Kennel Krokanden

Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Johanna Nordin - 2 mars 2011 02:20

Min dator och jag har varit skapligt oense igår och förrgår. Har försökt blogga ett antal gånger men aningen vill inte internet alls eller också slängs jag plötsligt ut när jag skrivit klart och ska lägga ut det så allt så där förb... irriterande hockus pockus är borta!

Lägger ut bilder från Foxas träning. Skulle skrivit lite om Maisans och Blekis träning oxå men ids inte om det inte funkar igen. Är dessutom mitt i natten och borde somna om, lockades bara att kolla om det funkade när jag ändå tomtade upp.

Inkallningsingång "Foxa hit"

"Fot"

"Fot" Duktig vovve va? Min up coming star

Färdigt fotresultat efter månader av träning: Min stjärna i himlen, min elit. Min Bongo. Min älskade Klara. (lydnadsläger -05)

"Ligg" 

"Bra rätt så -ligg"

KUL att träna!

Tycker både matte och Foxa!

Du och jag matte!

"Foxa kom" vardagsinkallning inkallning pågår  


Mycket ska matas in i den lilla hunden:

kom resp hit (första kommandot är vardag och resp är tävlingskommandot, skiljer i krav och utförandet)

vänta resp stanna kvar

lägg dig resp ligg

sidan resp fot

alla momenten i fotgåndet, fjärrdirigering, rutan, apportering, budföring, vittringsapport, metallapporten, framförgående, framåt sändande, platsliggning mm mm

tänk att jag haft hundar som kunnat allt det där, åtminstone bättre och sämre på momenten, utöver hela jaktbiten, viltspår och agility. det är så himla kul att vara igång igen! Men nu inser jag efter ett rätt långt uppehåll av verklig seriös träning hur mycket jag levde hundträning alla dygnets 24 h. Det jobbigaste med träningsbiten är att få omvärlden att inte kommendera mina hundar alls. Inte ens nämna ord som "stanna kvar" när de ska in och ut genom grindarna. Mina hundar stannar inne ändå. Måste de kommenderas så är det "vänta" som gäller! Varför? Därför att "stanna kvar" är ett tävlingsord enl tävlingsreglementet. Stanna kvar kräver extrem lydnad och kroppsdiciplin: inte ens flytta en tass/vrida på huvudet/lyfta på huvudet. Stanna kvar är = krav som aldrig någonsin får missbrukas och använd bara vid träning/tävling när jag har full diciplin och koll på hunden. Används aldrig kollektivt till hundarna i grupp för vem ska korrigeras om de reser sig hela bunten? Alltid i vardagen är det "vänta" som gäller. För mig sitter det i ryggmärgen, tror inte jag yppat stanna kvar i vardagslag på säkert 7 år. Men för folk rent generellt är ju stanna kvar vedertaget. Vet inte HUR många gånger jag rättat och förklarat och irriterat mig på mina nära och kära   .

Eftersom det rör sig många personer här på gården har jag löst det enkelt: All uppfostran och kommendering av hundarna står jag för! Så länge det inte rör sig om ren fara för dem. Ingen lek eller träning får ske med mina hundar!

Låter jättetråkigt, men jag vill ha det så. Funkar inte att någon kastar en boll åt en hund bland fyra, risken för slagsmål är stor vid konkurrensen av bollen (bara ett exempel) eller att de får en massa ord som nej/fy, stanna, sitt/ligg mm som inte alls åtföljs på det viset som jag tränar och lär in. Det jag lär dem blir snabbt avdresserat och gör de olydiga. Allrahelst förvirrande för unghundar. Ja jag vet, jag är en bitch när det kommer till hundhållningen   . Men så vet jag exakt vilket som är min målbild också.


Vi hörs!                        

Ovido - Quiz & Flashcards