Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Inspiration!

Av Johanna Nordin - 1 april 2012 10:27

Just nu bubblar det av massa inspiration i mig! Vintern är en period av dvala, åtminstone för mig. Bor på ett öppet landskap där kalla vindar suger i, vägarna är hala, allt blir kallt och besvärligt och lusten att göra något krymper ihop till minimal med framför allt hästarna. Annars har jag inget emot vinter och snö. Bodde ju några år i fjällen där det var vinter på riktigt mer än 6 månader om året, gillar vinteraktiviteter som längdåkning och slalom och har inget emot att skotta snö (om det inte vräker ner i flera dagar i streck...). Men att träna hästar i bitande vindar på halt underlag är inte ett dugg kul och jag måste ta sats från tårna för attkomma till skott på riktigt. Ridhus vore ju inte helt fel.... Har sagt det förr: folk med ridhus borde inte ha rätt att klaga på sin träning  .

Trots en kall natt och lite snö på backen härom dagen är våren här med ljuset och fågelkvitter. Helt underbart! Jag kan knappt få nog av uteaktiviteter. Har en praktikant, Emilia, från hästgymnasiet i Gävle här under två veckor och bara det är superinspirerande. Vi jobbar på med unghästarna och tränar dem i olika moment och färdigheter. Jag vill såklart låta Emilia prova på så många olika saker och typer av temperament på hästarna som möjligt. Hon är ju här för att lära och öva. Vi lärde känna varann för nu två år sedan och jag blev jätteglad när hon frågade om hon fick komma hit på sina praktikveckor. Annars känns ju ett shettisstall kanske inte som det mest flaschiga stallet att vara i, men jag lovar att hon får nog göra mer här än i andra "finare" stall  

Vi håller på att köra in Vaja och Pontus. Han ska sättas i vagn för första gången nästa vecka. I frdags gick vi en promenad med honom med vagnen efter honom utan att han satt fast. Han är tömkörd rätt mycket tidigare. Dessvärre tycker han det är dötrist så jag hoppas att han vaknar till med vagnen. Vaja här är lite trög i hjärnan och lär sig långsamt, men det som fäster det sitter där det ska  . Såna gånger är det ypperligt att vara två! 

Emilia gör iordning Brellir inför träning.

Vad ska jag göra tycker du?

Aha! Brellir blir longerad i lina för första gången. Skönt att få hjälp av någon som inte blir åksjuk som jag blir     

Ute med sadel och träns för första gången. Helt obryddoch störtlugn.

Lilla Ida longeras med sadeln.

Tur att det iaf finns två ridhästar  .

Söta Lekis!

Louise kom förbi en dag. Hon ska också göra praktik här i maj. Vi passade på att gå en promenad med mammor och busarna Nirmar och Röding.

Röding

Lollo och Nirmar

Man måste hinna gosa mellan varven också!

Buspojkarna på äventyr!

Carin skötte sig klanderfritt framför vagnen, men jag hade sårt att tro något annat också. Jazzo fick gå med som släpvagn (eller om sanningen ka fram så gick jag med honom). Det visade sig dock att som jag misstänkte, Jazzo är halt  .

Börjar bli som oken "tio små negerpojkar" här på gården. I tisdags var vi in med Leira på Mälarkliniken för hältutredning. Någon sådan gjordes aldrig. Det visade sig att Leira lider av en neuvrologisk skada/sjukdom som gör att hon inte har kontroll på sina framben. Det är inget som går att åtgärda och hon kommer bara bli sämre och sämre. Tragiskt på en så snäll och go häst, men nu väntar vi bara på det slutgiltiga beskedet från försäkringsbolaget innan hon tas bort. Det enda positiva i det var att Emilia inte bara fick se en vanlig hältutrdening utan något så ovanligt som en neuvrologisk skada/sjukdom. Vad den kommer av vet man inte.Kan varra en tumör som växer och trycker, en förslitning efter ett "trauma" mot rygg/nacke om hon t.ex halkat eller på annat stt skadat sig i hagen. Hon ska aldrig mer ridas och duger inte som avelshäst iom att hon kommer försämras vartefter och inget vet hur fort förloppet går. 

Nu hoppas jag såklart att Jazzo har en övergående hälta men han är trots allt 19 år.... Men nu vilar han och mår gott.

  Mina två smalisar Brellir och Nalle blir utfodrade med extramat. De är bästisar och härjar på som tokar i hagen och växer mycketjust nu. Som två riktga gängliga tonårspojkar  

Vi löshoppade härom dagen. Kolla vilket stil hon har Bettan! Flyger som en gasell! Men jag gissar att hon gjort det förr när hon bodde hos Malin Baryard. 

Bettan igen.

 

Piggelin och Nalle gör allt ihop, som knoll och tott.

Bettan

"-Får vi smaka ur din hink Brellir?"

Glada vovvar!

Igår var vi och tittade på en dressyrtävling. Många vackra hästar!           


Vi hörs!                                             


        

 
 
Ingen bild

Barbro

1 april 2012 19:52

Vilka fina bilder!! Ha en fortsatt bra kväll med alla dina fina djur.Kram

Johanna Nordin

2 april 2012 21:33

Tack detsamma!

 
Ingen bild

Sara

2 april 2012 20:16

Härlig blogg du har Johanna! :) Undrar om du har kvar din shettis hingst kvar?

Johanna Nordin

2 april 2012 21:33

Tack :) jo då Figaro är kvar

 
Ingen bild

Margaretha K

2 april 2012 22:33

Hej!
Underbart gulliga djur du har! Dessutom riktigt bra foton. Glad att du inte lade ner bloggen. Följer dig!:)

Johanna Nordin

10 april 2012 04:20

Tack! Mm de är mattes gullegrisar :)

 
Ingen bild

Josefine Persson

3 april 2012 07:58

Jag blir glad varje gång jag ser att du uppdaterat bloggen. Du skriver långa, bra inlägg och till det många fina bilder. Jag har lärt mig så mycket om hästar det senaste året.. :)
Önskar er en solig och härlig vårdag.

Johanna Nordin

10 april 2012 04:19

Haha jag försöker att inte vara allt för mycket seriöst hästinformativ i min blogg. Eller hur jag ska säga. Men ibland så känns det som läge att behöva förklara nått. Hoppas du haft en skön påskhelg!

 
Ingen bild

hiljasmatte

3 april 2012 14:58

Alltid så roligt att läsa din blogg och se alla bilder. Man blir lite varm inombords :-)

Johanna Nordin

10 april 2012 04:16

Tack sånt är roligt att höra :)

 
Ingen bild

Gun i Knivsta

6 april 2012 11:14

Johanna Vad glad jag är att Du är igång igen med skrivandet Massor av underbara bilder att gotta sig med Men var är Foxa???? Hon är väl kvar...Kan tänka mig att Du har fullt upp nu med alla djuren Ha en skön Påsk med alla på gården och Cia.Stor påskkram Pantertanten

Johanna Nordin

10 april 2012 04:15

Tack, helgen har varit mycket lyckad i all sin enkelhet med långa promenader och massa ledig tid ihop. Hoppas ni hade det bra ni med! Foxa har lämnat boet nu och flyttat tillbaka till försvarsmakten. Hon var bara här på uppväxt. Nu har förhoppningsvis hennes riktiga liv startat som tjänstehund inom försvaret, polisen etc. Kram

 
Ingen bild

Barbro

6 april 2012 11:38

Vill önska dej en riktig glad påsk!!

Johanna Nordin

10 april 2012 04:10

Tack! Hoppas din helg varit bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards