Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Fixardag

Av Johanna Nordin - 15 januari 2015 23:27

Har fått lite gjort. Röjt i stallet och slängt en massa skit rent ut sagt. Förstår inte hur det kan bli så mycket jox. Eller egentligen är det väl inget konstiga grejer jag slängt. Mestadels foderpåsar och balsnören men en och annan trasig eller sunkig pryl hamnade också i sopsäcken. Röjde ut skåpen i stallköket och slängde mängder av gammalt porslin som jag tänkte att det kunde vara kvar från förra ägaren. Nu är jag så äckelmagad att jag vägrar dricka ur dem. Inte för att det tillhörde tidigare ägare utan för att muggarna och tallrikarna står och dammar ihop i skåpen. Finns varken kaffekokare eller vattenkokare i stallet pga säkerhetsrisk för brand så muggarna fyller ingen funktion heller. Katterna fick behålla några plasttallrikar till sin mjukmat annars åkte allt ut.

Lille Viggo växer och frodas. Jämförde honom med hans syskon och fångade några i all hast och kände på vikt och hull. Viggo lever gott inne i värmen i Dr Johannas vård. Han har kommit tillbaka mycket väl. Han har kliat upp lite av ögonspringan så jag har satt in ögondropparna igen. Tog bort dem när ögat var helt stängt. Det finns risker för kolik åtminstone på häst av dropparna så jag använder de bara om jag måste.

Mat är livet!

 

Efterrätt.

Var in till Rusta idag och hittade denna underbara kompis till Viggo. Julia och disskuterade huruvida Viggo mår dåligt eller ej av att inte vara med mamma. Vi är noga med att ge honom närhet och trygghet flera gånger varje dag. Kaninhonor hänger ju inte med ungarna förutom vid matning och det finns ju ungar som blir ensamma i sin kull av olika anledningar. Tittar jag i kaninkolonin där Viggo kommer från så kryper ungarna intill de vuxna och myser när de är trötta eller sociala. Hans mamma är utekanin och skulle inte må bra av att plockas in och ut i värmen. Det är uteslutet. Viggo är nu anpassad för värmen i huset och kan inte flyttas ut eller fram och tillbaka. Han är ömtålig både för att han är liten och skadad så sätta ihop honom med en okänd kanin känns inte ok. Dessutom om jag tssar ihop honom med en kompis så måste ju de få vara ihop sen och jag vill ha Viggo inne. Två kaniner inne är jag inte sugen på. De luktar inte rosenknopp om man säger så och så var det här med yta och intrigitet. Min erfarenhet är att kaniner måste ha stort med yta och mycket att göra: lektunnlar, kojor, gnaggrejer, mycket hö och halm,saker att hoppa upp och ner på osv för att inte börja härja med varann och dominansrida, jaga runt på varann eller till och med som jag var med om två systar varav den ena åt på den andras öron! Inte av elakhet utan mer som sysselsättning/stressbeteende/dum vana. Inte mysigt alls. De fick delas på och den stackarn med trasigt öra var rätt stressad i början men fick en ny kompis som inte käkade öron som hobby. Hon var överlycklig även om hon var lite osäker i början. Syrran började med det där när de flyttade in på box i höstas och antagligen blev det för tråkigt. Ute var det mer stimulans. Efter det har jag blivit mer noga att se till att de kan aktivera sig för att må bra.

HUr som helst kom vi fram till att Viggo blir kvar som ensamkanin. Han får så mycket stimulans och närhet att det täcker hans behov. Men jag köpte för säkerhets skull en Ior till honom så han har nått stort och mjukt att gosa med. Ior blev genast poppis. Kvällen innan hade VIggo fått låna två av mina mössor och då insg jag vikten av att ha nått mysigt att luta sig mot.

Vi har fått ganska mycket snö och mer är att vänta. Gudrun och Gertrud med kompisar trivs i värmen från solen.

Luseena Poop (mycket märkligt namn) eller Lusen som hon kallas har börjat jobba nu. Hon är inte nöjd med bett så jag ska kolla upp henne vid tillfälle.

 

Jag insåg när jag såg på bilderna att jag måste dra ner på maten igen. Runda små klot! Det är bara så besvärligt att mammor behöver mer mat än de andra. Borde fixa till en mammahage med fri tillgång på hö. Det är omöjligt att reglera deras matintag annars. Men Lusen och jag ska jobba ihop. STällde mig på vågen idag och har gått ner 2,5 kg. Lusen behöver också gå på gym vilket hon gör på bilden. Trampa djupsnö, pulsa i skogen, powerwalk, öva vid bommar och hinder för att såsmåningom sättas för vagn igen. Lusen har gått på travet tidigare men så fort hon tittar på en buske eller hötapp har hon gått upp 30 kg.  Det är inte så många tjockisar kvar på gården men LUsen är en utav dem. Men nu kör vi!

 

Lugnets Dimma har också svällt ut. Aja baja. Motionera mera! Jag vet inte om är inkörd eller ej. Eventuellt sa säljaren så vi börjar om igen. Tömkörningen visste hon vad det var iallafall även om det där med att gå över bommar var besynnerligt och rätt onödigt när det går att gå bredvid. Vet att selen inte sitter perfekt, men hon skulle ju bara tömköras.

Fina Dimma!


Idag har jag slängt två sängar. Vet ni hur stora kisspölar blir efter en 9 månader gammal Leonberger? Det vet jag. Megastor löper och i och med att "kisstofsen" svällt upp började hon kissa på sig igen. Men varför sitta på golvet och riskera bli våt om tassarna när man kan hoppa upp i sängen och låta kisset sjunka in? Smart hund vet ni. Så idag åkte de ut! Blir ingen mer säng åt Mega. Jag ska byta sovrum och göra det gamla till hundrum. Mega hittar på så mycket hyss när jag är borta. Värsta hon gjort var när hon klättrade in i ett högskåp och välte ner allt inklusive skåpet. Då var hon billig och kom dessutom undan i rena förskräckelsen. Hon kunde lika gärna fått skåpet över sig och gjort sig riktig illa. Nu är skåpet väl fastsatt i väggen.


Nu ska jag ut och titta till flickorna, är takras hör jag. Alltid nojjig att nån får massa ton snö över sig.


Ha det gott!   

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards