Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

Småbarnsmamma

Av Johanna Nordin - 7 mars 2014 13:23

Plötsligt blev jag en heltidsarbetande småbarnsmamma till tvillingar! Somen trisslott: plötsligt händer det. Jag som trott att det skulle vara omöjligt vid 40 och driva stor gård. Nu lever jag med vällningflaskor, disk som växer, mängder av tvätt och sömnlösa nätter. Men jag lever och är glad! Mina tvillningar är inte enäggs...

Låt mig presentera Grynet. Ny i familjen. Grynet är en vecka gammal. Jag fick henne av min höbonde tillila elektriker. Hennes mamma ville inte veta av henne och Grynet föddes utomhus på natten och blev liggande i en vattenpöl. Han ville inte ha kvar henne då hon kräver mycket passning och extra jobb. Han jobbar heltid och har tre gårdar och massa renoveringsprojekt. Jag förstår honom. Först sa jag tvärt nej. Ingen mer kossa! Men då jag fick veta att hon då endast var några dagar tänkte jag om. DEt är en flaskkossa jag behöver. En som blir tam och hanterad från början. Van vid allt och uppfostrad. Rangar och Valter i all ära men tama är de inte och kommer aldrig bli. Jag skulle aldrig låta barn hålla på med dem. De var på tok för stora och ohanterade när jag tog dem. Valter stångas dessutom gärna. De får helt enkelt äta upp sig.

Jag såg genast att det inte var som det skulle med Grynet. Det syns på hennes blick även på bilden. Eftersomjag fick kossan gratis valde jag att ta henne och lägga pengarna på ett veterinärbesök.

 

Julia var med occh hämtade henne. on rosslade i andningen och var efter i all utveckling. Bajset blodblandat. Det är inte på något sätt så att hon hade en uppfödare sominte brytt sig. Det går fort med små bebisar. Kan skifta på några timmar. Han var vädigt gullig och mån om kalven.

Inte större än att hon fick plats i hundburen.

Diagnosen löd: 40,7 i feber, begynnande lunginflammation och troligtvis inflammerad navelsträng.

Lilla kossan, mamma ska ta hand om dig! Du ska bli en stor tam ko uppfostrad som en häst. Kelkossa.

 

Feberfrossa

Vi turades om att vaka över henne.

 

Grynet har stor aptit på livet vilket är possitivt. Hon är korsning mellan charoilais och Angus.

Söta små mjölktänder!

Vem är du?

 

Häj, ä do min mamma?

Hundarna är lite skeptiska.

Livets första hopp och skutt! Grynet är behandlad med antibiotika som sprutas morgon och kväll och det gav strålande resultat!

 

Sent i onsdagskväll när jag skulle ge fåren mat som sista grej hittade jag denna lilla krabat ute i hagen. Mamman hade just lammat och tyvärr sabbade jag allt när jag kom skrammlande med kraftfoder somalltid ger rörigt ivrigt spring i fårhuset. Mamman är inte heller någon lugn och samlad tacka utan faktiskt riktigt nuvrotisk och stressad så det kanske spelade mindre roll med mitt intåg. Hon är rädd för alla i fårhuset och hade nog inte kunnat ta hand om sin unge i vilket fall. Vi försökte sätta ihop mor och dotter men mamma var inte intresserad utan sprang mest omkring och flåsade.

    

Så hon fick bli en hund. Kallar henne Knyttetefter Tove Janssons hemska saga "Vem ska trösta Knyttet?" Rigmor sköter henne däremot som sin unge och är mycket stolt.

Om natten sover Knyttet i en hundbur.

Påminner om Frank i Tele2- reklamen. Så himla söt! Tur jag bestämt mig för att byta golv när Kaisa vuxit upp. Det är inte valp och lammpraktiskt med trägolv med springor... Men finns det hjärterum ni vet. Jag kan ju inte lämna henne i fårhuset i kylan och bland de stora fåren som är stygga mot henne. När hon blir lite större kommer vi börja hänga där ute och inskolas succesivt. 

 

Bortsett från bebisvak så tränas hästarna. Här ska Nalle tömköras, han har blivit jätteduktig!

 

Shakira väntar på sin tur hos hovslagaren. Så less denna lera bara!

 

Ankorna Pytte och Anki jobbar på! Nu är det ca 8-10 ägg sammanlagt. De börjar ruva när alla är kläckta. Nån somär sugen på att skaffa Myskankor? Perfekta mot mördarsniglar!

Zoran ska bli storebror. Mamma Doris och pappa Rufus hann få till det innan han kastrerades och Doris mage växer för varje dag. Otroligt trevliga, sociala och snälla katter. Verkligen lyckad kombination. Jag har kvar alla tre bröderna från förra kullen och Ingrid och Patrik har flickebarnet så jag vet hur fantastiska de är. Passa på! Troligtvis blir det många helröda igen. Mamma och pappa bor på gården. Säljes dock inte som lägenhetskatter eller tätbebyggda områden (stad/större samhälle).


Nu sover Knyttet och jag vet att Grynet längtar efter sin vällning.


Vi hörs!

           

    

       

      


 
 
Ingen bild

Liza H

8 mars 2014 21:19

Jösses vilka söta bebisar :)

Johanna Nordin

13 mars 2014 00:47

:) underbara små liv1

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards