Kennel Krokanden

Alla inlägg den 23 mars 2012

Av Johanna Nordin - 23 mars 2012 19:31

DEn här veckan har ägnats åt vårstädning av stallplan och trädgård samt fårhagen bakom huset. Det som göms i snö...ja ni vet. Massa gammalt spillhö har samlats upp och lagts på komposten. Hela stallplanen dignade av en tät matta. Nackdelen med småbalar med hö, det lossar alltid så förfärligt ur dem. Men nått annat än torrhö kan jag dessvärre inte använda då några av shettisarna inte klarar av att äta ensilage, inte ens med hög torrsubstans. Har testat olika leverantörer, olika torrsubstanser, näringsvärde etc. Men vissa blir risiga hur jag än gör. Annars är sk hösilage praktiskt och jag tycker det luktar gott.

Min pappa och jag har sågat ner träd och grenar och rensat upp lite. Gräsmattan blir så tråkig när den inte får tillräckligt med ljus. Ja detär inte bara att såga ner några träd. Allrahelst när de bästa grenarna ska delas ut systerligt och broderligt i alla olika hagar och boningar. Äppelkvist-fest!


Fåren gillar knopparna och barkar gärna av buskar och mindre träd. Lammen lärde sig snabbt att hålla sig framme så de fick några knoppar innan Tanterna moffat i sig det bästa. 

Den som gapar efter mycket....


Vi eldade upp alla kvistar som gick och resten får bli ved. Tycker att bibeln är lite mesig med sin brinnande buske... Vi råkade sätta fyr på ett gammalt ihåligt torrt äppelträd som omedelbart stod i ljusan sken! Snabbt fram med slangen (och tack och lov att jag har långslang på vinda!) ochsen spruta på x antal liter tills trädet fullständigt badade i vatten. Läskigt om rötterna skulle ta eld! Jag som alltid är otroligt försiktig med eld och ljus men man ser hur frt det kan ta eld och sprida sig  .


Vädret har ju varit helt underbart! Det har slagit om så fort att hästarnas vårfällning inte har hängt med. Red Maisan idag och hon var till och med sjöblöt av svett i ansiktet under tränset! Ändå skrittade vi bara 4 km. Hon var i och för sig inte ett dugg samarbetsvillig och sugen på att gå på promena utan sällskap så vi hade lite disskussioner om när vi skulle vända. Men det är bara på't igen imorgon och låta henne vänja sig.

Jazzo åkte på en halvklippning. Tog fram rakmaskinen och skalade av honom så att han ska slippa få värmeslag nu när han ska börja köras och snart gå lektioner igen. Äntligen är det barmark även på skuggpartierna så vi kan börja jobba med vagnen igen. Ja han blev inte snygg  . Men jag ville spara under magen på honom iom att han bor ute på lösdrift. Ska förbättra lite imorgon och ta bort lite utav kjolen. Men det är så typiskt mig att glad i hågen gå ut och loss med rakmaskinen och komma på vartefter att jag undrar hur de ska se ut  . Om någon undrar hur såna här hästar kan bo ute året om även under den kalla årstiden så ser ni nu vilken enorm päls de ha! 1 cm tjock och otroligt tät päls med både täckhår (överhåret) och underull. Att låta de vara ute är inget konstigt, deras päls ställer sig rakt ut när det är kallt och blött och bildar luftrum som håller värmen. Otroligt vad det kan skilja på hästsorter! Däremot att låta de jobba i den här värmen i sin fulla päls tycker jag är djurplågeri så det är schysstast att hjälpa vårfällningen på traven även om hästarna ser lite roliga och fula ut.  

Carin ska oxå sättas för vagn nu men jag stämde först av henne med sk tömkörning för att se hur hon reagerade. Hon är en trygg klippa som fungerat kladerfritt med barngrupperna men det är ju skillnad på att gå bredvid och gå först. Har ingen lust att ta risker trots att jag inombords kände på mig att hon skulle vara säker. Vi får se om jag behöver klippa ner henne också. Men hon har kommit längre i sin pälsfällning än Jazzo.


Avslutar med bilder på Amy och Morris tagna en kväll innan insläppet av "innehästarna".

"- Är du inte klar snart!?"

"-Nähä blir till att sova i stallet natt....suck.."


Vi hörs!                     

Ovido - Quiz & Flashcards