Kennel Krokanden

Alla inlägg den 3 mars 2011

Av Johanna Nordin - 3 mars 2011 21:30

Nu börjar äntligen takdropp och snösmältning   . Vilken fantastiskt ljuvligt dag det har varit idag! Min envetna förkylning håller mig i ett järngrepp. Åtminstone på förmiddagarna. Hosar som en lungsjuk och trött som skam. Men ont krut ni vet   !

Klockan åtta kom hovslagaren och verkade alla småttisarna utom Jazzo, Maja som är skodda och Aldon som nyligen var fixad. började med Hulda som stod som ett ljus den här gången. Vi tog henne utomhus så hon skule ha lite att titta på, man får ju inte va dum! Måste kunna vara flexibel när man har med småbarn att göra. Även Nimbus skötte sig jättebra den här gången men för sakens skull tog vi bara framhovarna på honom. Han fick panik förra gången så bäst att sluta med lyckande och medan han tyckte det var positivt. Bak hade inte alls vuxit så mycket utan kan gott vänta. Skönt att lämna ifrån sig dem med fixade fötter, färdiga vaccineringar och avmaskningar. På söndag morgon åker dem till sitt nya hem. Blandade känslor förstås, men jag vet att de får det superbra och dessutom "min" Lovis som kompis. Lovis flyttade i juni -10. Undrar vad hon kommer tycka när det kommer två som luktar "hemma"? Väntar fortfaranade på nimbus pass men Huldas har kommit, gick snabbt från SIF den här gången. Brukar ju ta ett år förut...

Maisan och Lekis har gått skrittrunda på 45 minuter idag i solen. Helt underbart! Gäller att passa på att nyttja skoggstigarna nu. När barmarken kommer är det slut på terräng ridning för ett tag tills marken återhämtat sig och är fast. Blir mer ridning på banan då. Vintertid håller jag mig gärna ifrån den. Finns så mycket att träna på även ute på stigar och vägar. Maisan jobbade kanonbra i förrgår på vår tur med volter i vägkorsningar, serpentiner på vägen, framdelsvändningar och skänkelvikningar. Galoppfattningar åt höger och vänster och igångsättning i tölt och tölta på tygeln. traven måst vi jobba på. Hon tar lätt trav men det går så hiskerligt fort. Hon måste öva på att ha mer arbetstrav och inte släng-och fläng-iväg-trav. bromsar jag henne töltar hon eller grisepassar så det får vi öva på volt tror jag över bommar. svårare att tölta över bommar än trava.

Egentligen skulle Faxe gått på tur idag också men jag är nog den enda som köper ett bett och sen inte har en aning om åt vilket håll det ska sitta   . Vände och vred på det och kände mig totalt dum i huvudet. Men vågade inte chansa på det som verkade mest troligt. Kan bli besvärligt att rida ut med ett bett upp och ner   . Räcker väl med att jag ridit ut med tyglarna fästa under tränset så det inte gick att styra   .


Nu har fåren flyttat ut i sin nya fårutestuga. de trivs jättebra i friska luften och ljuset och kikar ut på hästarna och pratar med dem på fårspråk.

 

Puss och tack matte!

Om nån undrar så är det tre helt täckta väggar varav två med vit plast (typ plastplåt) för ljusinsläpp och tak. På bilden ser det ut som om det inte är nån vägg alls vilket inte stämmer. Jag har beställt ett foderbord för hö så att de slipper trampa och skita ner maten. 


Stod hela eftermiddagen igår och borstade hästar i solen.

 

Alice redo för en omgång med borste och manspray och sax att klippa svansen med.

En liten valp tyckte det var mycket roligt med allt hår som jag drog loss, hon låg och sprattlade farligt nära hovarna. Fick passa henne och det är tur att hästarna är snälla, men ett feltramp kan ju ske oavsett om de är snälla eller inte.    

Tyvärr fick jag inte med på bild när geten Gerda stod och gnuggade hornen i Alice nyborstade mjuka svans. Så för härligt ut och Alice brydde sig inte ett dugg, snälla och tålmodiga som sagt.

Foxa har kommit på en ny grej: dra hästarna i svansen när jag leder ut dem i hagen på mornarna. Inte ens unga Brellir brydde sig nämnvärt om att ha en "kamphund" i svansen som morrade och drog (på lek såklart). Men jag brydde mig desto mer, dra hästar i svansen eller uppföra sig oaktsamt är absolut förbjudet och lillskit åktte på en rejäl tillrättavisning.

det finns två anledningar att jag låter spillhö ligga kvar på marken utanför stallet: 1 getterna och hundarna ligger i det (här sover Foxa) 2 utan spillhöet slår jag och oskodda hästar ihjäl oss på det hala snötäcket och isen. Med jämna mellanrum krattar jag bort och hivar in i ligghallen som bädd men visst täcke måste det vara så här års.

Söta Maja har fått frissering

Piggelin har börjat träna på att stå uppbunden. "Inte" säger han som vanligt   . Han tyckte att han hade den mest stygga matten i världen som band fast honom offentligt! Men få pälsvård var skönt. fast hovvård är väl rätt onödigt om man frågar honom, svårt att hålla balansen ju!


Skönt att dagarna börjar bli längre nu innan mörkrets inbrott. Gick en promenad med Jazzo och Maja ikväll i skymningen. Åtminstone Jazzo har varit snorig men snorfri nu i några dagar så jag tycktee det var dax nu att sättas igång lite lugnt. Dvs utan att dra eller bära. Att promenera med shettisar innebär att de får småjogga om det inte ska gå i krypfart. Vet ni hur långsamt man ska gå för att shettis ska skritta? Nu är de vana att småjogga bredvid och båda var pigga och glada att komma utanför hagen. De var så söta i sina benreflexer, reflexgrimmor och svansklämma. Vi tog en sväng på 4½ km och jag försökte varva med skritt men de var inte så pigga på långsam marsch de heller. Ingen flåsade eller hostade och jag höll noga koll på snor. Nu går de med täcke på sig i hagen eftersom de blev svettiga.


Imorrn ska det vara soloch plus grader. Då ska jag passa på att mocka lösdriftshagen och vara ute hela dagen  ,


Vi hörs! 

             

Ovido - Quiz & Flashcards