Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2012

Hej igen!

Av Johanna Nordin - 19 oktober 2012 11:21

Länge sedan nu igen. Men det var ju där med inget bredband, dålig teckning och att sitta ute och blogga. Svårt när det i stort sett regnar jämt och när det inte regnar har jag fullt upp. Tro mig, det är inget för latmaskar och tunnisar att driva stor gård! Iallafall inte utan traktor, utan vatten och i lera över halva stövlarna.... Vatten har jag haft gott om - i regnform. Min vattenrenare sprack i förra veckan. Vaknade av en explosion en tidig tidig morgon. Tittade ut, såg inget konstigt, somnade om och kom ut till en fontäni stallet. Jippie   !!! Eller det var just det som det inte var!! När man har vatten i kranen så inser man inte hur fruktansvärt privilegade vi är i västvärlden som bara behöver öppna en kran. Det går x antal hundra liter att fylla alla vattenkar till djuren, duscha det fick jag försöka klara mig utan.... Nu är läckan iallafall lagad. Tack till Hedlunds rör som så snabbt ändå beställde hem och kom och lagade! Läckan blev bara värre och värre för varje gång pumpen var tvungen att slås på. Var inte utan bävan jag fyllde upp vatten.


Annars har det hänt massa positiva och roliga saker den senaste månaden. Vi stormtrivs som sagt även om det varit och fortfarande är rätt rörigt och mycket att fixa med både på gården med att komma iordning och i Trogsta. Mycket åkande och mycket att hålla i huvudet. Rutingrejerna med djuren tar ju såklart mycket tid och alltid händer det något oförutsagt. Här är iaf ett axplock av bilder från ssenaste tiden:

Carin och matte på skogspromenad  

Jazzo och Pontus med Elin på kuskbocken. Perfekt att kunna motionera fler på en gång!

 

Glanna, Lukka och Maisan på väg ut på tur

 

Som sagt, konsten att motionera fler än en häst.Gäller att vara effektiv   

Pyssel med Morre

En vanlig kväll vid insläpp. Pojkarna går ute utan vindskydd och får stå på stall nattetid. Det roligaste de vet är att medvetet gå in i fel box (alla vet nu var de bor) så jag måste gå runt och flytta på dem. Tur att alla är snälla med varann. Ibland har det hänt att Lekis, Brellir och Morre har tryckt in sig i en och samma box!

 

Ända mot ända kan ingenting hända! Ripa och Sarv

 

Lilla Krull har varit på återbesök hos distriktsveterinärena i Fjärdhundra (Enköping) och tagit bort gipset.Röntgen såg bra ut och här får hon klövarna klippta av veterinären då de vuxit lite snett pga gipset.

 

Äntligen kan även getterna vara ute! Nu har de flyttat in hos fåren och det funkar utmärkt. blir skönt för dem att kunna bona ihop i halmen under vinterkylan.

 

Gun-Britt hjälper mig att hålla koll efter Lille-Prutt somfortfarande inte dykt upp   . Här är vi på promenad runt Trogsta och ropade och letade utan resultat. Däremot hittade vi ett ENORMT asplöv!

 

Även MOrris har varit till veterinärena i Enköping. Vissa saker är svåra att släppa, som bra veterinärer t.ex Han har varit hängigunder en lång period, druckit mycket och dålig aptit. Jag var rädd för det värsta, att njurarna skulle vara dåliga då det är rätt rastypiskt för cocker. Strax innan besöket tog jag av honom hans fästinghalsband (scalibor). Han blev en annan hund och proverna (urin och blod) var alldeles som de skulle! Nu är Morris glad igen och det kommer aldrig mer på ett scaliborhalsband på mina hundar! 

 

HUndarna har fått hundkompisar! På promenad med Elin, "Dansken" och deras hundar.

Sarv och PeGe som också är kompisar. Mamma Skorpan ska på inridning nu i november så då är det tryggt att ha en bästis i hagen. 

 

Sanna och Linnea har gjort prao här en vecka. Jätteduktiga arbetsmyror   Tack för all hjälp!!

Linnea som är van att rida stor häst hjälpte mig att rida Morre. Kärt barn har många namn, jag kallar honom Älgen och tjejerna Herr Stor.  Potus var med som sällskapsmaskot då Morre blivit flockberoende sedan han kom. Antagligen en reaktion på att ha sällskap igen efter att ha bott ensam länge. Men det går över.

jag hade honomilina pga att han inte lyssnar ordentligt utan vill stövla på som han vill. Sätter huvudet i skyn, vikten på framdelen och bara går. Han behöver lite lydnadsträning   . Han är inte dum och elak, bara lite för mycket "jag kan själv". Även om hästen är grundsnäll kan det bli farligt med en sån attityd påhästen så vi tar det från början. Skritta-halt-skritta med omedelbar lydnad och självklart MYCKET beröm. Det ska vara kul att jobba för båda parter! Han måste lära sig att bära sig bättre med ryttare under sig. Det blir för mycket häst i ryttarens hand annars och svårt att manuvera och behärska och hästen sliter på sina frambensleder.

Ja det var lite om mycket. Här sitter jag på Wayne's coffee och väntar på att bilen ska bli klar på verkstan - igen. Den här gången gick plötsligt bältet åt skogen. Gick i baklås och var tvungen att bytas ut. Dessa underbara åkdon   .

Sanna håller på att fixa en ny hemsida till mig. Gulle dig Sanna!!! Tusen tack! Den kommer presenteras så småningom. Tillhelgen kommer det tre nya hästar till gården: Manadis, Kolbakur och Teista. De två sista är mina turridningshästar medan Manadis är inackordering. Vi hälsar de välkoma till oss!


Vi hörs!

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards