Kennel Krokanden

Alla inlägg den 6 september 2015

Av Johanna Nordin - 6 september 2015 23:57

Jag är så lycklig! Jag är tillbaka. Det känns så stort. Nästan overkligt. Jag kan bara tacka framför allt min lilla Kaisa och hennes uppfödare för att jag vågar igen. Vågar tro, ha framtidsutsikt och drömmar igen. Idag hämtade jag min i smyg efterlängtade springer spaniel hanvalp. När det blev en plats ledig i flocken efter Alba ville jag fylla den tomhet som uppstod. Det blev faktiskt tomt och tyst efter henne. Hon tog plats på ett positivt sätt.Att jag valde att lämna igen henne så drastiskt och snabbt var därför att Karin och jag bestämt att hon skulle flytta tillbaka efter valpkullen men i och med att det inte blev någon parning fanns det ingen anledning att hala på det. Så jag satte igång och letade hanvalp. Ville ha en lovande hane för utställning och framtida avel. Hittade en kennel och blev tipsad vidare. Ringde upp och fick veta att e sparat en lovande  hanvalp till "rätt" hem. Jag tittade och läste på om föräldrar och stam och åkte dit idag och träffade uppfödaren, mamma och syskon. Åsso lillebror förstås. Jag blev kär! Han är bedårande. Extriört välbyggd och korrekt men en teckning som tilltalar mig. Jag gillar när de är lite mörka i ansiktet. Bläsen får gärna vara smal eller bruten. Helst helsadlad rygg men annars så mycket mörka partier som möjligt. Nu är inte teckningen det viktigate men det jag beskrivit tilltalar mig mest.

 

Hollivera's X-tra X-tra 9 veckor gammal. Riktigt snygg!

Mörka fina ögon och inte massa överflödigt skinn och lösa ögonkanter. Bedårande söt! Mycket vackert huvud.

Gillar hans teckning.

Funderade på namnet när jag åkte dit. Han döpte sig själv till Mr Merlin. Jag gillar brittiska namn på mina hanar: Nelson, Lord Morris, Higgins, Milton.

 

Puss matte!

Världsgo valp!

 

Bästa sättet att introducera en valp in i flocken är att välja tid när tikarna börjar bli skendräktiga och får mamma hormoner som snurrar i hjärnorna.

 

Merlin är framåt på ett försiktigt och fint sätt. Hinner läsa av och använda sitt kroppsspråk. Han blev genasat omtyckt. Mina tikar har synkat sina löp samtidigt så det blir inte utspridda löpperioder utan två intensiva omgångar om året.

Sneglar lite på varann i farten. Det är roligt att sitta och titta på de små signalerna det pratar med.

Grisarna var lite läskiga!

    

Innan jag åkte idag hade jag visning av gotlandsrusset Storm 3 år. Han visade sig från sin bästa sida och sitt vanliga jag. Fina lilla Storm! Himla trevlig och vänlig häst med utmärkt temperament. Grundtrygg och lugn, social och nyfiken.

 

Eftersom det var ett tag sedan han kom hem från inridningen och han bara gått i hagen och vilat så kom Julia förbi igår och red lite på honom. Han tog det med ro, precis som om det var det mest självklara. 

När jag satt hos Merlins uppfödare så ringde spekulanterna på Storm och meddelade att de fastnat för honom och ville köpa honom. Lycka! Precis vad jag önskade. Mamman och dottern som kom passade som handen i handsken för Storm och han behöver komma ifrån sin storebror Arne och få ett eget liv. De två är som två lingon ihop. Växer på samma tuva kan man säga. De behöver delas på. Storm kommer bli en underbar familjeponny och det kändes så rätt med dem som tittade på honom.  


Nu ska jag ta den lille mannen och gå och sova. Han var så duktig när jag kom hem ikväll. Hade hela stallet att mata, vattna och några att ta in. Lämnade hundarna i bilen och Merlin sussade gott i sin lilla bilbur som jag alltid tar fram till valpar. KOmmer lägga honom där till en början när jag tar stallet. Då vet jag var han är och inget kan hända honom. Finns gott om otäckheter som kan hända en liten 11 veckors valp när man inte har dem under uppsyn. Nu har han somnat igen och mina ögon går i kors. Trodde jag skulle få sovmorgon imorse men Amy väckte mig innan sju med panik. Någon (idiot) stod och övningssköt uppe i skogen. Innan sju en söndag! Tack för det liksom...


Pratade med Karin på vägen hem och vi planerade lite roliga aktiviteter med våra hundar. Utställningar och andra roligheter. Känns nästan för bra för att vara sant att vara tillbaka på banan igen.


Ursäkta att det blev väldigt osammanhängande och lite konstigt formulerat ibland, är supertrött men ville få in bilderna fråb kameran in i datorn och när jag ändå fört över bilderna kunde jag lika gärna skriva blogg tänkte jag. vet inte om det var så smart ändå... Måste nog lämna in skittelefonen. Får leta reda på laddaren till lilla digitalkameran så jag kan ta bilder på Merlin medan han är liten och upptäcker världen. DEt går fort med de små!


Vi hörs! 

  

     

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards