Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 1 september 2014

Ridskolan stänger ner!

Av Johanna Nordin - 1 september 2014 17:43

Måste tyvärr meddela alla elever och föräldrar att jag lägger ner min ridskola och all verksamhet. Jag känner att jag sliter allt för hårt både rent fysiskt och inte får någon ledig tid då jag jobbar kvällar och helger. Det är mycket jobb för lite pengar och även om det förhoppningsvis skulle kunna gå att hanka sig runt ekonomiskt i frantiden så är det inte värt mödan och lönen. Jag lever här och nu och är inte bredd att lägga all min fritid på jobb och när fritidsintresset blir ett jobb tappar jag lite motivation. Det är ett faktum att hästarna blir sjuka och halta och jag kan inte låta skadade och krassliga djur jobba. Det strider mot min djursyn. När en häst varit sjuk måste den få chans att återhämta sig med lätt jobb. Tyvärr har inte alla den förståelsen och insikten. Att jobba som barnponny och ridhäst åt olika människor bryter ner hästen mer än att det bygger upp den. Det krävs mycket kunskap och känsla att rida en häst i rätt form och få den att utföra rörelser rätt. Man kan inte springa innan man kan gå som ordspråket lyder. Därför blir det mycket skritt och grundövningar, för både häst ch ryttare. Tyvärr har inte alla den insikten heller. I slutändan är det jag som står med veterinärkostnader och kostnader för kiropraktor då hästarna jobbat snett och gått i fel form. Jag kan inte hitta motivationen att låta mina djur jobba fel när elever inte förstår varför.

Men framför allt är det för mycket jobb för alldeles för lite betalning. Det är en sak att ha hästar och jobba åt sig själv och en helt annan att bara göra det för andra. Hur det än är blir jag heller inte yngre. Jag har ingen lust att slita ut min kropp för inga pengar. All tid i stallet är jobb när jag har verksamhet. Något jag inte tror alla tänker på. Det blir många timmars gratisjobb före och efter en lektion. Det är den bistra sanningen.


Jag tänker inte sluta med hästar. Inte sälja gården. Bara tänka om och tänka på mig själv. Mitt liv och min tid. Jag har två yrken att falla tillbaka påäven om jag i dagsläget funderar och är sugen att studera på distans. Till vad behåller jag för migf själv då jag har flera olika tankar och viljor inom mig.


Tack för den här tiden!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards