Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 22 juli 2014

Lycklig!!

Av Johanna Nordin - 22 juli 2014 21:17

Ja jag måste börja inlägget med att säga hur lycklig jag är! Egentligen har det inte hänt nått särskilt.Eller jo det har det men inget osedvanligt ovanligt. Men jag bara njuter av sommaren, ljuset, värmen, underbara älskade djur som peppar peppar är friska allihop (törs jag ens skriva det, borde nog valt litet typsnitt på de orden), haft två fantastiska semestrar, har underbara vänner, ett bohemiskt underbart hem, ett underbart jobb.... jaja jag vet jag borde sluta nu. Men se det gör jag inte för jag tänker faktiskt klappa mig på axeln, ge mig själv massa boost och berätta hur bra jag faktiskt är. Äckligt skrytsamt jag vet. Eget beröm luktar illa brukar man säga va? Men jag stinker redan koskit och svett så det märks ändå inte.

Just nu är jag inne i ett sånt där härligt flow när jag mår toppenbra och livet leker. Allt jobbigt och allt negativt är som bortblåst. Känns fantastist skönt och jag vill bara stoppa ner en bit av känslan i formalid och spara den till sån där jobbig. mörk, vidrig vinterperiod med hästar somhar kolik och hovbölder, ingen hinner eller orkar annat än att gå till och från jobbet och göra det mest plikttrogna. När man hamnar framför dumburken och glor på något så meningslöst som Tvshop utan att man ens märker det. Jag är knappast ensam om att må bra just nu i dessa sommartider.

Jag tycker själv att jag är jäkligt duktig på det jag gör. Det var det jag ville ha sagt. Det är ju så att jag går här och kämpar och sliter utan att knappt ens någon märker det. Djuren tackar inte. Det äter och skiter ur sig. Ger viss del kärlek gör de men tackar gör de inte. De vet heller inte hur illa man kan ha det. Mina djur har det bra. De har en matte som lämnar köksspisen trots skrikande mage när tankarna far iväg och landar i tveksamheten om det inte var så att ena kaninens solskydd ramlat ner. Bäst att ute och kolla och fixa till. En matte somropar in katterna varje kväll. En matte som räddar livet på ett bagglamm och föder upp honom som en hund med allt det innebär även fastän de just varit två lamm innan som flyttat ut. En matte som inte åker till playan och badar utan svettas runt och klär av och på eksem/flugtäcken, flugsprayar, vattnar. En matte sol smörjer in tjurens pungkulor i solskydd och sprayar kossorna med flugskydd. En matte som ser till att alla får tillgång till skugga och färskt vatten. En matte med hököga som ser hältor, skador, sjukdomar eller negativ flockdynamik och åtgärdar direkt. En matte som faktiskt ser individen trots mängden djur. Jag är bra på det jag gör. Men inte bäst på allt. Visst jag sopar inte bäst och oftast i stallet, jag har en trädgård som emellanåt kan efterlikna en soptipp som när hundarna hittat sopsäckarna med grovsopor och trashat sönder och antagligen haft superkul. Jag går nästan alltid med skorna på inne men det innebär inte att jag aldrig städar. Jag städar nog oftare än många andra men många hjälper till att smutsa ner. Jag brukar därför påpeka att det är rent under skiten. Det är ju sant såklart . Jag skurar golvet och fyra hundar och ett lamm väller in. Någongång i framtiden ska jag renovera hallen som Rigmor sin första vinter rev och bet sönder. Men det känns som aldrig lönt. Av vilken mening när hon haft tre efterfölare i Freja, Kaisa och Mega?

Men det är så härligt bohemiskt här. Det är inte så viktigt med ordning och flådigt hem. Imitt hem kommer och går folk. Mycket tonåringar. Jag har just fått sommarhjälp av 16-åriga Ida som, när vi satt och fikade sa spontant att det är så lugnt och avspänt här. Jag funderade på det mycket under eftermiddagen. Det stämmer nog. Julia brukar säga detsamma. Själv fastnar jag ibland i den klassiska fällan att man ser ´bara alla borde och måste och ser inte det man gör och lever i. Det är nog väldigt lugnt och avspänt här. Djuren trivs, det ät helt uppenbart. De är glada, snälla, sociala och samarbetsvilliga. Det gäller samtliga djur från ankorna till hästarna och alla där emellan.Det finns inget argt eller lynningt djur här. Ingen man måste vara orolig för. SEn är de ju självklart djur så dumdristig eller nonchalant får man inte bli, men ingen har ond inställning.

Jag har ju skaffat ny kamera som hänger med i byxfickan allt som oftast så nu äntligen kan jag bätte dokumentera vad som händer och få finare bilder. Att något som kändes självkart tidigare kan upplevas som så lyxigt efter att ha varit kameralös (med viss modifikation, den har fungerat dåligt) en lång period.

Det här är vad som hänt fram till idag:

Ragnar och Valter har varit på rymmen ett antal gånger och vallats in från byn. Knäppa kor som går ut från hagen och driver iväg helt planlöst och olyckligt att de faller ihop som korthus av trötthet när de tillslut kommer in på box igen. Men inget ont utan gott.

Ragnar och Valter har blivit gossekor! Från att ha varit panikslagna och inte velat bli petade påkan jag nu borsta demi stort sett överallt och låter sig gosas med. Knasbollar!

Testat turridningshästarna och insett vilka guldhästar jag har. Till hösten kan vi ta emot turridningsgäster.

Faxe blir duschad efter en tur.

 

Jag har varit på en veckas semester! Tog båt till Gdansk med vännerna Ingrid och Partik och Harriet. Vi har haft det helt fantastiskt. Nördat omkring på andra världskrigsgrejer som nästan ingen annan varit på (Partiks och mitt gemensamma intresse), nördat runt i medeltiden, bott lyxigt och ätit gott, sett mycket och upplevt massor.

 

SEn körde vi till Berlin.

Måste tyvärr ddela upp mitt inlägg i två. Datorn publicerade nyss utan mitt tillåtande. Djuren ska ha mat och vatten. Djuren går alltid först. Hej på en stund!


      

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards