Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

"Jag blir illa berörd"

Av Johanna Nordin - 29 november 2011 12:39

Jag fick ett mail nyligen så gjorde mig så arg! Hade först tänkt svara, men ångrade mig. Jag har ingen som helst anledning att svara till henne utan väljer att vräka ur mig här istället. Grejen var att hon skrev och hade synpunkter och frågor kring mitt slutval. Ordet var (citat) "jag blir illa berörd..." Hon menade att jag gjort fel val. Att det var så uppenbart att det var Malin som var den rätta för mig. Hm jag har inget minne av att den tjej som skrev var här under inspelningen så hur kan hon veta? Och illa berörd...är det hennes eller mitt val? Illa berörd, det var starka ord. Sen drog hon paralleller med hennes dåliga kärleksval hon gjort i livet. Att "kanske är det den tysta norrlänningen som är grejen?". Fördomarna haglar! Tysta norrlänningar? Vad pratar hon om, det låter definitivt inte som människor utan mer en konstig ras av nått slag.... Känner hon nån "norrlänning" överhuvudtaget? Jag har bott i norrland, kommer från södra norrland själv, har vuxit upp om somrarna i annan el av norrland, halva min släkt är från norrland och flera vänner bor och är norrlänningar. Ingen av mina vänner är nån sån där "tyst norrlänning".

Kan för alla "sörlänningar" med fördomar bara informera om att Malin kommer från en större stad i Dalarna vilketjag inte tycker är genuint norrlänskt.Men för Alla söder om Vättern tycks ju allt norr om den är norrland och urskog med tysta människor som inte kan tala för sig.... Bortsett från de dryga 08-orna varpå över hälften är inflyttat folk från skåne, halland, västra götaland osv..... Fördomar om folk gör mig less och upprörd! Döm inte innan du vet!

Men vill hon som skrev leta efter en tyst norrlänning och bli lycklig med..ja vad hindrar henne? Leta på då! Men att bli illa berörd av mitt val i livet där och då.... Som hon skrev så trodde hon inte på Maria. Det måste finnas attraktion också. Nähä? Måste det? Klokt sagt... Men allt annat då, är det mindre viktigt? Ska man bli ihop med nån snygging bara för att det här så najs i sänghalmen och sen resten av tiden får man tillbringa på varsitt håll för att det inte funkar? Ja så vill inte jag ha det. Men det är väl upp till var och en.

Och att Maria och jag inte skulle vara rätt för varann? Men det är väl en chansning man måste ta. Det finns väl inget som säger att det alltid klickar och utvecklas till kärlek varje gång man dejtar, liksom det är underbart när det gör det! Ibland blir det långvarig kärlek ibland svalnar det, men det är väl så livet är? Dessutom så är det så få minuter av hela inspelningen som sedan visas i tv. Gäller även våra dejter. Jag tror allt som allt att vi var iväg 5-6 timmar som sedan bantas ner till typ någon minut bara.


Igår var jag in till Stockholm och shoppade med mamma. Gick på lunchrestaurang och hann med en fika på eftermiddagen också. Blev lite smått och gott i kassarna på hemvägen. Jättegulliga örhängen med julmotiv från Glitter liksom armband. En ficklampa. Klänning till bröllopet. Skor från Din sko, mössa och vantar och en kofta.

   
Rött julte blev det också. Det är så gott!

Pållarna på skogen stormtrivs! De njuter av friheten att slippa klafsa lera, leta det få av gräset som finns kvar, fölen kan springa och leka utan att drattla på ändan och sova på rent underlag. Plötsligt är de vita igen och inte dassgrå av leran.

Att jag får slita mer gör inget. Inatt höll jag på till ett innan jag var klar. Men jag går inte och lägger mig förrän alla djur har mat och vatten, jag hälsat på alla och ser att de mår bra. I skogshagen är det beckmörkt om kvällar och nätter. Hästar har mycket bättre mörkerseende än oss. De har inga problem, det är jag som snubblar runt och får pinnar i ögonen när jag letar efter ponnysarna i hagen. Det är inte ofta de står och väntar på matplatsen och jag vill säga hej och se att alla står upp och mår bra innan jag går och lägger mig.

Inatt hade vattnet tagit slut. Normalt sett hämtar jag vatten hos Johan som bor bredvid. Men mitt i natten vlll jag inte gå dit och stöka runt. Nog för att han sagt att det inte stör, men nån måtta och hänsyn får man ta. Gick hem och fyllde på vattendunkarna hemma i stallet istället och drog upp 75 l vatten på en skottkärra. Är en bit att gå som sagt och jag ides inte gå två vändor....


Vi hörs!

 
 
C.N

C.N

29 november 2011 13:46

Jag förstår dig & hoppas att du inte berörs överhuvudtaget när såna mail & synpunkter råkar dyka upp. Såna trångsynta människor förtjänar inte att man ens för ett ögonblick lägger energi på dem, energi som man kan lägga på sånt som får en att må bra istället!!!
Jag tycker att Maria är jättesöt & en toppentjej... Hoppas att du får en fin dag.
Kram C

http://garnoholic.bloggplatsen.se

Johanna Nordin

29 november 2011 13:57

Tack! Nej jag vet, de är egentligen inte värda ens tankar och engagemang men jag kan bi så upprörd ibland över hur folk är och beter sig! Dumt jag vet... jag borde inte. Men jag är en känslomänniskaoch de jag tycker om försvarar jag med näbbar och klor. Dessutom har jag så svårt för dömmande, egoistiska och/eller arroganta människor!

Nu ska jag göra sånt jag mår bra av :)

kram tillbaka!

 
Helene

Helene

29 november 2011 14:25

Visst blir man fascinerad över att andra verkar veta så himla mycket om en själv - och de vet också vad som är bäst för en, när man i själva verket sällan är stupsäker själv. Som du säger, man får ta dag för dag och se vad som händer. De är inte värda ens tid och uppmärksamhet - men det är fanimej lättare sagt än gjort när man blir så irriterad över andras beteenden! Jag tycker du gjorde helt rätt val i allafall:-)

http://barecho.bloggplatsen.se

Johanna Nordin

29 november 2011 14:36

Tack!Ja det är väldigt spännande som du säger att andra vet och förstår så väl, allrahelst personer som man inte ens träffat eller som känner oss! Såna människor måste ha nån skänkt från ovan att se in i andras hjärtan och tankar och reda ut sånt som vi vanliga stackare inte förstår och klarar av....

kram till er alla

 
Kamilla

Kamilla

29 november 2011 14:44

Ja, vad ska man säga? Jag har så svårt att fatta att det finns så många människor med olika fördomar? Och dessutom så verkar det finnas en del som alltid vet bättre än en själv? Som om inte du är kapabel att avgöra vad du själv tycker o tänker? Bry dig inte om sådana människor, de tar alldeles för mycket energi från dig. Den energin kan man lägga på mycket bättre o trevligare saker!

Tänk vilken rasstandard min ”ras” skulle ha:
”Längd: 1,72
Färg: Vit
Hårfärg: Mörk
Tal: Skånska
Helhetsintryck: Denna rasen skall vara en kraftfull och stabil byggd kvinna. Hållningen skall vara stolt med högt buret huvud och vaken, intresserad blick. Karaktäristiskt för rasen är ett leende på läpparna och ett lekfullt uttryck. Viktigt är att rasen är tillgiven, vänlig, trogen och lekfull. Rörelserna ska vara stabila o balanserade.
Det ska även finnas en dragning till människor av samma kön.”

Haha.. ;)

Ha det gott o länge leve människor utan fördomar!
Kram!

http://www.kamillad.bloggplatsen.se

Johanna Nordin

29 november 2011 20:43

Hahaha men gud vad rolig du är Kamilla! Jag måate genast fundera ut en rasstandared för mig med :) Lägger ut den i bloggen sen.

Visst är det märkligt med fördomsfulla inskränkta människor?Jag ska försöka att inte bry mig, lovar!

kram till dig och Isis

 
Ingen bild

Mia

29 november 2011 14:51

Förstår att du blir upprörd. Det är ju faktiskt helt och hållet upp till dig att välja. Strunta i dumma kommentarer, de är inte värda att ödsla tid och energi på. Det där med tysta norrlänningar, haha, värre pratkvarnar får man leta efter! :-) Märkligt att det finns så mycket fördomar men det är väl som allting annat brist på kunskap och erfarenhet.
kram

Johanna Nordin

29 november 2011 20:40

Nej du har helt rätt! Jag måste ibland bara få brusa upp lite annars kokar jag över :)

kramkram

 
Ingen bild

Mia

29 november 2011 14:58

Har glömt att säga, så söta ni var, du och Maria när ni satt där på trädstammen och du "släppte bomben", det lyste om er, så söta.
Hoppas att ni fortfarande är kära och lyckliga. ;-)

Johanna Nordin

29 november 2011 20:39

Tack :) Många reagerade nog på att jag var så sval när jag berättade för henne el "droped the bomb". Men det var meningen! Jag ville "hämnas", jag hade en plan! Hon skrämde ju mig på valet innan med att dra på ja-svaret så nu var det min tur att göra henne nervösochdet gickju hem. Stackars Maria ser skräcklagen ut :D! Hahaha hämnden var ljuv ;)!

 
Gunilla

Gunilla

29 november 2011 16:34

Men fy bubblan, va vet hon ??? verkar inte riktigt ha alla hemma tycker jag. Det är väl helt otroligt att hon skulle kunna veta hur du känner för andra ?? Jag tycker du ha hållit en jättelåg profil vid tv inspelningarna, vilket verkligen gjorde det spännande och rättvisande :) ...det mailet skulle jag direkt hänvisa till papperskorgen !!

Fint set med mössa o vantar du shoppat !!

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

29 november 2011 20:35

Tack och lov hör det av sig många bra också. Men det är intresssant med de som tror sig förstå och ha svar på allt.

 
Ingen bild

Anna-Greta

29 november 2011 16:38

Håller helt med dig. Själv är jag hjärtligt trött på fördomar om norrlänningar. Som utflyttad norrlänning med dialekten kvar så har jag fått en hel del dumma frågor och kommentarer. När jag blir riktigt ilsk brukar jag irriterat häva ur mig att sörlänningens geografikunskaper upphör strax norr om Norrköping.

Johanna Nordin

29 november 2011 20:33

Men eller hur? Det tycks som många tror att norrlänningar är som han, Hedlund, i sällkapsresan i Alperna: sjukligt blyg ;)

Kram på sej :)

 
Ingen bild

Gun i Knivsta

29 november 2011 19:40

Jag blir så ledsen och förbannad på folk beter sig så emot Dig..... Men de är missnöjda med sig själva och unnar ej andra att må bra.Bara Du som vet och känner inte jag inte andra....Har Du kollat rådjursögon på nära håll??Elakheten lyser ur dem På vintern står de här utanför terassen Då glor vi på varandra lite då å då Vilka fina köp det blev Snyggt!! VAR är bilden på klänningen???Bilar ni ner eller... Ha en bra resa och trevlig helg x 2..
Kram Pantertanten Kopian kanske kommer redan i morgon.La den på lådan e m

Johanna Nordin

29 november 2011 20:31

Ja man slutar väl aldrig förvånas, det finns folk till allt.

Oja jag har settt rådjursögon, fast den var blind haha! Tog hand om ett kid för två höstar sen som stod på åken och var märklig. Men den var sjuk och blind...

Bild på klänningen? Nämen DEN kan jag ju inte avslöja! Den ska ju bli filmad för tv ju! Den som väntar på nått gott...

Tack igen, ser fram emot kopian :)!

kram

 
Ingen bild

Kakbakerskan

29 november 2011 22:20

Håller med ovanstående...Norrlänningar är allt annat än tysta...som inflyttad sörlänning till Hälsingland måste jag bara få upplysa om att här får jag i princip räcka upp handen om jag vill säga något, preciiiis som i sörlandet ;) Jädrans pratkvarnar!!!

Johanna Nordin

29 november 2011 23:07

Haha ja där ser man ;)

 
Mi

Mi

30 november 2011 01:08

hej Johanna

förstår dig

skickar en kram :)

http://tusenblomman.bloggagratis.se

Johanna Nordin

30 november 2011 08:40

tack och kram

 
Ingen bild

Sara

30 november 2011 06:49

Man känner sig bäst själv. High five på den...

Johanna Nordin

30 november 2011 08:41

high five!

 
Ingen bild

Skånsk flata!

30 november 2011 15:12

Lyssna inte på sånt dumt! Jag hoppas och tror att du valde rätt! Ser med spänning fram emot de sista avsnitten!!!! Vill ju veta hur det har gått!!!!

Många kramar från Kristianstad Skåne

Johanna Nordin

4 december 2011 21:56

Tack!! Hihi ja bara några dagar kvar :P

kram till skånelandet och dig

 
Ingen bild

Johanna (din namne)

30 november 2011 17:07

Skickar dig en stor styrkekram! Hoppas att du redan lagt det bakom dig! Va kul att du ska på bröllop. Jag önskar dig varmt välkommen till min del av landet! :) kram

Johanna Nordin

4 december 2011 21:55

tack! Jo egentligen har jag det men tackar ändå för allt fina stöd jag fått!

 
Ingen bild

Marina P

30 november 2011 22:05

Du borde verkligen köpa dig en fyrhjuling, så du lätt kan åka med vatten o sånt till hagen ;) Det var mig en inte lite så fräck människa att dömma ditt val! Som du säger, vi har ju inte ens sett en tredjedel av er samvaro och då är det himla svårt att bilda sig en korrekt uppfattning. Tv har ju en viss förmåga att vinkla saker o ting också...
Dagens bonde fick mig så rörd, kärleken mellan Pelle o Louise samt Fredrik och Therese... underbart, fick en gravid kvinna att gråta några skvättar.

Johanna Nordin

4 december 2011 21:53

Haha vad gullig du är som sitter och gråter :) Jag skulle verkligen behöva nått åkfordon, typ fyrhjuling. Synd att de är så dyra :(

Kram till dig!

 
Ingen bild

sollan

30 november 2011 23:41

Hej Johanna!
Jag har ingen aning om du har valt rätt eller inte, och har inte heller några synpunkter angående ditt val, trots att jag - för en gångs skull - har följt programmet under hela hösten. Jag har inte heller läst alla ovanstående kommentarer för jag halkade bara in på din blogg av en tillfällighet. Varför skriver jag då, kan man ju undra?

Jo, jag vill bara säga att när man träffar rätt så vet man att man träffar rätt. Jag levde 22 år tillsammans med en man. Jag nöjde mig och är otroligt glad för våra två barn. Sedan hände saker som gjorde att jag valde om. Inga detaljer. Inga värderingar. (Utrymmet här är allt för kort, men kanske blir det en bok så småningom.) Nu har jag hittat rätt. Har ett självklart förhållande med kvinnan i mitt liv. Av en på miljonen har vi funnit varandra. Och när man hittar rätt så vet man. Så vad vill jag säga?

Jo, strunta i illvilliga kommentarer. Strunta i folk som tror att de vet hur du ska välja. De vet ingenting. Det som visas i rutan är så utvalt, så vinklat att verkligheten är som bortblåst. Det fattar alla som har någon som helst analysförmåga. Försök att låta bli att bli arg över människors dårskap, är väl vad jag vill säga. Du slösar bara din egen energi. Den sipprar ut i intet... Och den enda som får mindre ork kvar är du själv...

Så: Skit i missunsamma kommentarer. Låt dem ha skiten för sig själva!

Kram från Sollan


Kram

Johanna Nordin

4 december 2011 21:51

Tack! Jag ska verkligen lägga det på minnet. Jag vet ju det redan men behöver verkligen bli påmind då och då. Känslomänniska som jag är :)

Varm kram

 
Diana

Diana

1 december 2011 08:26

Hej Johanna!
Jag vill önska dig lycka till i livet med djuren och kärleken och allt annat. Det fina med dig är att du inte gör dig till, att du verkar vara ärlig redan från början. Hoppas att du finner någon (eller kanske redan funnit någon) som verkligen uppskattar dig för den du är.

http://oggatoj.blogspot.com

Johanna Nordin

4 december 2011 21:50

tack snälla du!

 
Diana

Diana

1 december 2011 08:29

Vilken mysig shopping! Härligt med julkänsla. Fina saker du köpt. Julteet låter helt underbart. Gissar att det doftar kanel? Halva njutningen med te är just doften tycker jag.

http://oggatoj.blogspot.com

Johanna Nordin

4 december 2011 21:49

december är en härlig månad med allt julgrejs, bätte än hela själv julafton ihop! Julteet var fantastiskt gott!itter och sörplar på det nu.

 
Ingen bild

Elin

1 december 2011 08:35

Hej Johanna, vill bara säga att jag tycker du gjorde helt rätt val ;)

Vänligen,
Elin

Johanna Nordin

4 december 2011 21:48

Tack och kram till dig!

 
Ingen bild

Lisa

1 december 2011 08:59

Hoppsan, råkade skicka mitt meddelande som fråga först.

Jag ville bara säga att min favorit var Maria från start :)
Tycker hon verkar vara charmig och en person som passar bra ihop med dig. Men så är det percis som du själv skriver, programmet är kort och allt kommer inte med, så ingen annan än du kan veta vad du verkligen känner.
Men sen har jag ju "veto" att tycka och tänka här ang. Maria och Malin eftersom jag själv är en tvättäkta "tyst norrlänning" ;)

Johanna Nordin

4 december 2011 21:44

Haha jamän då så har du rätt att uttala dig ;)

det spelar ingen större roll om du lägger på frågespalten eller här. Jag svarar så snart jag hinner ändå :)

 
Ann Solander

Ann Solander

1 december 2011 09:52

Ja jissus man slutar liksom aldrig att förvånas. Ditt liv , ditt val va ? Maria verkar vara en stark och klok kvinna som har ett härligt leende. Vadå attraktion ? Varför skulle du inte kunna bli attraherad av Maria ? Fattar inte hur många människor tänker. Attraktionen sitter väl inte enbart i utseéndet, det är ju hela människan man tycker om. Någon som är vacker för mig, kanske inte är det för någon annan, så är det ju bara. Uppstår inte kärlek så har du kanske en härlig vän för livet. Önskar er ett stort lycka till. Varm kram

http://www.solanderbay.blogspot.com

Johanna Nordin

4 december 2011 21:42

Ja gud ja, visst är det så! Och det är ju en himla tur att vi attraheras av olika och blir kär i olika personer. Tänk annars vad många olyckligt kära det skulle gå på denna jord ;)

Kram

 
Ingen bild

bitte

1 december 2011 12:12

Konstig människa som mailar sånt dravel. Själv tänkte jag faktiskt att Maria och du skulle passa bra ihop. Men det kan ju bara ni själva avgöra. Lycka till!

Johanna Nordin

4 december 2011 21:35

Tack!

 
Ingen bild

Sofia

1 december 2011 13:05

Ska du gifta dig med Maria? Grattis isåfall och vad roligt!

Johanna Nordin

4 december 2011 21:35

Njaaa nu tror jag vi går händelserna i förväg lite ;)

 
Ingen bild

Berit

1 december 2011 13:17

Jag fattar inte att folk har så mycket tid att kritisera och leta fel på allt och alla.
Tycker du har gjort helt rätt och du ska vara den du är.
Du är helt underbar mot dina djur och jag blir så avundsjuk på dig som får bo så härligt men främst få omges av djur hela tiden.
Det roligaste att se från programmet var att se dig och alla härliga kompisar du har på din gård.
Själv har jag haft många olika djur och du är som gjord för att vara bonde.... :)

Lycka till med allt och var rädd om dig! Du är unik och värdefull!!

Johanna Nordin

4 december 2011 21:34

Men oj Berit vad många underbara varma ord! Tack!!!

stor kram till dig

 
Ingen bild

R

1 december 2011 18:10

jag känner inte dig men tycker du verkar vara en tjej med båda fötterna på jorden,jag blir alldeles varm i kroppen när jag ser dig.Tråkigt att folk inte kan acceptera ditt val i tv.Jag tycker du valt rätt o hoppas att du hittat kärleken.När man väljer kärleken väljer man efter hjärtat o inget annat de som inte gör de har nog inte varit kära.Maria verkar vara en toppen tjej o söt är hon också så lycka till/R

Johanna Nordin

4 december 2011 21:26

Tack R!

Egentligen har jag som policy att inte svara på kommentarer från nicknames och signaturer och dyliktmen gör undantag eftersom din kommentar var så varm och vänlig.

 
Ingen bild

Sussi

1 december 2011 20:57

Hej Johanna, jag tyckte du gjorde RÄTT val ! Det syntes ju hur mycket glädje och värme som strömmade mellan er Maria och dej. Jag tänkte genast att "dom kommer att få mycket roligt ihop". Det verkade mer krystat mellan Malin och dej.
Kram,
Sussi

Johanna Nordin

4 december 2011 21:24

Ja det var så jag kände med :)

kram

 
Ingen bild

j

2 december 2011 10:36

Du är så söt!. Fast du vet att det inte är något att bry sig om så bubblar och bubblar du tills du bubblar över, det är sött. ;)

Johanna Nordin

4 december 2011 21:24

Tack

 
carina

carina

2 december 2011 11:14

Jag tycker du var den som hade mest integritet och var sjysst i denna omgången av Bonde söker fru. Jag tycker det är ganska makabert annars, de som går och kysser och smeker till höger och vänster innan de har valt.
Kul att ha hittat din blogg, visste inte ens att du bloggade förrän jag läste en artikel på Aftonbladet. :)

http://carinadenfina.blogg.se

Johanna Nordin

4 december 2011 21:23

Hej Carina!

Det är inte jag att testa lite här och lite där. Hela grejen att dejta flera i stöten är dessutom otroligt främmande för mig. Jag försökte på nätdejting tiden ha kontakt med flera men jag snurrar bara till det, "vad sa hon nu igen, måste gå tillbaka och läsa". Förvirrande!
Men bondegrejen var samtidigt fantastiskt kul och lärorik på nått sätt.

 
Ingen bild

Dennis

2 december 2011 16:26

måste också medge att jag blir lite arg över det mailet du fick! Eller tycker bara att det är så tråkigt att folk numera är så ytliga och att man glömmer bort allt annat som är viktigt i en relation! Jag tycker att du är modig som vågade genomföra detta och att du står upp för dig själv! Lycka till med allt annat i framtiden! =)

Kram Dennis

Johanna Nordin

4 december 2011 21:20

Tack Dennis, dina ord gick rakt in i hjärtat!

kramar

 
Ingen bild

Misan i duved

2 december 2011 23:04

Tja jojo!
Jag brukar säga sköt dej själv och skit i andra.De funkar oftast.
Hör av dej när du kommer upp till JÄMTLAND
Marie med nisse och pärlan

Johanna Nordin

4 december 2011 21:19

Ja du vi får se när jag lyckas ta mig upp...har försökt i typ 3 år nu. Men det händer alltid nått som kommer ivägen. Saknar Sveriges vackraste landskap många gånger!

 
Ingen bild

Anna

4 december 2011 15:06

Hej!

D finns bara en person som kan avgöra om valet va rätt å d e du! Har skummat igenom din blogg lite å d bara lyser om dig när du e med djuren! På basen av det är jag övertygad om att du e bra på att följa ditt hjärta å har gjort rätt val. Sen kommer d alltid att finnas de som inte samtycker oberoende vilket valet skulle ha varit.. Hoppas att du fann det du sökte!

Kram!

Johanna Nordin

4 december 2011 21:09

Tack visst är det så :) Det var väl därför jag blev lite grinig oxå ;)

kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards