Kennel Krokanden

Alla inlägg den 12 juli 2015

Av Johanna Nordin - 12 juli 2015 13:30

Här händer det grejer hela tiden! Har en lång lista i stallet på saker som ska vara gjorda innan sista september. Vissa saker är påbörjade och andra avslutade men listan är lång. MEn man måste ju få leva lite också. Njuta av sommaren, umgås och bara vara med djuren eller ligga på soffan på altan och glo på trädet och molnen. Jag vet att somliga tror att jag jobbar jämt. Jag kan säga att ibland är jag sjukligt effektiv. I fredags var en sån dag. Jag städade huset, städade stallet (fast det gjorde jag efter midnatt mellan torsdag och fredag), flyttade ankorna till eget boende och städade ur hönshuset, umgicks med gamla vänner som tittade förbi och på kvällen åkte jag och hämtade hö och var hemma igen vid halv elva. Däremellan ska djuren ses över, fyllas vatten och matas med hö i vissa hagar. Men det var en nöjd Johanna som tillslut kröp till sängs. Lördagen var raka motsatsen. Bestämde redan på fredagen att det skulle få bli en slappardag. Gick bokstavligt mellan soffan ute och sängen inne. Lät tankar passera, slumrade och lyssnade på naturen. Man behöver såna dagar. Jag tycker det är superskönt att bara ligga och låta tankarna komma och gå istället för att sätta på musik eller film. Ibland sätter jag på spa musik som jag kallar det, men tystnade är så skön. På kvällen cyklade jag ner till Anita och firade hennes 50-års dag på en hejdundrande rolig fest.

Det här med att ta selfie... man får ju tacksam om man hamnar i bild, även om delar av en kommer utanför. Anne-Lie och jag.

Bjuder på den här bilden. Jaja jag ser askalas ut. Riktigt så illa var det inte. Men enda bilden jag hade som var represenabel på födelsedagsbarnet.

 

Mycket dans blev det i alla stilar och varianter. Anne-Lie försökte lära mig styrdans. Mycket skratt blev det. Jag är ett hopplöst fall. Det hamnade dock inte på bild, inte i min mobil iaf.

Umgås med vänner med söndagmiddag på Strandbaden. Patrik, Ingrid och Harriet.

Mitt första krullbarn är född! Mamma LillKrull/Telma förstod inte alls var den lilla var. Hon stångade brutalt och fullständigt vägrade släppa henne till juvret och ju mer vi bråkade om det desto värre blev det. Så bebisen fick följa med in. Döpte henne till Savannah eftersom angoragetterna är lite öken/bergsgetter.

 

Första natten sov hon på min mage i soffan, varmt och tryggt för en liten.

 

Söt som socker!

 

Men mamma hade gråtit och ropat efter sin unge hela natten så jag gav henne ett försök till eftersom hon uppenbarligen ångrat sig och tänkt om. Blev till att snabbt fixa till en stor hästbox till getkammare.

 

Telma blev så lycklig! Underbar mamma även om hon inte tänker låta sig dias. Men nu får Savanah växa upp och bli en get i flocken, ha en riktig mamma som lär henne allt hon som get behöver vet och kunna och jag och hundarna slipper ha en evigt passande av en killing som kommer vara överallt inom kort.

 

Söt som socker och pytteliten! Flaskan är på 250 ml. 

 

Några av hästarna har fått mera hage och är såklart lyckliga.

Fåren bestämde sig en kväll för att gå hem och äta hö i vinterhagen. DE var inte nöjda och tysta förrän de fått sin vilja igenom. Det var inte ens mycket insekter den kvällen så jag vet inte vad de fick för ryck.

 

Leo har hittat en egen teknik för att dricka vatten.

 

Amy pysslar om Hedda. Mina djur är så underbara ihop!

 

Visste ni att grisar reser ragg när de trivs och njuter?

Mina söta cockerflickor! Ja Alba är renrasig, Rigmor 75% cocker spaniel och resterande 25% bassethound. Men de är rätt lika ändå på nått sätt.

 

Alba, lika söt som snäll och glad.

Lyckades få alla hundarna på en och samma bild! Det var inte alls planerat, de satte sig och ville in och äta och jag hade mobilen tillgänglig.

 

Mina odlingar trivs och potstisplantorna börjar komma upp. Ingen aning om vad det är för sorter, hittade potatis i kylskåpet som hade börjat gro så jag stoppade ner dem i jorden på vinst och förlust.

   

Den här krabaten hittade jag en kväll i stallet. DEt är en noshornsbagge. En hane som gett sig ut på friarstråt. Det tar tre år för de att bildas till utvecklad skalbagge, då är deras enda mål att para sig och sen dö. Bar ut honom till gödselstacken där han har störst chans att träffa någon. DEt är inte illa av en som egentligen avskyr kryp!

Mina djur är inte riktigt som andras. Tuffing myser inne i kaninkolonin.


Nu håller jag på att få värmeslag! Vi höres någon dag!          

     

     

Ovido - Quiz & Flashcards