Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

På utflykt till smedjan

Av Johanna Nordin - 21 mars 2011 17:35

Väckte hästarna i ottan. Både Jazzo och Brellir sov djupt och hade nog önskat sig en längre sovmorgon. Alltid lika spännande och pirrigt att gå ner till stallet om mornarna. Om 8 dagar fyller Piggelin 1 år. Samanta är stor som ett hus och har jobbigt nu. Äter lite och ofta och vill helst stå stilla. Det går inte att stressa ut henne om mornarna. Hon var lika de sista dagarna innan Piggelin föddes. Nu har hon ännu inte fyllt upp ljuvren men det kommer lite vax ur dem. Jag vill helst vara hos mina hästar när de fölar och hålla koll. Men de har ju snyltat mig allihop utom Dis. Där var det tur att jag fanns bredvid. Hon orkade/förstod inte att hon var tvugnen att hjälpa honom ur den sega fostersäcken så hade inte jag funnits där hade han han kvävts. Inte helt ovanligt att sånt händer. Tycker synd om stona sista tiden, de har det jobbigt och allrahelst Alice vars unge snurrar som en torktumlare och kickar som en kickboxare. Snart är det dynget runt vak på hästarna och dax att sova i stallet. inns ju både videokameror och sk fölvakter som är en svettdetektor som sitter runt bringan, men jag är tveksam om de sitter som de ska på en liten shettis. Bättre att leka jourläkare själv.


Jag lastade Jazzo och Maja och åkte till smedjan på Strömsholm i förmiddags. De är så snälla och lättsamma! Inga problem att varken lasta på eller lasta ur ensam med dem. Band Maja i transporten och ställde in Jazzo först innan Maja fick gå på. Ut kunde de gå parallellt. Praktiskt med små hästar!

De ser så små ut i de stora behandlingsspiltorna. Väcker rätt stor uppmärksamhet när jag kommer med två små trollhästar av my little pony-sort. Folk kan inte låta bli att le. 

 

Majas sko tjongas tillrätta. Fick fyrbroddat på henne nu runt om. Förvånar mig inte ett dugg om all is är borta imorgon och inte kommer tillbaka mer den här säsongen, men nu är vi garderade iallafall! Nästa vinter blir det snösulor och broddar på henne. Fröken Maja vill inte stå still i hagen och glo!

Båda hästarna blev varmskodda. Var vänlig vidrör ej!

 

Fräs! Det ryker om Jazzo när skon testats på hoven. Ha brydde sig inte ett smack. Maja tyckte bara själva spikningen var obehaglig, annars var hon också jätteduktig.

Det var trots utflykten två glada hästar som kom hem igen och fick gå in i stallet med fleecetäcke och tugga hö. Borta bra - hemma bäst!


Eftermiddagen har ägnats åt att mocka lösdriftshagen. Kladd och klet är vad det är nu och blött och tungt som tusan. Men skiten ska bort innan sanden tinar fram. Då blir det ännu tyngre och väldans onödigt att först kosta på sand i hagen som sedan slängs på dynghögen. Det bare å bit ihop!


vi hörs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards