Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 31 juli 2012

Jag är så stolt!!

Av Johanna Nordin - 31 juli 2012 17:19

"Mitt" lilla Monster, min lilla Försvarsmaktens Foxa håller på att utbildas till bombhund! Lillhjärtat jag visste ju att det var tåga och power i dig! 11 månader hade jag henne från det att hon var 8 veckor gammal. 11 månader med en extremt intensivt och högljudd hund som hade mentala och fysiska krafter. Livet som gårdshund blev för tamt för henne på slutet och min tid för henne räckte inte. Hon fick flytta till hundstationen i Märsta lite tidigare än vad som var tänkt från början. Men så är hon en hund som kräver, en hund med stora förväntningar och mycket energi.

     

Liten har blivit stor!


Att leva med en hund som har så mycket temperament och är så högt varvad är jobbigt. Jag led inte så mycket som mina besökare, är nog van att stänga av från dagis och faktum är att folk fattade inte ad jag menade när jag beskrev henne. Inte förrän de träffat henne. Hon var högt jämt på alla sätt. Mitt jobb var att ge henne en trygg och stabil grund. Miljöträna henne och utvecka hennes positiva sidor. Själva lydnadsbiten struntade jag i. Det hann jag inte lägga tid på med allt annat. La tyngden på hennes egna starka mentala sidor och pushade fram dem istället. Letade sakeroch övade i otillgänglig terräng: skog, lador, däckfirmor, mörker, hala och vingliga underlag, klättrade på brandstegar och höga höjder etc

       

       


Lycka till med jobbet Foxa! Älskar dig trots att du var ett Monster   .




 
 
Ingen bild

Birgitta & Lizzie

31 juli 2012 20:02

Lite skoj för mej oxå i dubbel bemärkels faktiskt, eftersom jag dels hela tiden sett att det funnits hur mycket som helst i Foxa, men även för att ur min allra första uppfödda schäferkull gick just en till polisen och utbildades till ... ja, bombhund :-))

Cred även till dej Johanna, för jag vet att även om du "svurit" lite över Foxan så har du verkligen gett henne chansen att både få utvecklas bland djuren på gården menäven det ack så viktiga att få en juste miljöträning !!

KRAM från oss i Uppsala

Johanna Nordin

31 juli 2012 23:18

Ja herrejösses det är väl ingen hemlighet att jag svurit en och annan ramsa öer Monstret. Det var just det som gav henne namnet...och även ett numera ett cencurerat namn ;) Men kärt barn har många namn :)

Tack! Bara de som upplevt Foxa och vet hur det är att leva med en högtempererad högljudd schäfer vet vad jag gått igenom under de 11 månaderna på en hund sominte var min och somjag visste aldrig skulle bli min heller. För jag visste från början att den här hunden, om hon (vilket hon var) skulle vara frisk i leder och hälsa, skulle tas tillbaka. Men också, just för fasan att hon inte skulle klara l-testet la jag ner mycket tid på just miljö och uppletande. För vem skulle ge Foxa ett hem om hon inte dög för försvaret?! Hos mig var hon för mycket hund för att trivas och de andra hundarna trivdes inte med henne på slutet...

Men slutet gott :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards