Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 18 maj 2013

Bilder från hästträningar

Av Johanna Nordin - 18 maj 2013 13:53

Skulle egentligen skriva om veckan som gått och vad vi gjort. Det är så kul när vi är två för då går det att fota det som händer och en bild säger mer än tusen ord säger man ju. Om inte annat så blir det roligare att skriva till en bild än bara en massa text.

Farbror Jazzo

Gammal och klok. Jazzo är en klippa i allt!

Lycklig Samanta framför sin vagn.

Tiger övar på hemläxan

 

Glanna var inte sämre hon. Glanna jobbas nu mera mycket i grimma då hon går i försvar när man tar henne i munnen med tyglarna och gapar och slänger med huvudet. Nu kan man visserligen köpa bettlöst träns men grimma går lika bra då hon mycket väl känner både tygeltag och vikthjälper. Jag är inte mycket för hjälpgrejer som inspänningar, massa remmar hit och dit mm. Det kan vara till hjälp ibland vid vissa träningar om hästen behöver det för att inte komma undan vissa rörelser vid träning. Nu lät det konstigt. Jag menar att inspänningstyglar osv är bra till hjälp vid viss typ av träning för att hästen inte ska slinka undan i muskelbygge. Ungefär som att vi skulle gå på gym och slarva, till oss kan pt:n förklara men det kan man inte till en häst. Annars slänger jag undan allt tjafs man kan. Rider ofta barbacka eller med ridgjort och dåmed gelepadd under gjorden för att tryckutjämna min tyngd. Har knappt någon vikt i stigbyglarna för att undvika tryck från gjorden i sig. Försöker variera mellan olika sadlar och nosgrimmor plockas av och bett är av snälla typer och helst rakt gummibett. Första gångerna Glanna reds i grimman gapade hon och slängde med huvudet av gammal vana när vi tog i tyglarna men nu har hon insett att det inte är i munnen vi tar. Hon lyssnar bättre nu och är en gladare häst.

Ida behöver bantas och får gå med på långpromenad och jodå jag rider Glanna i bara grimman   

 

Tar oss ofta ut off road för att stärka leder, balans och kordination samt bygga muskler. Tiger tycker det är jätteroligt! Glanna är mer skeptisk och undrar vad vi håller på med. Typiskt Tiger att börja trava när det blir jobbigt. Gissa hur det känns när han tänker spränga iväg bland träd och stenar utanför stigarna   

 

Tuffar i skogen

Badar lortiga rumpor

Puss!

Vilda på promenad

Det var populärt att avmaska sig. Köbildning uppstod.

Flickor på grönbete.

Nyklippta får och getter. Snart ska de få gå ut på bete de också.

 

Vovvepromenad

 

Gos med matte, eller är det tvärtom kanske?

 

Det tar sig mer och mer. Nya syllstockar och som Patrik sa "nu står huset 200 år till". Märkligt att se ett rakt hus   .


Over and out.

Vi hörs!

       

             

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards