Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 28 mars 2015

Att sköta sig själv

Av Johanna Nordin - 28 mars 2015 23:54

Det för och nackdelar med allt. Fördelen med att ha eget stall är att man får bestämma allt själv och bara behöver anpassa efter sina egna önskemål och vilja. Inatt får pojkarna vara ute. Det är stjärnklart och vindstilla, inte kallt alls (de har vindskydd). I morgon däremot ska det spöregna hela dagen med start från nio på förmiddagen. Så jag tar in dem till frukost och låter de stå inne under dagen istället. Känns onödigt och dumt att ha dem ute när det är blött både uppifrån och nerifrån. Det är sånt här som är så skönt. Jag gör som det passar. Tänk om jag stått i ett kollektivstall med en massa olika viljor.

Mina hästar, eller djur överhuvudtaget, är vana vid att rutiner ändras. Jag tror inte på att det är bra att ha för strikta rutiner. Tror det stressar mer eftersom det händer alla att tider blir försenade eller nått uppstår som ruckar rutinen förr eller senare. Ingen av mina djur hestar upp sig om maten är två timmar sen, om de står inne eller ute en natt. De är vana. Jag upplever att de blir tryggare och lugnare av att inte kunna hetsa efter någon förväntan.


Mina fjolårsföl Prinsen och Nicke har fått eget hem. En kompis från Jämtland har tingat dem båda. Är så glad att de flyttar ihop. Dels för att de är så fästa vid varann och dels för att det är sån trygghet för dem. Jag vet, jag är en kycklingmamma. Maggan är lika gammal som Nicke och Prinsen och hon kom ensam, jag vet inte varför jag tycker att de känns så små killarna. Kanske just för att de är små i växten.

I morgon kommer det ytterligare hästspekulant och ska titta. Det är bara hålla tummarna för ömsesidig kärlek mellan häst och människa. Det låter väldigt bra så jag hoppas.


Den där energidrycken som jag gav till Lambi när hon var hängig är poppis. Jag hällde direkt i dicksvattnet och framför allt Rumpnisse är väldigt förtjust i sockerdrickan. Jag behöver inte vara orolig att de dricker för lite.

Lambi mår bra nu men hon har det jobbigt med de där illbattingarna som bor i hennes mage, Lambi är ett litet får. Eftersom hon är klippt och nätt med en gigantisk mage ser man från utsidan när lammen vänder sig där inne. Hela huvudet sticker ut som en större tennisboll och rätt var det är kommer det en klöv som innanför en plastförpackning. Ser jätteläskigt ut! Hoppas för hennes skull att de kommer ut snart.


Ikväll var det Earth Hour. Jag lyckades missa det. Var tvungen att mata djuren och fixa stallet. Hade kunnat vänta men då hade jag varit kvar där ute ännu och jag vill gärna sova några timmar. Kände mig nästan kriminell när jag hade lysena tända. Vad jag såg var det ingen annan i byn heller som anammat Earth hour. Lite synd, det är ju för en god sak även om jag tycker en timma är fjuttigt. Nästa år är det 10 års jubileum, Vore häftigt om vi kunde samarbeta i byn och släcka ner den enda timman som gäller. Det är speciellt när allt blir tyst och mörkt. Glömmer aldrig när det blev strömavbrott en höstkväll när jag bodde i fjällen. Hela byn släcktes ner och det lätr som ett flygplan sogick ner för landning. Var ingen snö eller ens stjärnklart och eftersom byn ligger i en dalgång kom inget ljus in från annan stad/by. Det blev totalt becksvart! Jag fick krypa in på alla fyra, stod i trädgården och kvällsrastade hundarna. Även hundarna reagerade och blev desorienterade och oroliga. Jag fick som sagt krypa in och känna mig fram till köket och tända tändstickor för att kunna se att alla hundarna var inne. Jag har aldrig upplevt sånt mörker förr. I mellansverige och södra Sverige lyser ju himlen upp lite från grannstäder och byar även om man inte tänker på det. Men där fanns inget sånt. Den där tystnaden som blir som nästan gör ont i öronen.

Skulle gärna vilja mörklägga vår by nästa år för jorden och känslans skull. Nu gör ju den där timman inte så mycket till, mer än en symbol och en påminnelse om att vi måste spara på jordens reserver som vi visserligen redan överskridigt med råge. Usch jag blir knäpp på riktigt att tänka på sånt! Miljöarbete och politik är så viktigt men jag klarar inte av att  propagera för det, jag mår dåligt av det. Tur det finns de som klarar av det! Heja er!


Nu är det dags att krypa till kojs för en stund. Knytte och Lambi är båda svullna där bak och Knytte är röd i "muttan". Ett tecken på att det drar ihop sig för lammning. Men hon har hållt på nu några dagar. Ena timmen ser det ut att nu är det på gång och sen ser hon ut som vanligt (nästan) igen.


Vi hörs!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards