Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Gått över tiden

Av Johanna Nordin - 27 april 2011 13:34

Inatt trodde jag att Alice skulle föla. kände det bara på mig så tvingade mig vara uppe till tre och sen gick jag upp klockan fem och tittade till henne. Hade ställt in henne i stalle ihop med Najade, Samanta och Pontus. Egentligen är jag för att de fölar i det fria. Finns ingen risk att fölet kläms mot väggen i födseln och livmodern drar ihop sig fortare när stoet rör sig. Men då det fanns risk för regn fegade jag ur och tog in henne. Nackdelen är också mörkret om jag måste ingripa. Men nu blir nätterna kortare och kortare även om det inte är midnattsol som i norrland. Det var grejer det! Minns när jag sov i sovsäck utmed stängslet till hagen när Brellir skulle födas med näst intill fullt dagsljus.

Alice har gått över tiden nu. Hon utlraljudades med ca 20 dagars dräktighet. Plockade fram hennes betäckningsrapprt och räknade baklänges. Enligt prognosen skulle hon fölat omkring den 22:a. Men det är ju som hos oss människor, en del föder för tidigt andra drar ut på det. Jag väntar och väntar och Alice kniper och kniper. Jag vill ha koll på mina ston men har inte köpt nån sk fölvaka. Vet inte om svettdetektorn passar på en shettis och alla svettas ju inte. Leira till exempel. Hon sköt ju ut Hulda på mindre än en timma utan minsta tendens till oro. Halv fyra på eftermiddagen tittade jag till Leira. Då stod hon och noppade blad högt upp i träden. Halv fem gick jag tillbaka och då stod Hulda där!

Samanta har inte heller visat tendenser att vilja föla. Men jag inser att jag tänkt knasigt. Piggelin föddes 30/3-10. Men Samanta släpptes inte in i skogshagen förrän någongång runt 10/6. Räknar med att hon fölar mitten-början av maj. Men man vet aldrig. Piggelin kom ju för tidigt. Jag som trodde i min tankevärld att jag skulle få ett vak-break på någon månad mellan Samanta/Alice och Cleo/Najade. Men det är bara glömma! Barnmorskan kommer ha fullt jobb....


Annars händer det inte så mycket just nu. Jag tar det lite piano och tar dagarna som de kommer. Idag har jag fixat med hemsidan. Insåg att jag inte gjort ändringar på väldigt länge. Lukka, Fjalladis, Ljufa mfl låg bl.a fortfarande kvar. Det är länge sedan de såldes nu. Ska beställa tid för att kastrera Piggelin också. Vet inte hur jag ska göra med Nallebjörn. Hans helsyster Norrgårdens Cikoria fick 40 p på utställning i våras. Nalle rör sig jättefin med spänst, bra steglängd och rör alla leder som de ska. Shettisar blir gärna flacka i gången och rör sig stelbent, dvs utan att böja tillräckligt på framför allt bakbenen. Nalle rör sig jättefint! Vore kul att föda fram en godkänd hingst! Tror jag sparar honom till senhösten och ställer honom innan så jag inte gör bort mig. Piggelin har ju ingen sån framtid alls. Oäckting som han är! Personligen tycker jag folk är allt för slöa att kastrera sina shettishingstar, finns hur många som helst på annonser. Men livet som valack blir betydligt roligare och mer socialt och de får bättre förutsättningar som familjehästar.


Jag får helt enkelt ta besväret att göra en grabbhage för Pontus, Nalle, Piggelin, Jazzo och Aldon. Tror det är bra att killarna får gå ihop utan ston den här sommaren. Pontus som länge varit herren på täppan behöver nog tid att smälta hingstfasonerna och bara ha kul med grabbgänget.


Nu är det planterat och sått i pallkragarna igen. Nu ska de bara målas röda också. Kanske borde gjort det innan men tänkte inte på det.... Vad gör man inte för att skydda planteringarna mot huliganattacker från hundarna?

Gerda och Rakel rymmer titt som tätt ut i trädgården och förser sig med gotta. Här ger sig Rakel på hallonsnåren. Men vad gör det? De är ju så söta och trevliga!

 

Moff moff moff!

De små söta violerna börjar komma upp i grusgången igen. Men jag har inte mage att ta bort dem De är ju så fina!

Finns i mängder av färger och kulörer.

Tala om att öga vill ha mer än magen! Hur kommer det sig att det alltid blir så mycket mat när man äter nachostallrik/tacos? Det här var föresten min påskaftonsmiddag. Tror jag åt en tredjedel innan jag var kräkmätt   .         


Vi hörs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards