Kennel Krokanden

Alla inlägg den 5 oktober 2011

Av Johanna Nordin - 5 oktober 2011 04:03

Ärligt talat, vad fan tror folk? Att man kan köpa en bra ridhäst inkl utrustning, som har taktfasta lättväxlade gångarter och snäll i all hantering för en skitsumma? Jag blir faktiskt rent ut sagt förbannad!

Liksom de som som tror att de kan köpa en snäll barnshettis, körd och riden , aldrig sjuk eller eksem och toksnäll mot alla för mindre än 5000:-. I vilken fantasivärld lever folk? Känns i min mage som helt oseriöst. Läste någons frispel på hastnet.se för inte så länge sedan där någon argt tog upp det här i en annons. Som den personen ungefär uttryckte det: ska uppfödare skänka bor unghästar/föl? För det är vad det innebär om hästen ska säljas för under 5000:-!? Mat, hovverkning, vaccinering, chipmärkning och passansökan, registrering och ev försäkring. KOm igen hästköparna! Vad tror ni??? Dessutom vill folk att hästen ska vara hanterad och ledd i grimma.... Tid kan oxå vara pengar. En shetlandsponny har inget värde, en slit och slänghäst. Vilken seriös hunduppfödare av renrasiga SKK registrerade valpar med meriterade föräldrar skulle sälja odefekta valpar för det priset? Ingen, om det inte handlade om ren desperation! Varför ska då en säljare till en liten ponny göra det, ovsett om den är efter meriterade föräldrar eller ej? En unghäst som kostat massa pengar och tid har ett värde! Om inte annat så för sakens skull! Det är ingen hoppade böna de ska köpa som man kan ha och mista.


Sen har jag en till sak att ta upp: varför tror så många att en islandshäst är en nybörjarhäst? Bara för att de används så på turridningar? De har fått en oförtjänt rykte om att vem som helst jan rida dem. Bara för att de ofta är så snälla. Men kom då ihåg att de är bara de hästarna om blir turridningshästar...

En islandshäst är en gångartshäst som liksom en dressyrhäst måste ridas rätt för att få fram sina gångarter. En ryttare utan balans och kunskap kommer aldrig (utom i sällsynta fall) få hästen i balans och en häst som från början hade goda gångarter kommer att tappa dem såsmåningom. Det är inte bara sätta sig och rida! Det krävs kunskap! Har man inte det så måste man vara beredd på att gå för instruktör regelbundet och ta hjälp (jag kan tycka att alla bör rida för andras ögon för att komma framåt, utvecklas och inte fastna i dumma vanor). En häst som går fel och inte rids i balans kommer i de flesta fall få förslitningsskador. Liksom vi får det om vi går på gym och lyfter bland maskiner lite hur som helst utan kunskaper om hur de används.


Anledningen till mitt "lilla" utspel är att jag satte ut en utav mina hästar på annons. Satte ner priset rejält på honom pga platsbrist. Tyvärr tycks det mestadels vara okunnigt folk som tror de ska få hästen nästintill gratis inkl hands utrustning som hör av sig. Glöm det! De som dessutom lever i sin bubbla och tror att en häst aldrig gör något fel, att vem som helst kan rida och så vidare är också rätt mycket ute och cyklar. Visst finns det stjärnskott som alla kan rida, men hur många av dem exemplaren finns det och som dessutom har alla gångarter inkl takten i behåll? Sen kan jag tycka det är sorgligt att det avlas så mycket på tillspetsade tävlingshästar att vanligt ridfolk med nöd och näppe klarar av att rida dem (gäller dock inte min häst i detta exempel!). Men det är en annan historia.


Ja nu kommer även jag kunna sova gott, man ska inte spara på skit   . Som det känns nu blir hästen kvar....   Och nej, han lånas inte ut eller säljs med prövotid! Jag vill inte riskera få tillbaka en häst i sämre skick, därav anledningen. Det blir bara trubbel. Han är fullt fungerande ridhäst i alla gångarter som även tränats på ridbana. Lyssnar väl på skänklar och vikten, lättväxlade gångarter, ren takt, snäll och väluppfostrad, kan vara tittig men fullt kontrollerad (självklart mycket beroende på ryttaren), vill göra rätt och lagom framåt dvs gör som han blir tillsagd, lite valpig som jag uttryckte det dvs han går dit näsan pekar på uteritten så en nybörjare kan inte rida honom för han kan gå av stigen och traska rakt ut i buskarna (i jämförelse med en människa skulle jag kalla honom lite tankspridd).


Nog om detta nu. Skönt att få vräka ur sig!


Vi hörs!

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards