Kennel Krokanden

Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Johanna Nordin - 12 juli 2012 18:59

Igår föreslog jag för mina syskonbarn att vi skulle gå ut i skogen. Stadsbarn, det här blev svaren   :

"-Va?! Ska vi gå? Nää vad jobbigt!"Philip 8 år

"- Ånej skogen....va tråkigt..." Ebba 12 år

Men efter milt tvång fick jag med mig dem och lite pust och stön i första backen hade de jätteroligt!

Letar hjorton. Philip tyckte synd om narturen när vi gick över en ny skogsmaskinsväg.

 

Hjortronen var ännu inte mogna.

 

Ebba var nära att kliva på den här kraken som låg och försöökte värma sig på en häll. Usch den andra huggormen den dagen! Jag hade sett en ännu större på morgonpromenaden med hundarna. Är livrädd att någon hund ska bli biten. Gårdagen var ingen bra dag, först två ormar och sen sent på kvällen hittade Rigmor ett jordgetingbo som hon trampade upp. Tack och lov verkar hon magiskt nog klarat sig utan stick men vi proppade i henne kortison för säkerhets skull.

 

Ormar är faschinerande varelser och det ledde till många frågor och funderingar kring dem.

 

Vi klättrade högre och högre, gick upp och ner i raviner. Barnen var lite oroliga att jag skulle gå vilse med dem och Philip frågade många gånger hur jag kunde veta var vi var. HUr vet jag det? Jag bara vet, van att röra mig i skogen och just den här skogen hitar jag i som i min bakficka. Däremot har jag ibland på den tiden jag la blodspår åt älghundsklubben och blev satt i en skog långt utanför Resele i Västernorrlands inland lite osäker på mitt lokalsinne där jag skulle gå i vinklar i en helt okänd skog (vi var flera domare som sammanstrålade och la flera prov samtidigt). Men jag hittade ju uppenbarligen tillbaka    Annars är det inte lätt i den klass som inte får va snitslad/markerad. Allrahelst på okänd mark. Gäller att försöka memorera vägen och terrängen. Det är ju inte säkert provhunden spårar rätt så det gäller att hitta tillbaka till spåret och veta när hunden går rätt eller fel.

 Vi tittade på olika lavsorter såsom kartlav, skägglav, islandslav och fönsterlav. Tittade efter fågelbon och på skogsfågelbajs. Smakade på stensöta och pratade om hur de vilda djuren lever och bor: vad äter älgen på sommaren resp vintern? Hur lever lodjuret, var brukar björnen ha sitt ide mm

 

Tillslut nådde vi toppen av berget och barnen fick peka ut de olika öarna.

 

Tjärnen i skogen där barnen ville se blodiglar

 

Vi såg iglar, däremot kryllade det av grodyngel.

 

Vi hittade orkideer (här nattviol) och jag visade de markeringar för naturresarvat och berättade varför det fanns.

 

På kvällen la vi nät

 

Storfiskarn!

 

Lillfiskarn fick ro och minifiskarna tittade på

 

18 abborrar blev det! Någon sik och ett gäng mörtar som havstruten fick till skorvmål.

 

Minifiskarn med fångst

   

Bilder från hundpromenaden

 

Bildexperiment. Jag har en viss förkärlek till gräs. Tycker det är så vackert!


Vi hörs!   

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards