Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Avkoppling

Av Johanna Nordin - 25 maj 2015 14:12

jaha nu blev det ett sånt där avbrott igen. Minns inte riktigt var jag var senast jag skrev men det har nog hänt en hel del sen sist. Just nu sitter jag hos frissan och är allt annat än fager 😄. Ni vet känslan att sitta framför en spegel i stark sken helt osminkad och med färg i hårbotten. Men slutresultatet blir nog bra. Skriver dessutom för första gången från mobil. Har redan ont i skrivfingret av allt knappande. Kan nog bli både fel ord, konstig stavning och annat i texten. Det är skönt att bara vara. Sitta och bli ompysslad och inte kunna göra nått annat. Behöver det. Är usel på att ta det lugnt. Men jag ska inte klaga. Älskar den här årstiden med trädgårdspysslet och djurungar som föds. 

Här på gården föddes i början på maj lille Russin. Han kommer egentligen heta Russin från Flingan eftersom russin är ett ganskavedertaget namn på russ och russkorsningar. Russin är brun med stor stjärn. Väldigt lik storasyster Tilia. Pappa heter Duktig femhundranånting (minns inte hans hingstsiffror från stamboken på rak hand). Mamma heter som hörs på hans namn Flingan. Russin växer och mår bra och vi var med på hans förlossning. Däremot gick det sämre med Shakira och hennes lilla Majblomma. De hamnade på djursjukhus direkt efter födseln då jag direkt såg att något var fEl. Blomma var tomteröd i samtliga slemhinnor och andades rossligt. Det visade sig att hon inte gick upp i vikt, lungorna var inte ok och hon hade någon form av muskelfel då hon inte syresatte sig som hon skulle och hon torkade ut så snart droppet plockades bort. Efter några dagars akutbehandling var prognosen fortfarande dålig och oviss och jag valde av ekonomiska skäl att avbryta och avliva. Det finns ju gränser hur mycket man kan göra och allrahelst när prognosen ändå är oviss och osäker. tänkte att jag skulle köra hem Shakira till hingst och betäcka om henne för att hon skulle glömma och gå vidare efter sorgen. men vid betäcknkng påfölbrunst bör man göra ett ul för att se så stoet är redo att obetäcktas. Sagt och gjort. hon hade cystor i livmodern och jag lät henne somna in med sitt lilla föl där och då. Känslan att förlora dem båda är obeskrivbar. Jag har inte ens orkat nämna det. Nu går de ihop någonstans och kvar här går jag med tomheten. det är många hästar på gården, men alla har sin plats, sin närhet och sin personlighet. Shakira var mattes flicka. Var bara jag som fick hålla på med henne. Hon accepterade bara migoch vad hon en gång varit med om är en hemlighet hon tog med sig och som vi aldrig får svar på. 

Mitt när det här hände var jag ensam. Mina närmaste vänner var utomlands åt olika håll. Var en tuff vecka. Gick själv till läkaren då jaginte kändemig kry. Läkaren tror jag fått sorkfeber. Har symtom för det. Det är ett virus som sprids från sorkar, grnom damm och direktkontakT med sorkar. Vanligt när sommarstugor vinterstädas ut och vid höhantering. Symtomen är feber, muskelsmärtor, problem med andning, njurproblem, huvudvärk mm. Det sätter sIG på olika organ så det kan bli olika symtom. (Testar lägga ut och fortsätter sen, lite splittrat hos frissan)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards