Kennel Krokanden

Alla inlägg den 30 september 2012

Av Johanna Nordin - 30 september 2012 18:09

Den här veckan har varit full av det som jag kallar fikadagar. Mycket besök och kaffepannan har gått varm. Supertrevligt, men nu känner jag att jag måste ha några dagar med enbart gårdsarbeten och måsten. Här närmast måste jag stängsla in mera hagar för småhästar och föl. Det är tråd men de sitter för glest. Eftersom det regnat i stort sett konstant är vissa hagar omvandlade till lervällning eller gungfly. Några hagar är som myrmark och kan inte användas förrän det fryser på. Släpper jag in hästar där blir det söndermosat på studs och när det fryser förvandlas det till ett kraterlandskap. Lika bra att låta det ligga orört.

Gud välsigne ridladan som under några dagar fått fungera som inomhus hage till småpojkarna som annars hade haft lera över halva benen!

Annonsbladet, Sandvikens kommuns gratistidning som delas ut  alla hushåll, har varit här och gjort ett reportage om mig och min verksamhet. Det kommer ut på tisdag. Jätteskoj!

Så var en man här från Svenska foder och vi gick igenom försäljning, vilka foder jag han rekomenderade mig att sälha osv. Imorgon ska jag beställa!

I fredags var det full rulle. Hästkiropraktorn var här och behandlade 4 hästar. Först ut var Lekis.

 

Skönt att få käkmusklerna masserade!

 

Akupunktur i hans stela kors.

Ingrid kom och hälsade på och kikade när Dan behandlade hästarna. Här pysslar om Ida som behöver extra hantering och mys då hon blivit lite betesskygg och behöer "tämjas". just idag var hon dock ybersocial    Eller också gillade hon Ingrid (hörde du det nu Ingdrig?!   )


 

Glanna (bild) och Lekis var de som var värst. Lekis var stel och låst i både bogar och kors, Glanna saknar i stort sett alla muskler som går att sakna! Hon har varit utlånad till en fodervärd ett knappt halvår och gått på ett extremt magert bete som har tagit bort allt hon hade   . När jag ser Glanna så blir jag ännu mer övertygad att ALDRIG sätta ut en häst på fodervärd! Jag vill inte ha tillbaka en häst i dåligt skick. Så tråkigt! Nu återstår lång rehablitering och uppbyggnad. Nu vet ju inte jag hur hästen såg ut när hon åkte, men det jag ser är inte bra.

Medan Glanna stod med nålar kom Morres ägare med massa höbalar. Då det är så skör mark på baksidan där höet normalt tas in fick vi rulla dem genom hela stallet. Veronika, en gammal bekant, och hennes barn kom och hälsade på. Barnarbete det är finfina grejer   . Emma som är äldst ska ha sitt kalas här om en vecka.

Emma hjälpte till att leda ut några hästar. 

Lillasyster Lina tog ut snälla Maisan.

 

Kaninerna blir nästan alltid barnens favoriter

Igår var min kompis Ulla, hennes barn och mamma Birgit öer på fika och djurkel. Ulla och jag va som ler och långhalm under hela vår uppväxt. Journalisten från Annonsbladet frågade om jag medvetet valt att flytta hem. Det har jag inte. Jag är visserligen uppväxt i Gävle, men det är ca 20 år sedan jag flyttade därifrån. Sandviken var dessutom "det där där borta". Helt okänt område långt bort. Jag hittade gården här och slog till. Känner redan hur rätt allt blev! Vi stormtrivs djuren och jag! Ska jag någongång bli sambo så får den personen räkna med att bli Årsundabo, jag tänker då inte flytta härifrån   . Jo den dagen om jag ledsnar på djurlivet eller andra skäl inte kan fortsätta. Men jag bryter inte upp och startar om en gång till. Nu har jag gjort det två gånger och det räcker mer än väl! Så enkelt och kul är det inte att flytta alla djur och bygga upp ny kundkrets. Var ner till Trogsta idag och plockade med mig de resterande sakerna. Nu är det tomt! Ute för försäljning och jag saknar det inte ett dugg. Jo Gun-Britt, men både hon och jag är ju bilburna. Och så saknar jag min Lilleprutt   Trots en fälla jag fått låna av hitta katten i Enköping har han inte blivit sedd eller infångad... Älskade lille katt kom tillbaka!!


Vi hörs!

        

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards