Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 26 juni 2015

Ones in a lifetime

Av Johanna Nordin - 26 juni 2015 00:21

Har de utlovade bilderna som egentligen skulle varit med i förra inlägget. Bättre sent än aldrig. Börjar med dem.

Min odlingslott

Äntligen har mina pioner och löjtnatshjärta fått markkänning. De började tycka livet i kruka sög.

Det växer!

Selma

Vet inte vad det här är för växt. Den växer i min trädgård. Tror det är något som spritt sig och blivit förvildat, men de är så vackra!

The one and only Maggan klättrar på stenen!

Kramas är Maggan också bra på. (nattbild)

Annelie som fött upp Hoppitossa kom förbi och klippte henne.

Slutresultatet. Inte snyggaste klippningen men Hoppitossa är nog en utav få Angorakaniner som lever i hägn och får gräva och röja runt. Ullen blir inte jättesnygg men vad gör det när hon är lycklig.

På tal om ull så kom jag över en fin gammal fungerande spinnrock på loppis idag. Fick en snabblektion av Annelie. Inte helt enkelt! Var iväg igår och såg på fb att den fanns. Frågade Annelie om hon kunde be dem lägga undan den till mig. Sagt och gjort, för 250:- var den min. Nu har jag vinterterapi.

Arne och Storm rejsar

Arne

På första promenaden på nya stället där de är för inridning.

Russin med "solbrillor" . De ser ut som skabbrävar när de fäller fölpälsen vid en månads ålder.

Lika barn leka bäst. Tycker vi grimascherar lika fult både Isolde och jag.

Isoldes blyghet har släppt och hon vill mest gosa och pussas hela dagarna.

Älskar min altan! Min djurfria oas. Här kan jag ligga och stirra på kastajeträdet i timmar.

Det här med semester. Jag har alltid varit en människa som ansett att mer än halva nöjet är att planera. Med djur och gård är det näst intill omöjligt. Jag vet aldrig långt i förväg om eller när jag kan vara ledig. Det här att planera en semesterresa flera månader i förväg kan jag glömma. Det är svårt att boka gårdsvakt så långt i förväg. Var lycklig efter min Umeåresa. Skönt att komma bort och se sig om, slippa ansvar och måsten. Jag gillar att åka/köra bil. Det är en frihetskänsla. Man kommer någonstans och får se mycket. Hela tiden på väg. Även om jag bara var borta en natt och två åkdagar betydde det jättemycket. Det fyllde på energin.

Idag blev det hastigt bestämt att jag ska åka till Gotland under medeltidsveckan. Patrik har tjatat sen två år tillbaka att jag ska hänga med, men det är det där med att planera sin semester.... Det är en månad ganska precis till medeltidsveckan och jag fick klart att jag får gårdsvakt. Att komma på en månad innan den mest intensiva veckan på Gotland att man ska dit kan ställa till det lite med resa, boende mm. Ingrid och Patrik åker ihop med ett hgelt gäng från olika delar från landet. De bokade rersa och stuga i vintas. Den stugan är fullknökad. Finns ingen mer plats, två av deras vänner har fixat tältplats. Det finns inga stugor eller rum att hyra så här sent. Tält avskyr jag. Köpte ett tält för många år sedan när jag hade kennel och bodde långt från vänner. Tänkte att det funkar ju när jag hälsar på hos folk istället för att tro att jag kan komma in och våldgästa med ett knippe hundar i varierad ålder. Satte upp det i trädgården och insåg att jag skulle bli insnärjd som en larv i en puppa så det blev aldrig något tältande. Skaffade den där husvagnen som jag drog runt med i Norrland. Den är såld sedan länge tillbaka och tältet ligger i nån kartong i källaren. Tält är hårt, fuktigt, knöligt, varmt, kallt, blött, råkallt. Jag är ingen tältfantast. Vaknar alltid vid fyra på natten och håller på att frysa ihjäl och sen lagom när jag somnat om vid semtiden så kommer solen och förvandlar tältet till bastu. Helt omysigt. Eller också regnar det så tältduken blir som en dyngblöt wettextrasa om man nuddar den och vips är det mesta blött. Dessutom ser man inget från ett tält och nån kan roa sig att dra bort snörena så tältet rasar. Nej tält är omysigt! Punkt.

Så hur löser jag mitt boende med så kort varsel? Jo jag inreder hästtransporten till husvagn! Sa ju det, ones in a lifetime att bo i hästfinka på camping! Tältsäng, trasmatta och solcellslampor. Kommer bli skitmysigt! Ståhöjd, skön säng, vattentätt, mindre varmt, mindre kallt och fuktigt. KOmmer garanterat väcka uppmärksamhet. Men det bjuder jag på! Båtbiljetter för bil med hästsläp bokat och betalat. Nu ska jag bara fixa campingplats med tillgång till vatten så jag kan duscha. Städar såklart ur transporten innan jag åker och tar ut spånet. KOmmer pimpa den fint. Finns solcellslampor på tråd. Kan till och med försöka få tag i ett litet campingbord så jag har ett matbord. Blir suveränt! Kylskåp är jag inte beroende av. Mackor med mjukost funkar bra. Har i unga dagar cykelsemestrat på Gotland två vändor och då var vi kylskåpslösa. Spritkök har jag och det finns små grillar. Men å andra sidan äter jag väl ute och ihop med de andra. Sånt brukar lösa sig. Nej jag är inte ett dugg orolig över att sova i hästfinkan. Det är inte ett dugg värre än tält. Snarare mer tryggt. En hästfinka har inga snören att lossa så taket rasar in.

Ser verkligen fram mot min semester! En hel vecka med bara fest och roligheter. Det blir garanterat den mest udda semester jag gjort och någonsin kommer göra. Bara det att den inte alls var planerad utan bestämdes hastigt och lustigt och boendet på en medeltidsvecka. Jag får ofta höra att jag är så låst. Tycker väl själv också det ibland. Det ska ju erkännas. Men fördelen att aldrig kunna planera nått är att det sker happenings och helt spontana aktiviteter. Ev hänger en kompis med men ännu inget bestämt. Flera nappade på min ide och tyckte den var toppen men alla har ju planerat varje dag utav sin semester sedan länge tillbaka. Åsså tycker folk att jag är upplåst   .

Från det ena till det andra var jag i Trogsta igår. Åkte ner för ärende. Det kändes så skönt att känna att det där inte är hemma längre. Hemma är Årsunda. Jag tror jag verkligen behövde få det bekräftat. Inte för att jag längtat tillbaka. Det har jag verkligen inte gjort. Däremot har jag många gånger längtat vidare härifrån. Haft mycket strul från början med att jag blev utan vatten. Gården är enorm och tog lång tid att hitta rutiner och arbetssätt som funkar. Själva flytten var inte självvald utan en grannjävel i Trogsta som betedde sig som ett as rent ut sagt. Mycket tråkigheter har hänt här. Mordhot, sjuka djur, avlivningar av djur och vänner som kommit och gått. Jag har haft svrt att förlika mig med att det här är hemma och här ska jag bo och slå rot. Men när jag kom tillbaka till Trogsta så trillade pusselbiten på plats och det kändes bara skönt att åka hem till byn utanför den lilla samhället i södra Norrland. Hem till skogen, hem till landet på riktigt och hem till gården och alla djuren och känna att det här är mitt. Hem till de fina vännerna jag har här och få ett avstamp på riktigt från allt som varit.