Kennel Krokanden

Alla inlägg den 4 april 2013

Av Johanna Nordin - 4 april 2013 23:05

De senaste dagarna har varit fulla av ponnyaktiviteter. Underbart att äntligen kunna ta ut dem på vägarna igen och aktivera dem! Men såg just på nyheterna och på söndag blir det snö.... och med snö hala isiga vägar igen. Tröstlöst! Nu är jag skitless på vinter! Tycker normalt sett om vintern men nu vill jag komma igång med alla aktiviteter på riktigt.

Grannflickan Alma 9 år har påsklov och tillbringat många timmar med mig och hästarna. Tror vi är lika glada allihop för det. Visst kan jag göra saker med ponnysarna som att gå promenader, tömköra eller köra med vagn och löshoppa men det är något speciellt som händer i deras ögon när det kommer barn. När Alma ridit Maja och vi släppte ut henne i hagen igen fick Samanta syn på Alma och gnäggade av förtjusning. Det var bara gå in och hämta Samantas grimma och göra både ponny och barn lyckliga. Jag blev alldeles varm i hjärtat av Samantas gnäggning. Hon är less på att gå i hagen och drälla. Jag har lovat henne att snart kommer barnen, men inga barn.... (framskjutet pga vinterväglag och min hälsa). Hon har då och då pratat med mig och frågat med en gnäggning när jag gått förbi deras ligghall, jag hör på rösten att det är hon. När hon fick se Alma blev hon överlycklig! Äntligen ett barn, glöm för bövelen inte mig, tycktes hon säga.

Alma och Maja ute på lång ridtur med mig och Tiger, även Carin och Lukka har blivit ridna av Alma på långturer.

   

Lycklig Samanta som lyckades övertala oss att få komma ut. Egentligen skulle vi ut på ridtur med Almas mamma Helena men hon kom just som vi var påväg ut. Almas bror var ocksåmed så vi började med att gå en sväng först med ponnysarna.

Albin är inte främmande att hålla på med hästar! Jag frågade honom om inte han ville följa med på turen med oss och inte bangade han inte   . Han hängde med på en tvåtimmars ritt på Lukka. Här går han med Ida.

 

Alma kommer hjälpa mig att rida in Ida och Piggelin. Ida som upplevde människor som skräckfulla när jag köpte henne för 1½ år sedan. Hon skakade när man höll på med henne och skyggade undan för sadel och sele, livrädd för händer.Varför kan ni räkna ut själva   Vad jag anser om sådan hästhantering behöver jag inte gå in på       . Det har tagit tid och fått tag den tid hon behövt. Tyvärr har livet i hagen gett henne mer kroppsvolym än hon behöver men det kommer ju kunna ändras på iom att hon blir arbetsbar och kan motioneras. Hon har mognat i sin takt och vi har jobbat på tillit och jag har gett kärlek. Idag är hon en utav de mest kontaktsökande i hagen och trygg i hanteringen, skyggar inte för sadel och är helt trygg när Alma kliver upp på henne. Ida travar under ryttare och övar på skänkeltryck och bryr sig inte om att Alma "sprattlar" på hennes rygg (vi övar hennes tolerans med obalancerad ryttare). Nu ska vi börja öva att Alma kliver upp från marken, hittills har hon haft pall eller lyfthjälp.

Tjolahoppla! Samanta i galopp.

Lycka!

Idag var bbåde Felicia och Alma här. Sessan (bild) var lite unghästbråkig och vild på promenaden så jag tog över henne och Felicia och Alma fick hjälpas åt med inridningen som Idas lärare. Bra samarbetsövning: Alma skänklade och smackade samtidigt som Felicia började springa och sen sakta av ihop när Alma "proade" och satte sig i sadeln. Sessan var egentligen inte dum, bara full i bus och överslagslycklig. Sötast i stallet iaf!

 

Tömkörningsträning med Jazzo. Tjejerna fick öva styrningar och lite lätt presitionskörning/ridning. Svårt för mig att avgöra hur väl inridna shettisarna är. Samanta är inte helt säker på skänkeltryck så Alma fick jobba med vikthjälper i samspel med skänkel och tygeltag för att flytta Samanta hjälpligt från ena vägrenen tilden andra. Men övning gav färdighet! Innan man kör med vagn måste man veta att man kan hantera hästen. Som jag förklarade för Felicia, man måste kunna flytta hästen och hålla den på rakt spår när man möter bilar t.ex vagnen ska få plats utan att gå i diket så det gäller att kunna stryra med små marginaler. Att bara köra rakt fram är sällan ett problem så länge hästen inte börjar strula. Men då har man inte många chanser att göra rätt så det gäller att kunna hålla ordning på tömmar, vagnshjul och pisk. Det är svårare än det ser ut. Felicia varjätteduktig för att vara första gången! Så kul att ha tjejerna här.

 

Flytta för skänkel är inget självklart utan nått som måste läras in som allt annat. Små hästar rids oftast av små okunniga barn. Kul med Alma som både är ung och intresserad och vill både lära sig och hästen. 

   

Härom kvällen gjorde jag i ordning ridladan till ligghall till grabbarna. Använder den ändå inte som ridhus och hästarna har bättre nytta av en ligghall. De blev överlyckliga och busade runt och hade fnatt i halmen!

 

Nu har även Sarv flyttat från mamma och in i killflocken. Tuff liten kille! Han och PeGe återfann varann snabbt och busar i stort sett hela dagarna. Mamma Cleo tog flytten med ro, hon var nog lite less på sin illbattiga son. Idag kände de dock lukten från varann när hon var utanför deras ligghall för omvårdnad och borstning och började gnägga.

Mamma!!?   


Vi hörs!          

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards