Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 17 januari 2015

Träning i stallet

Av Johanna Nordin - 17 januari 2015 19:06

Vad gör man när det är isgata överallt? Jo man riggar upp träningsbana inne i stallet. Det är så där vidrigt halt. Det är omöjligt att ens tänka tanken att ta ut något djur utanför stallet. De får gå i sina hagar med ligghallar tills dess att det går att röra sig. Just nu är det så halt att jag vill inte ens försöka sanda med traktorn. Den är så tung att den kommer kana iväg åt precis vilket håll som helst. Har inga snökedjor till den. Men har man bestämt att man ska träna så har man! Istället för att driva ut flickorna från ridladan som är en halmad ligghall, nyhalmad dessutom, så kom jag på att om vi röjer undan lite grejer i höförådet och gör en bana på stallgången så kan vi leka med ponnyerna där. Flickornas ligghall vetter in till stallet så de behöver inte gå ut och halka. Tur stallet är stort och stallgången bred som för en lastbil! Bara tuta och (töm)köra. Bildkvaliten är usel. Svårt att fota inomhus och jag har bara teleobjektiv så jag måste flytta upp mot väggen som ett frimärke för att få med hela ekipaget.

 

Lusen i slalombanan

 

KOm på att testa Epos hackamore på henne eftersom hon är orolig och känslig i munnen. Mycket nöjd liten ponny! Skänklarna blev lite långa men för vardagsbruk tycker jag inte det har någon betydelse.

Dimma på väg från stallet ner i höladan. Trösklar och ett trappsteg och bommar efter det. Nyttigt att träna lite och inte bara dra benen efter sig i hagen!

 

Ponnyerna tyckte det var jätteroligt! Här övar Salza.

 

Finns till och med utrymme för att trava.

Söta lilla Sessan hade sin första lektion i tömkörning.


Utöver hästträningen så har jag varit på gymmet. Mycket folk men alla skulle på pass. Fick nästan skräck när jag öppnade dörren till omklädningsrummet. Var kom alla människor ifrån   ?! Gymdelen var lugn och stillsam. Körde 15 minuer power walk, 15 min krosstrainer, 15 min rodd och lite "tyngdlyftning" innan jag var nöjd. Tycker verkligen det är superkul att träna! Förstår inte varför jag inte upptäckt glädjen och det roliga innan. Har testat några gånger men gett upp illa kvickt. Nu vill jag träna hela tiden. Mår så himla bra av det. Har gett mig fanken på att jobba bort onödigt fett och förbättra min usla kondis. Har samlat på mig några sk deppkilon när livet varit rätt motigt de senaste åren. Mycket elände, sorger, besvikelser och trauman. Så nu gymmar jag bort både tankar och fett. Som min pt säger att de har forskats att till och med på cellnivå mår kroppen bättre av att röra på sig regelbundet och vi blir piggare och gladare. Så det är bara kämpa på!

Nu tänker jag däremot slänga mig i soffan med en jättekopp te och se på film innan det är dags för kvällsgöra i stallet.


Hej svejs vi hörs!     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards