Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Trogsta BB

Av Johanna Nordin - 31 januari 2012 20:31

Imorse när jag gav hö ute i hagarna kom dem, Knoll och Tott som jag kallar dem. Årets första lamm är här! Tack och lov två små tacklamm   . Bagglamm går ju inte att spara på efter könsmognaden och bagglamm är inte lätt att hitta hem tll. Dessa två små töser ska registeras i allmogeföreningen liksom sin far och faster. Det har bara inte blivit av. Jag har ju en gammal svensk sk allmogeras. Ett utrotningshotad svenskt kulturarv av lantgårdsdjur från Sverige. Helsingefår är det jag har. De är verkligen supermysiga och personliga! Folk som kommer hit förundras över att de är som hundar och jag upplever att de är smartare än andra får. Eller också är det beroende på att de fått chans att utvecklas sina sinnen och "smarta" sidor. Det var samma tacka som lammade först iår igen. Hon brunstar tydligen alltid tidigt. Nu tycker jag det är lite väl överdrivet att få lamm i slutet av januari. Räknade ut att e bagglamm måste skiljas av och slaktas redan i juli/augusti. Lite tidigt känns det som, men å andra sidan kommer jag aldrig känna att det känns som rätt tid att göra det  

Knoll och Tott  alldeles nyfödda och färska i världen. resten av flocken är jättesnälla mot dem, försiktiga och hänsynsfulla. Mamma är lite orolig när jag håller på med lammen men det släpper snart. Jag brukar vänta några dagar även med fölen så mamma och barn i lugn och ro får knyta band. Min tid kommer   . Otroligt att ullen värmer redan på nyfödda lamm! Ingen av de skakade och frös trots att de var blöta efter födseln. Jag är väldigt glad att båda dessa små tog hand om av mamma och håll tummarna att jag slipper flasklamm i år! Även om det är gulligt så är det jobbigt, allrahelst att ha ett får som skriker och "bääar" så fort de får se mig. 


Gun-Britt och jag red ut en sväng på förmiddagen. Red över en timma i skogen i underbart vinterväder. Solen sken i och för sig inte över oss,men den trängde igenom med ett vackert ljus genom molen. Jag red barbacka påLekis och det känns helt ofattbart att jag var så nära att sälja honom. Han är supermysig!! Jag har antagit utmaning att tävla honom i vår eller fram mot sommaren och vi har en hel del att jobba med. Räknar definitivt inte med varken placering eller rosett, men att ställa upp är en vinst i sig. Nej jag är ingen duktig ryttare så har vi klargjort det  .


Under eftermiddagen hade jag Johanna-lyx. Åkte till frissan i Västerås och färgade min utväxt igen och nu börjar håret bli min färg igen. Skönt! Det är jobbigt att längta tillbaka till sin färg och försöka återskapa det. Det roliga var att jag beställde tiden i lördags när Cia och jag var på shoppingstråk och letade gala utstyrsel. Har även beställt tid för sminkning och håruppsättning. Är det gala så är det!! Jag har aldrig varit på gala förr så det är väl lika bra att slå på stort och passa på att festfixa sig rejält när chansen ges. Det roliga var att jag beställde sminktid först och frågade där vilken av salongerna jag skulle välja på det köpcentrat vi var på. Nu visade det sig att den frisör jag valde har jobbat mycket med kändisar och visningar. Jag chansade bara och kom så rätt!! Ibland har man tur! Laurencia gjorde mig jättefin i håret idag, tycker jag själv i allafall.

Ser så annorlunda ut med utfönade lockar. tyvärr är jag som jag sagt värdelös med alla typer av hårfixargrejor - snoddar, spännen, fön, platt-tång jag allt man kan tänka sig!  Det konstiga är att jag tycker själv att jag är duktig på att klippa hundar. När jag bodde i Stockholm tog ag ibland emot hundar för klipp och trimning även inför utställning. Men fixa mitt eget går inte, det är så bakvänt på nått sätt.


Vi hörs! 

 
 
Ingen bild

Anneli

1 februari 2012 06:12

Hej!

Vad trevligt att du skriver, all lycka till dig och kärleken i ditt liv. Fortsätt skriva!!

Johanna Nordin

1 februari 2012 10:00

Tack tack :) Jo då så länge jag får ha mina saker ifred så ;)

 
Gunilla

Gunilla

1 februari 2012 11:28

Nämen vilka sötingar !!! Ja både fåren och du :) ovant utan lockarna, men kul att förändra sig lite ibland :)

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

6 februari 2012 11:00

Ja de är så "dulliga" :) Ja man måste ju våga testa lite ibland och se vadsom känns mest rätt. Konstaterade dock att jag är inte riktigt jag utan lockarna. Ändå kom de först när jag typ 30-35 under mina år i Åredalen. Var nått med liet och miljön som skruvade till det haha

 
Ingen bild

Gun i Knivsta

1 februari 2012 12:27

Grattis till de små!! Verkligen duktigt av djur att klara sig så bra när de är nyfödda Var rädd om den rasen Kollade qxgalan De tänker tyvärr ej sända tv från den Dystert. Jag som hoppats på att få se Dig glida fram på stiletterna......Du lär nog bli bevakad av media!! Jösses ja... Konstigt att ej se alla lockar på Dig Blir ju bra
Kramis
Pantertanten

Johanna Nordin

6 februari 2012 10:58

Jo just det jag har glömt att meddela att galan sänds på tv4 på fredagen 10/2. Vet inte om det är till min fördel :P hihi

kramar

 
Ingen bild

Camilla B

2 februari 2012 00:22

Men jesus vilka söta lamm :) Dom skulle man bara vilja lägga sig ned i höhalmen o gosprata med! Fin du blev i håret! Kram

Johanna Nordin

3 februari 2012 09:54

Haha ja de tittar på mig som om jag inte vore riktigt klok när jag bäbispratar med dem :D
"- Mamma den tanten är konstig!" men lite nyfikna är dem men mamma håller noga koll på dem.
kramen

 
Ingen bild

Barbro

2 februari 2012 17:48

Hej!!
Vilka söta lammungar.
Vad kul det är att följa din blogg-jag önskar dej all lycka.
Ha en fortsatt bra kväll // kram

Johanna Nordin

3 februari 2012 09:52

Tack! Ja krullisarna är ursöta, allrahelst nu nör de blivit några dagar och börjar fylla ur den taniga kroppen. Fler bilder kommer :)
kram tillbaka

 
Ingen bild

Milla

4 februari 2012 15:47

Hej.

Vad fin du blev i håret.

Det är sibiriska vindar som sveper över landet nu, det är - 17 grader kallt här. Hur länge kan hästarna stå ute innan de måste in?

Är du en vintertjej eller en sommartjej?

Vad tror du om dina chanser vid gaygalan?
Vilka tävlar du mot?

Jag är en tjej som inte har koll fastän jag är inne i den lesbiska världen. Rapportera! :)

Johanna Nordin

6 februari 2012 10:56

Tack men nu är lockarna tillbaka igen :)

Jag är nog en hösttjej om jag måste välja. Jo det är jag absolut! Vackra färger, klar hög luft, lagom temperatur, svampar, jakt (fast jag har fortfarande inte jägarexamen utan har varit hundförare mm...)
Annars gillar jag vintern i norr med skidåkning, tystnaden som uppstår efter snöfall, och allt det rena vita. Sommarn kan vara underbar men lite väl varm och omständig ibland ;) Skulle aldrig vilja bo utan årstider iaf!

Ingen aning vad gäller gaygalan! Allvarligt talat känns det som jag vunnit det bästa redan. Men visst vore det en ära men på nått sätt tror jag det betyder mer för "lebb-världen" (ursäkta men jag har aldrig varit bekväm med vad man säger) om jag vinner än för mig personligen.
Har ingen aning om vilka mina mottävlande är. Tävlling låter så konstigt...jag har ju inte presterat nått! Men man kanske kallar det så ändå? Jag vill inte se det så, ser det mer som ett kvitto på att det jag gjort gick hem hos folket oavsett vinst eller ej.

Hej på rej :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards