Kennel Krokanden

Alla inlägg den 26 september 2012

Av Johanna Nordin - 26 september 2012 20:12

Förhoppningsvis går det bättre nu.

Morre och killflocken

Inget tjafs, inga sparkar eller ens pip. Lekis har blivit Morres favorit.

   

Piggelin tyckte det var störtfränt med en stor kompis.


I helgen kom Annika och hälsade på. Självklart var vi en sväng i skogen även om det blev mycket att göra. Glanna kom natten till lördag. (bilder på Glanna kommer)

 

Mycket svamp i skogen.

 

Såklart korgen var med!

Antingen hade farbror Gud dåligt med fantasi eller också en stor potion humor.

Livet för en hund!

Och för mig! Äntligen massa roliga foto objekt. Älskar skogen!

Eftersom det regnat varje dag hela sommaren (enligt de som bor här i Årsunda) finns det mängder porlande bäckar, vattensamlingar i skogen. Så vackert! Mycket regn har inte bara negativ effekt.

 


  Annika testar vattenkvaliten.

  Tack för trevligt sällskap och hjälp med att stapla hö, mocka, göra iordning boxar, mata, släppa in och ut och massa annat.

   

Elin hjälper mig att rida Maisan och Lekis då hon för tillfället är hästlös.

 

Elin och Lekis.

   

Jodå jag rider jag med. Perfekt med sällskap så jag lär mig hitta i skogen (den är enorm! Inga små dungar här inte) och kul att ha någon att prata med. Planen är att Elin ska tävla Lekis på KM för islandsklubben Gyda i mitten av oktober. Om vi har lyckats få upp hans styrka och kondition tillräckligt. Jag är inte medlem och dessutom är jag för feg ännu för att ställa upp. Ska jag va med ska jag veta att jag kan va bäst   . Så med andra ord kommer jag aldrig tävla   


Inom kort slår jag upp portarna för min foderbutik där jag kommer sälja hästfoder, fårfoder, hönsfoder och lite tillbehör och tillsatsfoder. Har haft en leverantör här och gått igenom olika foder och fått massa tips, nu ska här bara planeras och marnadsföras och börja beställa hem. Iiii vad kul! Har redan fått positiv respons.

Mina stallsaker är fortfarande i en sarlig röra och kartonger. Ska börja pö om pö att sätta iordning så att jag kan dra igång barnridgrupper igen. Har börjat kika lite efter snälla, lugna islandshästar också så jag kan få igång turridning. Skorpan ska om allt går enligt min plan börja ridas in i november. Men jag har tänkt om. Jag skickar iväg henne på inridning. Tiden räcker inte till allt och mycket måste man vara två för att klara av. Dessutom har jag inte möjlighet att åka av och skada mig pga dumsnålhet. Skada mig kan jag göra ändå, men att rida in unghäst ensam är lite väl vanskligt. Har jobbat med turridning för länge sedan och det är det roligaste jag gjort! Längtar till att få packa sadelväskor med fika och dra iväg i underbar natur med bästa arbetskamraterna med ett gäng glada kunder. Finns knappast nått bättre!


Vi hörs!

             

Av Johanna Nordin - 26 september 2012 11:51

Utan internet är det svårt att blogga... Sist satt jag ute i blåsten med dator men det rregnar ju nästan konstant så det duggar istället glest mellan inläggen. Har mycket att göra också, men det gillar jag. Jag klagar inte. Bara en kväll kände jag mig gnällig när jag skulle gå ut vid halv nio och börja mocka 9 grisiga boxar. Det blir långa dagar på en gård. Finns alltid en massa som ligger och väntar och mängder av dåliga samveten om man vill dra på sig det. Jag tänker inte stressa, det jag inte hinner idag gör jag imorrn är lite min livsfilosofi. Även om vissa saker självklart är dagliga måsten. Men så är det med vilket jobb man än har.Oj det var så länge sen jag skrev att jag minns inte var jag har berättat om och inte. Två nya hästar har kommit till gården: Glanna som är nygammal, ny för mig men gammal på gården. Glanna är ett 16-årigt islandssto som jag ev ska ha på foder. Hon ägs av familjen jag köpte gården av. Hon är lite "skruttig" och imorgon kommer kotknackaren och sätter nålar och tjongar ryggraderna rätt om det behövs på islandshästarna. Han får gå igenom Glanna, Maisan (kanske vi hittar källan till hennes hasledsinflammationer?), Lekis (som går lite som han gjort i byxan) och Lukka som hoppar jämnfota med bakbenen. Någon gång kanske även Nordinskan ska gå till nån kotknackare också. Så har jag sagt i 14 år sen jag ramlade av en häst och blev sned... Och på den vägen är det. Just det, ikväll är det latindans. ojoj lovade i ett obevakat ögonblick att jag skulle börja ihop med Lena och Sanna. Gudars skymning, jag är nog den mest odansanta människan som gått i ett par skor! Men ett bra sätt att få rörelse i de fastvuxna sneda höfterna. Men ikväll kan jag ju inte. Typiskt.Häst två är en STOR älgahäst. En korsning mellan varmblod/halvblod. 13-åriga Morritz (Morre) har flyttat in i killflocken. Lyckligare häst får man leta efter! Morres ägare fick ställa upp honom här då han gått ensam ett år. hon hade så dåligt samvete för honom och ville inte skaffa en till för sällskap eftersom deras tid är knapp redan som den är. Nu är morre lika snäll som stor. Lite annorunda bara för mig att hantera en häst som man måste stå på tå för att få på grimman. Men det är en häst som är len om pälse och går att borsta blank även på vintern, hihi annat än mina raggsockor. Tanken är att jag ska rida honom... Jösses. Tror vi börjar på marken med hanteringsövningar och sånt innan jag klättrar upp.Men nu inser jag att jag inte har nån ordentlig uppkoppling, finns inga bilderatt klicka fram... suck. Får spara nu och se om det går att stoppa in i efterhand.

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards