Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 5 juni 2012

Välkommen till världen Sarv!

Av Johanna Nordin - 5 juni 2012 23:55

Nu kan jag andas ut och förhoppningsvis få sova hela nätter snart igen (Rigmor håller mig vaken då och då ännu med sitt: kissig/bajsig-gnäll). Årets sista föl har gjort entre till livet natten. Natten till måndag kom han, Fjällbäckens Sarv. Cleo och Figaros son. Jag gjorde ett sent insläpp och märkte på Cleo att hon var annorlunda. Lite orolig och Carin i boxen bredvid var nyfiken. Nattade vid ett då hon inte hade några tydliga tecken på någon fölning och satte klockan på tre olika tider. vaknade dock av mig själv vid halv tre. Gick ner till stallet och där låg han. alldeles nykläckt och med fosterhinnan kvar på bakhovarna. efterbörden måste kommit ut i ett huj! Allt var klart.Missade födseln precis men fick se honom resa på sig , dia och bajsa. Ja det sista är väl ingen gullighetsfaktor, men nödvändigt för att veta att allt fungerar.  

Ripa är otroligt ädel och fin, fantastiskt söt! Men lille Sarv, som för övrigt betyder rentjur på samiska, är som en liten leksakshäst. Nästan overklig! Att han fungerar som en liten häst är nästan ofattbart. Han har fått mammas färg och pappas kropp. Ripa är högbent och ädel som sin mor och storebror Röding. Sarv kort och kompakt som Figaro.

Cleos förstfödda heter Vaja som är renko så jag tyckte det passade bra med en Sarv nu. Alla mina föl som förs in i stamboken på Shetlandssällskapet heter något som rellateras till fjällvärlden: Röding, Vaja, Nallebjörn, Sarv, Ripa.


På tal om Ripa så har jag tagit bort Alice sårtampong nu och såret läker jättefint! Faktiskt tur i oturen att vädret är så dåligt och det är så kallt. Inga flugor som terroriserar och härjar. 

 

Sarv ute på sitt första bete

 

En krallig liten prick!

 

Docksöt!!

 

Undrar just om han blir brun eller gulbrun? Jämfört lite med bilder på Vaja som nyfödd men hon var mera brun över ryggen. Sarv är lite gulare i nyansen. Nån mer van får gärna komma med tankar! Ska kika på bilder på Nalle som är gulbrun och se hur han såg ut. tycker Sarv påminner om honom i färgen.

 

Mycket spring i benen redan!

 

Tjoff! Gälle att se upp. Lovar att det känns mer än duktigt att få en sån här smocka!

 

Sarv 11 timmar gammal leker inte nudda mark

 

Liten plutt med ännu blåa ögon, de mörknar med tiden. Men liksom många djurungar har han ljusa blåtonade ögon.

 

Ripa 1 vecka gammal

 

Kan minsann också lägga i en högre växel!

   

Så otroligt vacker

 

Inget är så bra som mamma!

 

Sarv kan inte annat än att hålla med. Nu kan ni jämföra storleken på dem. Cleo är mindre än Alice och det är bara en vecka som skiljer mellan fölen. 


Vi hörs! 

 
 
Ingen bild

Barbro

6 juni 2012 10:36

Vilken lycka!! Vilka sötnosar skulle vara roligt att se dom live!! Ha en bra dag.
Vilka bra bilder Du tar rena mästerfotografen.

Johanna Nordin

10 juni 2012 20:28

Tack! Men jag lovar, alla bilder blir inte lika bra ;)

 
Ingen bild

Anette

6 juni 2012 13:02

så otroliga söta o vackra de är!

Johanna Nordin

10 juni 2012 20:19

Tack!:)

 
Ingen bild

Linda

6 juni 2012 15:48

Får man fråga hur många hästar du har? behåller du alla föl eller säljer du dem? Har du pappan till fölen med eller lånar man en grannes pappahäst? Hur många kg kan en sådan shettis ta på ryggn utan att få ont? kan en vuxen rida dem? Har du bara småhästar?

Johanna Nordin

10 juni 2012 20:28

Oj vad många frågor på en och samma gång!
Ja jag har pappan till båda årets föl. Om man brukar låna grannhästen? Nej det tror jag inte man brukar så ofta... De flesta hingstar kastreras. Men allt beror väl på vad folk har för tankar och mål med sin uppfödning, hur de väljer föräldrar osv.

Vuxna ska inte rida shettisar! Vi är både för tunga och långa. Däremot kan de dra vuxna i vagn. Maxvikten beror på hur vältränade de är, hästens storlek och typ av arbete. Om ryttaren är obalanserad eller rider i harmoni med hästen, ryttarens längd mm Men maxvikten ligger väl mellan 30-55 kg beroende på ovanstående.
Jag har några islänngar också. 22 hästar totalt. Och nej, jag samlar inte på hästar på en hög. Får frågan rätt ofta om jag säljer. Ja OM jag hittar en bra och seriös köpare och inte vill behålla just den individen av något skäl.

 
Gunilla

Gunilla

6 juni 2012 21:03

Åh så gulliga föl ni fått !!! vi får inget i år, men förmodligen nästa år igen, dom är bara föööör goa !!

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

10 juni 2012 20:18

Aaa de är urmysiga!! Kul, vem är det som ska ha då? Såg att Ronja var på annons, fick ni henne såld?

 
Pernilla

Pernilla

7 juni 2012 09:54

Hej! Väldigt söt liten en! som en liten leksak :-) Men han är nog brun va, om inte någon av föräldrarna har gulanlag?

http://www.pernillas.nu

Johanna Nordin

10 juni 2012 20:17

Ja han är en brunis :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards