Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

Storm dag

Av Johanna Nordin - 27 mars 2011 21:17

Usch ja vilket väder det är idag! Blåser ända in i märgen och huvudet känns fullständigt utblåst. Ändå har jag trotsat vinden och varit ute i stort sett hela dagen. Åsa och hennes dotter NNelly kom och hälsade på Aldon. Hon hade med sig stora utsädessäckar med hö och en hel del andra saker. Höet var väldigt fint och blir mat till Pontus och gamle Aldon som jag inbillar mig har svårare än andra att tugga. Det kanske han inte har, men det skadar inte att tänka lite extra på gammelmannen. Vi tog en skogspromenad på en halvtimma med Aldon (som Nelly red) och Vaja och Pontus. Vilka härliga hästar jag har! DEt blåste upp en stor presänning på vägen alldeles bakom oss. Vaja och Pontus steppade till lite och tittade vad det var, sen fortsatte de som om inget hade hänt. Vi blev väldigt imponerade av dem!

Efteråt testade vi att låta Nelly sitta på Pontus för första gången. Han har aldrig blivit riden förr så det var helt nytt.

Som att han brydde sig! Han var helt lugn och obrydd så vi tog en liten sväng i trädgården. Han tyckte varken att sadeln eller Nelly var obehagligt. Faktiskt har han inte ens haft sadel innan, men däremot körsele och täcken med diverse gjordar och snören. Jag hade faktiskt blivit förvånad om han blivit orolig. Pontus har ett fantastiskt psyke och temperament.

 

Pontus och Nelly ser ut att vara som gjorda för varann.


När Åsa och Nelly åkt tog jag ut Maja på ridbanan och longerade henne över hinder och bommar så hon fic motionera sig och ha lite kul. Maja verkade lite trött och var inte riktigt på hugget som hon brukar. Troligtvis vårfällningen som startat på henne nu. Ska skotta i lite extra med b-vitamin och ev ite havre åt henne. Maja är en utav få ponnysar som har lätt att tappa hull så lite extra fett skadar inte åt henne. (Hon är avmaskad och frisk i övrigt)

Maja i galopp laddar inför hinder kombinationen 

Tjolahopp! Sån härlig bild med manen flaxande i stormbyn. Observera publiken bakom. Piggelin, Vaja, Nalle och Pontus brukar få frispel varje gång ridbanan används och flänga runt som tokar i hagen och ha sprinterlopp. (det är jag som är både hästdressör och pressfotograf samtidigt, det gäller att va flexibel   )


Tog en halvtimmes vila i väntan på Gun-Britt. Blev supertrött och försökte pigga upp med kaffe som smakade bränt, blä! Var nära att ringa och avboka men satte hårt mot hårt med mig själv. Hästarna behövde motion! 

 


Gun-Britt red Maisan idag och jag började med att köra Jazzo en sväng. Han var pigg och lycklig framför vagnen och säkert besviken att det inte blev mer än 30 minuter. Men eftersom kondisen gått ner iom förkylingen vill jag starta lugnt.

Kom tillbaka och av med sele och på med täcke och ut med Jazzo i hagen igen och in med Leira för påklädning. Gun-Britt och Maisan roade sig på ridbanan medan jag fixade skiftet. SEn red vi en sväng med tanterna. Leira som inte gillar att jag ställer krav testade lite i början och hon som annars är som en klippa ute var plötsligt skygg för stenar och annat trams. Efter lite uppvärmning och påminnelse om mina krav så skötte hon sig utmärkt och gick ner i form och trampade på bra. Mjuk i munnen och rak i hals och nacke. När vi kom hem var hon vit av dräggel runt hela munnen och massa stänk på bringan. Det är ett gott betyg! Maisan var däremot på hugget idag, säkert av vinden. Men så har kondisen kommit tillbaka på henne nu. Jag red henne igår på ridbanan och galopperade på volter och i åttor. Åsa skrattade åt mig när jag berättade om hennes förvända galopp på min snäva ridbana. Tur vi inte välte i hörnet. Jag och Maisan var liksom påväg åt olika håll. Men som Åsa sa, balansen måste vara god på henne som klarar det i ridbanan små hörn. Nu var det inte riktigt planerat från min sida som ni nog förstår   .


Jag fick sånt rart inlägg på facebook från Helena som jag vill citera. Är så stolt över det! Helena har ju köpt 4 hästar av mig, Lovis Hulda Nimbus och Faxe, och varit här en helg och träffat hela gänget. 

"De är så goa och fina att hantera"

Gissa vad det värmer!


Vi hörs!     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards