Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 8 januari 2015

En lång dag igen

Av Johanna Nordin - 8 januari 2015 22:45

Det blir lätt långa dagar när man håller på med hästar. Först idag kom vår hovslagare Amanda och fixade till lite hovar. Hon har stående tider i vårt stall. Himla praktiskt och hon är väldigt trevlig med hästarna och duktig. Vi hade skjutit lite på verkningarna pga väderomslaget. Först lera till stenhårt knagglig mark. Hästarna blev väldigt ömma om fossingarna och behövde spara på sina naturliga skydd. Men nu har vi verkat ikapp alla till vanlig turordning. Fölen tar vi dock nästa gång, de behöver mer tid. Till min lycka visade det sig att Amanda verkade fram en gammal hovböld på Goya. Han hade en olokaliserad hälta på ett framben som lett till rätt lång boxvila och sjukrutehage. Jag var rätt bekymrad över vad som hänt. Han var inte blockhalt, han stödde på benet men än dock halt och puls. Hade ont men ändå inte superont. När Faxe hade sin hovböld var han helt svettig och PeGe vägrade stå på benet. Jag var rädd det var fång då det påminde om det men till min glädje hittade vi källan till det onda och hältan är helt borta sedan några veckor tillbaka.

Jag är helt nojjig vad gäller fång och går och tar digitalpulsen på mina hästar i tid och otid. Är en fena på att hitta pulsen, faktiskt bättre än några veterinärer som jag får visa exakt var. Det har jag även på människor. Minns min tid som uska (jo jag är undersköterska) då jag bara satte pulsen direkt. Men nått ska man väl va bra på. Kanske borde ha med det i ett cv    . Nackdelen att va bra på att ta hästpulsen är just att man blir lätt nojjig. Fördelen är att jag kan direkt avgöra om något är fel.  

Idag var det lite fotodag. Kvällen avrundades i bl.a Valbo köpcentrum. Köpte fler byttor att fodra i. Kossorna slaktade några, bokstavligt talat.

 

De här fyra gobitarna söker snart egna hem. De är leveransklara om tre veckor räknat från i morgon. KOrsning Fransk Vädur och Fransk Vädur/Rex så de blir stora och kräver utrymme. Mamma och pappa har fantastisk temperament, liksom deras syskon i sin tur. Helt underbara kaniner! Jag har haft många kaniner under årens lopp men inga som är så grundtrygga som dessa. (Ok Curt och Lillemor som också var Franska Vädur var så här som dessa). Den vita har inte röda ögon, det är blixten som reflekterar.

 

Skönt att ha mamma som pysslar om.

Tittut i lektunneln

 

Vid intresse för dessa små sällskapsdjur skicka mail till krokanden@hotmail.com Tänk på att en kanin behöver daglig stimulans, aktivering och utrymme att röra sig och motionera. DE säljs inte till att till bringa sitt liv i små burar från zoobutiker utan till er som är beredda att ge kärlek och engagemang i er kanin. De vill inte bli bortglömda och bo trångt, smutsigt och bli apatiska.

 

Salza

En väldigt dräktig Flingan    

 

Och en väldigt dräktig Shakira

 

Nicke har hittat sin livs första kärlek i Tilia vars känslor inte är besvarade. Hon tycker han är superdryg!

 

Fjällbäckens Nicke Nyfiken e Bonzo u. Najade vd Rijsdrecht född 10/6-14

 

Nicke i helfigur. Han är rakad på halsen vid chipmärkningen.

 

Arne, Gotlandsruss f -11

PeGe islandshäst född -12

 

Nirmar

 

Goya af Friheten f -08

Mikko af Nörvang

Mikko igen


Allt från idag! Over and out!

     

  


     

 
 
cicci

cicci

12 januari 2015 23:53

Å va fina hästar :)
KramC

http://www.medflackar.wordpress.com

Johanna Nordin

14 januari 2015 19:43

Tack de är innerligt älskade :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards