Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Hänt sedan sist

Av Johanna Nordin - 23 oktober 2011 21:28

Hoppsansa nu har det visst gått en vecka igen! Oj hur summerar jag den då? Jo! Jag behöver bara nämna bil, hästar, djursjukhus. Sen får ni räkna ut resten själva.

Åkte som bekant in med Leira i måndags för att kolla upp varför hon snubblade omkull vid ridning. Började med en vanlig hältundersökning som inte påvisade någon hälta på något ben eller led. Däremot konstaterade veterinären, liksom jag att hon inte använder sina bakben. Gick ut och longerade henne i båda varven i skitt och trav (dvs hästen springer på lina i en cirkel). Det lustiga är att jag är fullständigt värdelös på longering. Inte momentet i sig utan det brukar räcka med ett varv sedan är jag helt yr och åksjuk. Har aldrig fattat hur man ska fixera blicken för att inte bli snurrig när hästen springer runt runt. Nu var det bara Leira och jag och det fanns inget annat val än att göra det och i såna lägen måste man bara utföra och prestera. DEt gick lysande! Varken hälta eller åksjuka! In för nytt böjprov ch sen var det ridprov. I all hast hade jag kastat med träns, hjälm och en ridgjord. Eftersom jag räknade med att vara där i flera timmar fick hundarna följa med så nån sadel fick inte plats i min ostädade "grismobil" bland hinkar och massa jox. Jag skämdes lite när jag gjorde iordning henne. Kände att de förutfattade meningarna och fördomarna haglade över oss. En "raggsocka", lite överviktig efter betet och vilan som inte ens hade sadel. Kändes som just den här dagen var halvblodshästarnas tävlingsskontrolldag. Alla var fína, välmusklade, blanka, klädda i höga transportskydd och diverse nytvättade täcken och blivit bortsade i timmar inför besöket på kliniken. Själv hade jag klivit upp tidigare än i ottan för att hinna fodra, släppa ut hästar i olika hagar, lasta och åka. En välpälsad häst på lösdrift blir inte blank som en korthårig stallhäst med täcken. Det går aldrig komma ifrån. Ändå hade jag borstat och kammat Leira på morgonen innan vi åkte.

Ledde in henne i ridhuset som vi hadde bara för oss. Vilket lyx! Jag har aldrig ridit mina hästar i sånt stort ridhus förr. Men shiiit vad BRA det gick! Vilken koncentration från oss båda. Ändå var ju Leira långt ifrån ens i närheten av att vara i form och kondtion. Tänk de som nästintill bara rider i ridhus, de vet inte hur lätt de gör det för sig. inte undrapå att de hästarna får spel ute i det fria. Hur som helst visade hon fortfarande ingen hälta i skritt,trav och på volter. Däremot "nickade" hon till med bakbenen vidnågra tillfällen. Det visade sig att hon har patellaupphakning dvs hasleden låser sig. Antagligen är det låsningen som gör att hon snubblar över sig självoch tappar balansen och står på näsan. Eftersom jag ytterst sällan har ridit henne utan haft henne som "kompishäst" har hon fått gå som hon vill och ha felbalancerat sig under ryttare. Jag har iofs vetat om det sedan i våras och haft en plan för henne men eftersom tiden inte funnits under sommaren (jo det tog mycket mer tid med alla förberedelser och inspelningar än de dagarna på gården.) Men jag trodde inte i min vildaste fantasi att hon skulle gå ner sig så illa av att vila! Men nu blickar vi framåt och bygger muskler igen! Ingen större fara skedd, bara otränad och obalancerad.


Piggelin och Nalle blev kastrerade i torsdags. Körde in dem till STrömsholm. Så här små shettisar är lättare att söva och vända upp och ner på ett operationsbord än ståkastrera. Jag hann inte lastträna dem så det var spännande på morgonkulan att se om de gck in eller ej! De skötte sig som bästa tänkbara guldgossaroch västa globetrotterna. Gick rakt in i transporten utan minsta tvekan och då har Nalle aldrig blivt lastad förr. Piggelin åkte som nyfödd men det minns han knappast, allrahelst med tanke på att han var för tidigt född och underutvecklad. Kasteringen gck bra och deåkte hem samma dag.

I sjukhagen hemma på gården.


Här händer det fler grejer! Äntligen är uteboxarna på plats och natten till idag sov Nalle, Piggelin och Pontus i ena ochMaja och Vaja i den andra. De är så stora att de får plats fler i dem. 9 m2 styckoch då kan de bo två shettiaar i ena och tre minishettisar i andra. Just de här fungerar alldeles utmärkt ihop så ingen blir trängd.

 

Så grymt glad och nöjd!!!

 

Invigningscermoni!

Nämen ser man på! Gick ju lägga pussel med spillbitarna! Lolit! hahaha


Vi hörs!


   
 
Ingen bild

Siwan

27 oktober 2011 12:39

Hej Johanna
Vilken underbar blogg!! Vilka bilder och vilket underbart liv du verkar leva. Hittade hit av en slump. Och eftersom jag just nu är utan jobb så tog jag en kopp kaffe och lutade mig bakåt och läste.
Skulle vara tråkigt om du blev tvungen att begränsa bloggen. Jag önskar dig all lycka.
Kram Siwan

Johanna Nordin

27 oktober 2011 15:49

Tack! Jag lovar att hålla den öppen så länge jag orkar och kan :)

Kramar tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards