Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Lusten att skriva

Av Johanna Nordin - 29 januari 2012 22:45

Lusten, dvs den energi och glädje och ibland även lättnaden efter att ha vräkt ur mig något, att skriva totalt tvärdog sedan jag en sen fredagkväll på Coop snabbt bläddrade igenom hänt extra-tidningen och hittade en STULEN bild och text utdrag ur min blogg!Jag kan mina rättigheter och är helt övertygad om att Hänt Extras skribenter känner till lagen om upphovsrätt! Det är inte okay att sno bilder ur andras bloggar, hemsidor, och dylikt. Den som tar bilden äger rättigheterna på sina bilder oavsett om de är copy right skyddade eller ej. Det är skamligt att en tidning lever på delvis stulet material! Ni hade kunnat fråga innan! Varför ska mina bilder vara gratis när ni i vissa fall köper bilder från bildbyråer! För att ni tror att jag är korkat tacksam att bli omskriven och citerad i skvallerpressen? Nej jag sökte aldrig bonde för att bli kändis, eller b-kändis som några kallar det. (Vad krävs det för att bli kvalficerad till a???) Jag sökte av helt egoistiska skäl för att hitta kärlek.

Jag tycker det är kränkande att få bilder stulna och halva blogginlägg rakt av citerade. Att hänvisa till bloggen av typen "i sin blogg skriver bonde-Johanna att bla bla bla" är en grej och helt ok men att skriva av ett halvt jävla inlägg och lägga ut en bild som både är stulen och helt fel i sammanhanget är inte ok! Egentligen tror jag skribenten fattar det men skiter i det i hopp om att jag bara är en tragisk kändiskåt bonnjävel som ändå inte fattar nått! Eller har jag fel?! Annars så var vänlig att googla på lagen om upphovsrätt det som på engelska heter copy right! Jag har råkat ut för bildstöld tidigare då min dåvarande islandshäst hamnade på en saluhäst sida med bild och en till salutext av en bedragare. Därför är jag rädd om mina bilder och ger inte tillstånd till bildkopiering, med andra ord som jag redan varit inne på, att kopiera bilder är enligt lag förbjudet!

Det här har lett till att jag la ner mitt skrivande. Tappade lusten totalt. Varför ska jag föda hänt extra med material? Jag har skrivit blogg i snart sju år. Det är ett intresse jag har, att fotografera och skriva. Har alltid skrivit även om det tidigare var noveller. Det har faktiskt känts fördjävla ruttet att bli fråntagen den lusten! Inte för att jag är rädd för konsikvenserna i mina texter ur mitt liv. Utan för att bilder och texter kopierats utan ens min vetskap. Det som händer i mitt liv har jag valt att dela offentligt, i en offentlig blogg även om jag självklart väljer vad jag skriver om, men det innebär inte att jag ger bort mitt "verk" helt i händerna på en tidningsskribent helt gratis och allrahelst utan att först bli tillfrågad. Som ni märker blev jag riktigt förbannad! Stod "privat" om källan till fotot (de måste alltid uppge vem som är fotograf alt upphovskällan) och privat kan man verkligen kalla den bilden.


Nu undrar säkert denna skribent varför jag inte hört av mig till hänt extra. Därför att jag haft fullt huvudbry med annat. Januari har inte riktigt vart min månad om man säger så. Eller iaf större delen av månaden. Nystanet med massa tok har börjar reda ut sig och bitar falla på sin plats, saker reder ut sig, osv.

Händelsernas månad må jag säga att det varit. Jösses amalia vilken berg-och dalbana!


Här på gården med djuren knallar det på i vintermörkret. Fåren ska snart lamma så jag räknar med att få en barnkammare under februari månad. Hästarna mår bra och har fått sin dos vaccin. Fölen brukar ofta reagera lite på sin första spruta, men Saga blev jag riktigt orolig för. Hon var jättehängig och desorienterad i två dygn! Dock ingen feber. Hon och mamma fick stå inne några dagar.

Katten Rioja fick en varböld på kinden efter en klo och fick dränage i några dygn och var tvungen att bära tratt. Lilla stumpan var helt förkrossad av att behöva vara instängd i sovrummet så jag satt inne och läste bok med henne som tröst. Ja jag läste inte för henne   .


I lördags var jag in till Västerås och shoppade till galan som är om en vecka. Är nominerad som årets gay och årets tv-stjärna på gaygalan som hålls på Cirkus i Stockholm den 6/2. Har köpt mina livs första stilettklackar och inser att jag måste nog antingen stöttas från alla håll eller också dricka mig full och redlös så det ursäktar en urusel gång.Typiskt mig! Ibland när jag haft bjudning har jag tillagat något helt nytt istället för ett väl beprövat recept och nu ska jag på gala iklädd stilettklackar som jag aldrig gått i förr. Jaja det reder sig nog. Fokusera framåt och uppåt och vägra skämmas. Det sista har jag nog inte förstånd till ens, då hade jag nog aldrig valt att kasta mig ut i tvrutan. Det är bara bjuda på sig själv  . Livet är för kort för att gå och skämmas!

Jag har aldrig varit på någon gala tidigare, så jag har slagit på stort och förutom köpt stilettdojjor och galaklänning även beställt tid för sminkning och håruppsättning. Ska det vara, ska det vara rejält! Jag vägrar sätta på mig gala klänning och försöka sminka mig själv lite extra. Jag är urusel på sminkning och hårfix! Jag kan inte ens sätta i ett hårspänne. Nej jag lovar jag kan inte! Vet inte hur många som sagt "klart du kan! få se!" och sen när jag stoppat dit en nål eller spänne så har h*n fått en konstig rynka i pannan och jag ser hur tusen tankar snurrar i huvudet av typen "nej hon kan verkligen inte det ser fördjävligt ut, kan jag säga det?". Så om jag ser för taskig ut på gaygalan: skyll inte på mig!  


Självklart har det jobbats med hästarna  . Äntligen börjar dagarna bli lite längre!!

Gun-Britt och jag försöker vara duktiga och komma ut både för vår och ponnysarnas skull på promenader. Här med (fr vänster) Ida, Vaja, Maja och Piggelin.

Tessan har varit här och hjälp mig med lite longeringar, både löst och i lina. Jag är värdelös på longering. Det och karuseller är inget höjdare för mig. Jag blir åksjuk efter ett varv! Här jobbar hon med Vaja och Maja som sekunderna efter stack ut genom linorna och sprang hem  

Vi fick gå och hämgta Maja och sätta på henne en longerlina, hon hade liksom missuppfattat det där med löslongering och tog fasta på ordet lös. Dutig var hon iaf tillslut och här får hon beröm av Tessan.  

Carin är gudasnäll och hur go som helst ända tills det ställs lite krav. "-Jag vill inte!" Men enträgen vinner!Gäller bara att se till att det inte är hästen som bliv slutgiltig segrare.  

Pyttelilla Pontus blev longerad för första gången, men han tog det som allt annat med ro och som självklart. Måste erkänna att han, Maisan och Samanta är mina hjärtebarn.

Titta noga! Det är faktiskt två hästar.

Brellir och Maisan samarbetar  

Sessan

Reddish och Pontus har julgransplundring

Pontus

                               

Då flera såklart undrar så är det väl lika bra att tala om att Cosma och jag brutit med varann. Alla människor passar inte med varann. Det är sånt som inte alltid märks med en gång, såklart. Det tar tid att lära känna en människa men stöter man på partrull hos varann i tidigt stadie och det krävs mycket för att reparera och hitta tillbaka så känns det inte för min del värt det. Jag är hellre ensam än i ett förhållande som inte är bra.

Oj vilken liten bild det blev! Jag skickade den från min mobil..jaja det jag skulle visa var en bild från idag. Cia och jag tog en promenad i solskenet med 5 små ponnysar. Helt fantastiskt vårväder med takdropp och pippifåglar som kvittrade. Även busungarna Piggelin och Nallebjörn hade vårkänslor och spritt i benen. Även om det inte var tänk så, att gå från ena till den andra så föll det sig så. Cia och hennes två kompisar skänkte, eller egentligen Pether och Per, skänkte två ponnysar till mig innan jul: Bettan och Reddish. Förra helgen kom Cia förbi för att hälsa på hästarna och fika, hon hade med sig fika för tre. Hon visste inte då att det var slut mellan oss. Cia blev kvar i flera timmar,skickade sedan ett sms och på den vägen blev det. Så kan det gå! Nu är det säkert en och annan som drar öronen åt sig och tycker att jag gjort fel. Men vad är rätt och vad är fel? Jag har inte bedragit någon eller skadat någon. Cosmas och mitt uppbrott blev ett gemensamt beslut. Att sen Cia dyker upp i mitt på det vis som skedde var slumpen och en tillfällighet. Jag hade inga planer på att ge mig ut och ragga och dejta nytt, men nu stod hon framför mig och varför inte låta sig leva med livet och ta de tillfällen som livet bjuder på? Låter som jag högg första bästaför att slipp vara själv, men nej verkligen inte. Jo föresten hon blev den första och det känns som hon är den bästa  . Inser att det låter konstigt hur jag än försöker förklara, och varför behöva förklara? Jag lever mitt liv på det sätt som känns bra för mig och de nära runt mig. Varför försöka övertyga någon om något? Det finns ändå de som gör sina egna negativa tolkningar, slutsatser och liknelser liksom de som glädjs åt andras glädje och lycka. Nu blev det så här och ibland tar sg livet lite spratt och det är lika bra att hänga med. Huvudsaken är att jag mår bra! 


Vi hörs!

 
 
Gunilla

Gunilla

30 januari 2012 09:04

Åh det är så mysigt att gå på ponnypromenad !! Usch vad tidningar är obehagliga... men tyvärr är det ingen nyhet..

Lycka till med kärleken, den ska man alltid ge chansen när den dyker upp !!!

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

30 januari 2012 09:43

Tack Gunilla :) Kände så jag med.

Ha det så bra :)

 
Pinkozzy

Pinkozzy

30 januari 2012 10:58

Hej vännen. Jag tycker att du ska skicka en faktura ( 1500:- )till tidningen. De har inte rätt att använda sig av något du har fotat. Inte heller får man sno andras texter rakt av. En faktura även dit. Än så länge får man via en länk hänvisa till någon text eller bild, men det ju detta som USA nu vill begränsa.
Nu en annan sak. Först och främst så skriver du att nu kanske blir "Årets gay". Skithäftigt! en annan sak jag har funderat över är att bögar ofta blir ganska fjantiga och tar fram det värsta hos tjejerna. "Flator" däremot är ibland lite mer manhaftiga, eller som i ditt fall, betydligt mer kvinnliga, mjuka, härliga, trevliga, goa och vad du vill. Vilken kille som helst faller ju för dig. Även jag. Men nu är jag ju inte tjej, men gift med en sedan snart 40 år.
Men ha det så bra på gayfesten. Om den går på TV ska jag kolla och vinka till dig. Kram

http://pinkozzy.bloggagratis.se

Johanna Nordin

31 januari 2012 20:14

Haha ja jag har tänkt så jag med :)
Alla är i olika, på gott och ont ibland. Mest till gott :) Tänk vad trist med alla stöpta i samma form och tänk vilka gräl och bråk det skulle bli haha Men tyvärr är det ju som med det mesta att det är det extrema som syns. Men det kanske är någon mening med det också...vad vet jag? Jag är iaf bara den jag är och lever med förhoppningen att alla andra är sig själva med.
Tyvärr tror jag inte gaygalan visas på tv, men åter igen..vad vet jag?? Nää jag tror inte det, har aldrig hört talas om det. Har du? Kan nog vara en riktig show för tv dock :)

Krama din fru och må så gott!!
kram

 
Ingen bild

emelie

30 januari 2012 14:42

Jävla journalister asså, bra att du säger ifrån! "Och i nästa nummer av alla skvallerblaskor: Slut mellan Johanna och Cosma".

Johanna Nordin

31 januari 2012 20:07

Haha ja antagligen :) Men det spelar ingen roll egentligen. Det var sättet de fick tag i materialet som gjorde mig förbannad!

 
Ingen bild

Barbro

30 januari 2012 16:34

Vilka fina bilder du tar på dina fina hästar. Vad tidningar är obehagliga- men det är ju ingen nyhet. Lycka till med allt vad du tar för- för alla är VI värdefulla på sitt vis. Ha en fortsatt bra dag .kram

Johanna Nordin

31 januari 2012 20:07

Tack!!
Nej tyvärr är det ingen nyhet. Jag bjuder gärna på mig själv och de får gärna skriva om de vill men det där var över gränsen.
Kramar tillbaka

 
Ingen bild

Marre

30 januari 2012 17:02

Äntligen ett livstecken från dig, mindre roligt att läsa anledningen. Söta bilder på kusarna.

Johanna Nordin

31 januari 2012 20:05

Tack känns skönt att höra att ag efterlängtad iaf :)

 
Ingen bild

Gun i Knivsta

30 januari 2012 19:47

Johanna! Lyckan idag var att öppna burken och se att Du är igång igen.Blev så glad så jag sken ikapp med solen var fanken den nu var.Mysigt att se Dina fina bilder. Carin underbar bild Bleir Majsan å Sessan och att läsa Dina texter. Ska bli kul att se bilder när Du skrider fram med Skorna!!!!När kommer galan i tv vet Du det??Klart de går bra för Dig Lycka till Ge tusan i de som skriver bla bla om Dig Bara Du vet hur Du vill ha det i DITT liv. Lycka till Testa ända sättet att få veta
Stor kram gumman Skönt att Du är igång
Pantertanten

Johanna Nordin

31 januari 2012 20:02

Tack och tack för vykortet! visst är det så, bara jag vet hur jag vill ha det för att må bra :) Jag nöjer mig inte bara för att, utan först när det känns rätt.
Tyvärr tror jag inte de sänder gaygalan på tv. Inser nu hur många galor det är den här perioden. Helt gal-et haha!! Men vill ni se mig i hög klackar så kan jag nog se till att få hit en liten filmsnutt, har en vän som vill se nämligen haha. Ja jösses..vad har jag gett mig in på??? Stilettklackar, jag måste va tokig ;)
kram

 
Therese

Therese

31 januari 2012 11:37

Du behöver INTE förklara dig för nån, you go girl. Lycka till!

http://www.gladjedalen.se

Johanna Nordin

31 januari 2012 19:56

Tack :))

 
Ingen bild

Sara

31 januari 2012 12:44

Är så förbannat tråkigt att vi människor ska förstöra så mycket för varandra hela tiden :( Hoppas ändå du kommer skriva någon rad här ibland för jag gillar verkligen att läsa din blogg! :) Du verkar vara en sån härlig person, med ett väldigt stort hjärta! Lycka till med din fina gård och hästar! :) Och självklart även med kärleken ;)

Johanna Nordin

31 januari 2012 19:55

Tack Sara! Jag hoppas innerligt att hänt extra läst mitt inlägg (vilket jag tror) och inser vilket övertramp de gjort, har vett att be om ursäkt och låter bli att sno bilder och texter efter det här!
kram

 
Ingen bild

Heidi fra Norge

31 januari 2012 19:17

Woohoo...

Se der ja, der var du jo :) Forstår absolutt din frustrasjon. Noe så frekt!! Få det ut, luft ventilen og bli forhåpentligvis ferdig med det :0
Livet går jo opp og ned og framtiden er vanskelig å spå. Men kjempeviktig å vite hva en selv vil og ikke bry seg så mye om hva andre sier. Dine valg, ditt liv! Så skal det være:)

Men uansett hur det går. Lykke til på gården, med dyrene og kjærligheten. You go girl!! Vi er mange som liker din blogg :)

Klem fra Heidi

Johanna Nordin

31 januari 2012 19:53

Tack snälla!!
Varm kram

 
Ingen bild

Mi

1 februari 2012 04:25

Hejsan Johanna

jag kikar förbi lite så här i vinterkylan
och läser lite ,gillar din blogg den är bra!!


stor kram Mi

Johanna Nordin

1 februari 2012 04:41

Tack :) må så gott oxå! KramI

 
pinkozzy

pinkozzy

1 februari 2012 11:08

Nu har jag kramat henne. Hon är lika go som du. Jag kan bara önska dig ett bra liv och att du hittar en passande partner. Själv kommer jag att följa din blogg framöver. Jag fattar bara inte var du får all energi ifrån. Måste ju ta en massa tid med alla djuren. Jag ville själv bli bonde i tonåren. Men det blev inte så.

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

Johanna Nordin

6 februari 2012 11:04

Haha jaa du folk tror gärna att jag studsar runt här hyperaktiv :) Nejdå jag vilar ibland oxå, brukar ha meditation och minispa för mig och min själ. Men självklart tar djuren massa tid men mig ger det energi också även om det stundtals är slitit med sjuka djur och bebisvakande. Som att va småbarnsförälder men skillnaden är att jag kan gå in och stänga dörren om mig och glo i väggen när jag har lust.

 
Camilla R

Camilla R

2 februari 2012 23:25

Hejsan Johanna,
Kul att få läsa lite nytt här...undrade just vad som hänt då du slutade skriva... Lev ditt liv som du finner bäst! Önskar dig alla Lycka! / Kram från Camilla R i Nynäshamn

http://hjortarna.dinstudio.se

Johanna Nordin

3 februari 2012 09:48

Tack vännen!! Hoppas allt är bra med er. Vore kanske på sin plats att träffas någongång nu när det inte är 70 mil mellan oss :) Längtar efter att se mitt lilla Nylle...förlåt lilla Juni igen ;) Så där 5½ år senare :)

kramar till er alla!

 
Ingen bild

hiljasmatte

3 februari 2012 10:52

Nu förstår jag varför det varit så tyst och inget nytt kul att läsa. Hejar på dig på galan, synd att man inte får se den på TV, det har man ett par gånger förr och det brukar alltid vara kul. Lycka till med kärleken och skit i vad andra säger!
Kram

Johanna Nordin

6 februari 2012 10:57

Tack snälla :) Japp ikväll är det gala!! Spännande, mest att bara vara med om själa upplevelsen.
kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards