Kennel Krokanden

Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Johanna Nordin - 11 mars 2011 19:18

Det här är det störta vårtecknet just nu:

 

hundarna, här Morris, har bytt till vårkollektionen    

Jag måste raka ner honom hel och hållen. Vårgeggan på gården och utanför stallet följer med oss in annars och han är ute i stort sett hela dagarna under sommarhalvåret (mars-oktober). Risken för fukteksem är för stor för att våga spara päls då han har svårt att torka i sin ulliga kostym han fick i och med kastreringen. Men jag kan lova att det var en yberlycklig vovve som kutade ut och rullade runt och gned sig mot trädäcket utanför huset i lycka att slippa tjocka toviga pälsen. eftersom han är kastrerad har den där typiska matta ulliga tovbildande pälsen och det i kombination med stall och gårdsliv och en matte som egentligen avskyr pälsvård (enda tills jag sätter igång med sax och maskin, då blir jag manisk och tycker det är kul) är ingen höjdare. Hade besök på förmiddagen och som vanligt ursäktade jag hans tovor med "dålig" (bort)förklaring. När de gått tittade jag ut i solen och på hans blöta päls och sen satte jag fart! Inga mer bortförklaringar nu längre. Nu är det tillräckligt varmt för honom att vara naken. saken är faktiskt den att han borde klippts ner för länge sedan men eftersom han hade tovor var jag tvungen att raka bort dem och det var varit för kallt och/eller blåsigt för honom att gå och frysa om lilla magen. vill ju inte riskera att han blir sjuk eller måste sitta ensam inne för att det är för kallt.

när jag ändå var igång klippte jag Minna i "sportfrisyr", dvs kortare än en utställningsfrissa och med rakad rygg. utställningar för vår del är ett minne blott så bara det är praktiskt och hyffsat snyggt är jag nöjd. Nu ska jag in och fortsätta med Amy och foxas klor sen är alla fina och vårfräscha. Bara badet kvar men jag måste köpa nytt schampo nån dag. Känns som att de behöver en rejäl skubbning. Inte mot hästlukten, den kommer ändå alltid tillbaka. men pinsam nog minns jag inte när de badade sist. kanske var det när Cvittra kräktes på Amy för hennws del och det är ju ett tag sen nu....

På tal om Cvittra så kallar jag ibland Foxa för Cvittra i bara farten trots att de varken är lika till utseende eller sätt. Jag hade faktiskt önska mig en grå schäfer igen men är så glad över min lilla bacill   . Faktiskt så var det många, icke hundexperter, som frågade var Cvittra var för ras. Med Foxa är det ingen som tvekar.

Foxa hittade en leksak som vuxit upp ur snön och en alldeles egen plats i solen att leka på.  

Jag kan inte låta bli att återkomma till "schäferfolket" som jag kallar de. de som bara haft schäfrar och den typen av brukshund, men oftast bara schäfer. Alla dessa (schäfer)hundsexperter som talar om hur svårt och märkvärdigt det är att ha schäfer. Jag tycker fortfarande inte de skiljer sig nämnvärt från andra raser. De låter oftast mer och har generellt svårt att ta till sig en underkasterlse utan att bli aktiv och låta, sprattla etc. jag kräver passiv underkastelse vid korrigeringar, en hund som slappnar av och går ner i varv men de får man inte alltid gratis utan får jobba med. fast jag har haft springrar som varit lika, Bongo-Klara är ett lysande exempel (därav sitt smeknamn Bongo). Foxa och stina är ganska lika i sättet. Har det där sättet att tugga på andra hundar (Minna) när de blir uppspelta. Jag jobbar stenhårt med Foxa. minna tycker inte om att vara tuggummi och jag sätter reflerna i min flock. Minna ska inte bli utsatt för stresstugg och är inte stark nog att säga ifrån själv. Försöker byta foxas fokus till en leksak istället. Annas schäfer Rasta hade sin boll som hon sög på istället för att låta stressen gå ut över någon annan hund. foxa har tillräckligt stort bytesintresse för att en sån grej skulle funka. jaja man har det man gör   .

 

ytterligare ett vårtecken. jag satt ute i solen med tekopp mellan klippningarna idag och njöt av värmen trots att det blåste ganska friskt.


Om nån stör sig så låser sig min knapp för STORA bokstäver ofta. Därför börjar även ny mening och namn ofta med små versaler. jag är egentligen petig med skrift. hatar själv att läsa texter utan punkter, kommatecken och stora versaler när det ska vara det. skrivnörd, jo tack men rätt ska va rätt! Man ska vara rädd om svenska språket och lära sig stava och skriva rätt. Nu stavar jag också fel ibland, har bråttom och glömmer/tycker fel bokstäver och min specialitet: fel meningsbyggnad. Men jag är medveten om det och försöker skriva rätt. Sen är ju inte jag nån skriftprofet direkt   . jag var nog en av få som tyckte svenska var kul i skolan.


Vi hörs!    


Ovido - Quiz & Flashcards