Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Vad har du alla täcken till?

Av Johanna Nordin - 19 december 2011 15:50

Det är ingen ovanlig fråga när folk besöker mitt stall. De flesta tror jag är knasig som har så många täcken i olika storlekar, typer och färger. Normalt sett hänger de bara och skräpar och är mer eller mindre i vägen i mitt lilla stall. Men många täcken har jag fått med de hästar jag köpt eller också passat på när det är rea. Den dagen kan komma när alla måste skyddas. Den dagen har vi varit väl förskonad mot, fram tills i helgen. Hällregn dygnet runt och en temperatur strax över nollan. Hästarna såg ut som de badat och var genomvåta in på huden efter ett tag. Jag använder ytterst sällan täcken på mina hästar. Bara när de är blöta infrån och ut, dvs efter ridning/körning. Regn står dessa tjocka pälsar väl emot. De kan se sjöblöta ut men under yttersta topparma är de torra och varma. Jag är inte sjåpig när de är blöta. Däremot noga att täcka efter arbete.  Som sagt, fram tills den här helgen. I lördags fick hästarna stå inne i skift. Innehästarna fick sin frukost i stallet och fick stå inne halva dagen. Deras hage var en enda sörja av lergegg. Det är inte ofta de vuxna protesterar att gå ut i hagen.... Lösdriftsponnysarna fick ta över och var inne till långt in på natten för att torka från topp till tå. Till och med Easy som avskyr att ståpå stall njöt av att komma in. Islänningarna fick gå kvar ute välklädda i täcken. De trängde ihop sig i ligghallenoch var på så vis skyddade ändå. Nu har iofs shettisarna en ligghall i sin hage med men jag tog ändå in dem.

Piggelin och Nalle har knappt burit täcke i sitt liv men tog det ändå med ro. Alla nio uteponnysar skulle kläs på fleecetäcke för att torka och behålla värmen. Gamle Aldon fick dessutom ett ombyte.

Skönt att komma in i lä och regnskyddat!

Hundarna var också måttligt roade. Minna hittade en tom balja med filtar i att krypa ner i.

Vi passade på att ha lång. lång frukost medan regnet stod som spön i backen. (Cosma sa att hon ironiskt nog ser ut som en islandshäst fanatiker i sin tröja  , men det är skönt med ulltröja i ruggväder)

Voffarna sussade sött i bäddarna

Så när utehästarna skulle ut igen i skiftet fick de på sig regntäcken för att förhindra dem att bli frusna och blöta igen. Alla 9 skulle kläs på med rätt storlek. Här är Nalle, Pontus, Piggelin, Fatima och Peps i bild.

Ingen lämnas till sitt öde. Lekis, Brellir (som bär täcke för första gången) och Carin. I bakgrunden går Leira. Tur jag så envist köpt på mig olika storlekar genom åren.  Nalle har storlek 75 och Maisan 145. Hittade Brellirs täcke i gömmorna, hade köpt det i Östersund när han var föl. I händelse av nöd under hans uppväxt. Annars är det 115 just ingen storlek som behövs, utom just nu då    .

Peppe Puss fick ett lite lätt fodrat regntäcke eftersom han lite svårare att hålla hullet.

Piggelin ser ut som en smällkaramell i sitt lila täcke.

I alla hagar finns det uppvärmt vatten.

Sagas Reddish och Sagas Lisabeth, skänkta av Pether Markne och Per Sandgaard kom i söndags. Två jättefina ministon, ridna och supertrevliga. Pether och Per har ägt de i många år men haft de utlånade  i omgångar och skänkt de till olika personer som sedan lämnat dem åter igen till dem. Lisabeth har bl.a varit ridhäst till Malin Bayards son. När de såg bonde i höstas kom de tänka på mig och hörde om de fick skänka dem hit till verksamheten och min uppfödning. Mitt varmaste tack till Pether, Per och Cia för att jag fått att ta över dessa söta tjejer! Till våren ska jag visa dem på utställning.

Pontus fick en hatkärlek till Reddish först.Men det gick snabbt över och bara kärleken kvarstod. Han är en bestämd liten herre.

När det är sånt här skitväder är jag otroligt glad åt mina foderhäckar! Maja och Samanta tycks känna detsamma.


Vi hörs!    

                           

 
 
Gunilla

Gunilla

19 december 2011 21:58

Oj ... söta. Brukar du sätta täcken på småshettisarna ? Annas går ute dygnet runt, utan täcken, men har lösdriftstall att knalla in i om dom vill.... bör man ha täcken på dessa små? eller är det bara av extra omtanke ? islänningarna hos oss har aldrig haft täcken, bara efter arbete när dom svettats...
Mysigt att du har fått hem flickvännen !!

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

20 december 2011 09:24

Nej i stort sett aldrig men nu var de blöta inpå huden och då fryser de liksom när de är svettiga. Mina hästar har alltid täcke efter arbete om de är svettiga vill säga. Men jag täcker dem inte i vanliga fall bara för att det regnar men det här var extremt. Men går de ute och det blåser hårt och regnar hårt under en längre tid blir de tllslut blöta på huden och då skyddar jag dem. Inte annars.

 
Kamilla

Kamilla

20 december 2011 13:06

Jag brukar inte heller ha täcke på min fjording, men i år har hon faktiskt haft det ett par gånger för det våta o kalla letar in sig till hennes hud.. brrrrr..
Längtar till det blir snö så man kan få ta fram släden! :) Har skaffat ett par riktigt gamla bjällror som jag ska vänja henne vid också tänkte jag ..
Hoppas Du och alla dina underbart söta djur får en riktigt God Jul! :)

Många varma kramar från Kamilla o Isis!

http://www.kamillad.bloggplatsen.se

Johanna Nordin

9 januari 2012 14:56

Ååå har ni släde? Vad mysigt!! Iår gissar jag att den får stå va? Trist iaf...

Kramar tillbaka!

 
Mia

Mia

20 december 2011 14:05

Tror nog de förstår när du vill hjälpa dem o därför inte tycker täckena är nåt konstigt. Vår lillhund (snart 8 månader dvärgpinscher med tunnhud på magen) har inga problem med tröja nu när det blev blött o iskallt för honom, han känner att det blir skönt med den på tror jag. Vi har inte heller kläder på hundarna annat än i nödfall o vi som du känner när det är dags ♥

Så trevligt julmysigt ni har det därhemma, ser varmt o inbjudande ut o vad passar bättre i ruggväder än tjocka goa tröjor o ännu tjockare raggsockar (för övrigt det jag antagligen har på mig nyår, finaste o mysigaste nyårsgaladressen i stort hus hos svärmor, lite läppglans o sen är man piffad hihi)

Önskar dig och de dina, tvåbenta såväl som fyrbenta, en härlig helg framöver o hörs vi inte innan även ett gott slut o ett Gott Nytt!

http://fredthevov.blogg.se

Johanna Nordin

9 januari 2012 14:44

Kläder är bra när det behövs :) Jag har köpt två overaller till min cocker spaniel som måste klippas ner. Han kommer frysa både inne och ute annars så han har fått en vattentät fleeceoerall för utebruk och en vanlig flecce inne. Han är kastrerad och har sån där dålig pälskvalie som de tyvärr får efter kastration. Den tovar sig lätt och i komb med stallmiljö är det ett gissel och jobb för rakmaskinen med jämna mellanrum.

Låter som en skön och avslappnat nyårsfirande för er del :)

Kram

 
Ingen bild

Britta A

20 december 2011 19:13

Vilket underbart inlägg Johanna :) Man riktigt känner hur det sprudlar av kärlek värme och omtanke, om och kring både djur och människor!Har följt dig under "bondesäsongen" och blev så glad när du skrev om att du träffat Cosma, ni är ju helt klart själsfränder och kommer nog att få ett långt lyckligt liv tillsammans :)
Ville bara säga det ! Ha det bra och var rädda om varandra !Önskar er all lycka till !
Britta Andersson

Johanna Nordin

9 januari 2012 14:39

Hej Britta!
Tusen tack!!! Jag hoppas och tror på oss, det känns så rätt med Cosma :)

Må så gott!
Kramar

 
Jonna

Jonna

20 december 2011 22:15

Söta hästar och söt flickvän :) Hoppas att TV4 visar mer bröllop framöver... Min 9-åriga dotter är en riktig hästtjej och jag har visat henne bilderna här på din blogg. Hon är helt såld :)

http://heligvardag.wordpress.com

Johanna Nordin

9 januari 2012 14:38

Hihi menar du bröllop med mig som en uta huvudpersonerna?? haha njaaa vi får väl se ;)

Tack ,jag stolt över både hästar och flickvän...och vovvar, kaniner, pippilater, får och vägglöss HAHA nä jag skojjade bara! Inga vägglöss, bara virvelmasvin ibland under bordet ;)

 
Ingen bild

Norrland

26 december 2011 08:12

God jul och gott nytt år !

Johanna Nordin

6 januari 2012 12:18

Tack detsamma!

 
Ingen bild

emelie

27 december 2011 12:18

Hej! Jag har precis börjat läsa din blogg, och älskar den redan, och känner att jag kommer följa den ett tag framöver iaf. Jag har alltid tittat på Bonde söker fru, och tycker att det är ett fantastiskt program, inte minst denna säsongen. Du verkar vara en underbar och rolig tjej, som säger va du tycker och tänker. Jag ville väl bara säga att jag tycker det är så himla modigt av dig att vara med på tv som öppet gay liksom. Jag är själv bisexuell men har bara berättat det till 3 av mina vänner, men förhoppningsvis ska alla andra också få reda på det.. Det är ju inte direkt lätt att komma ut, speciellt inte när man bor i en liten håla som jag gör, där alla vet allt om alla osv.. Jaja, det va allt för den här gången, ha det bra! =)

Johanna Nordin

6 januari 2012 12:17

Hej! Kul att du gillar det jag skriver :)
Jag har faktiskt inte alltid varit så rak och stått på mig. Det har kommit med åren och erfarenheter. Har jobbat mycket med det och kan fortfarande tycka att det är jobbigt att stå upp för vad jag tycker men inser att jag mår bäst av det. Falskhet, rävspel och intriger skrämmer mig mer. Jag vill absolut inte vara sån och det gör att jag hellre är obekväm ibland och säger min åsikt.
Jag förstår att det inte alltid är så lätt att "komma ut". Tror alla genomgår en fas av mer eller mindre jobbigt under den perioden. PÅ etteller annat sätt. Men jag tycker attdet liksom inte finns nån anledning att basunaut sn läggning om man inte känner för det. Hetro gör ju inte det. Där tar man det för givet och så tror jag det kan bli, och tycker det är mer så nu, att få höjer på ögonbrynen. Men du behöver ju bara komma ut om du nu väljer en flickvän,finnsju inget som säger att du måste berätta för alla i nått sorts förebyggande syfte. Det gäller även som homo tycker jag. Berätta för det närmaste men sen får väl folk ta det som de gör. Huvudsaken man är trygg i det själv. Det går ändå aldrig att styra över hur folk kommer ta det så varför göra en grej av det i onödan? Jag menar absolut inte att man ska dölja det och inte prata om sin partner, mn om det inte känns bekvämt behöver man ju inte göra så stort av det. Oj det här kan jag tala länge om ;) Hoppas jag inte rörde till det för dig :)

Kram

 
ANNE

ANNE

27 december 2011 18:25

Herrejisses vilka söta små hästisar du har :)

http://favs.se/mode

Johanna Nordin

6 januari 2012 12:01

Jajamänsan! Mattes gullisar ;)! Måste ibland göra mig påmind att det är hästar och ska behandlas därefter och inte små bortskämda gossedjur.

 
Sebastian

Sebastian

3 januari 2012 11:07

Hej Johanna!

Grattis till nomineringen i QX gaygala. Jag tänkte höra om du har en mailadress som jag kan nå dig på. Vill gärna ställa ett par frågor till dig om just nomineringen. Svaren ska då publiceras tillsammans med svar från de övriga nominerade.

Du kan gärna maila mig på sebastian@thegaymode.com

http://thegaymode.com

Johanna Nordin

6 januari 2012 11:54

Hej Sebastian!
Jag skickar ett mail till dig!
Vi höres!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards