Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Piggelin 1 år!

Av Johanna Nordin - 30 mars 2011 22:25

Liten börjar bli stor! Idag för ett år sedan föddes han, min lillprins Piggelin.

Född alldeles för tidigt och mer lik en gremlis än en ponny. Akutvård på Strömsholm för att överleva. Bara en mor kan tycka att han var söt   .

Piggelin idag

 

Piggelin 1 år


Startade dagen med att åka in till stan och vaccinera hundarna på en veterinärklinik. SEdan har jag sorterat grovsopor och skickat massa bråte och jox till återbruket. Helt sanslöst vad skit det samlas! Skönt att bli av med det. Jag kan lätt bli nitisk när jag håller på. Satt och handplockade glasbitar ur marken på gaveln på stallet där egentligen ingen går ändå. Men jag hatar att ha glas liggande. Ett tu tre skär något djur sig och då blir det jobbigt och dyrt.  Mellan varven av grovjobb hann jag rida Lekis en kortis på ridbanan i skritt. Blev bara lösgörande övningar idag.

födelsedagsbarnet blir ompysslad i vårsolen

Brellir och Blekis, bästisar   

Brellir har blivit jätteduktig och kan nu stå uppbunden i boxen och på gången. Han lyfter fint på hovarna men har fortfarande lite svårt med balansen. Han har heller inga problem att vara ensam i sin hage när Lekis rids ut. Däremot tycker han inte om att vara ensam i stallet.

Utöver sopjobbet mockade jag lösdriften både hage och ligghall och har kört Maja. Hon var som vanligt yberpigg. Gun-Britt kom och red på Maisan samtidigt. Maja ville helst galoppera och var het. Hon studsade och galopperade på stället ibland och några gånger kändes det som hon i ren frustration skulle slå bakut när hon inte fick kuta framåt. Men hon är inte läskig eller obehaglig att köra. Lite olydig emellanåt och vill inte riktigt flytta som jag vill och försöker jag lägga till pisken som en skänkel ser hon den och tror det är framåt drivande istället för en sidförande signal. Nån framåtdrivande hjälp behöver hon verkligen inte. Har en sele med huvudlag med skygglappar till henne men ingen vagn - fortfarande! Måste se till att köpa in en ordentlig vagn nu. Hon behöver verkligen få på sig en riktig körutrustning så vi kan jobba rätt och ordentligt.

Innan Maja och Maisan kom iväg. Varför tycker ni att mina hästar ser ut att håra   ?

När Gun-Britt kom var jag just påväg att rida Leira på ridbanan. Hon tog ut Cleo och "städade" av henne grundligt medan jag red och tog även några foton på oss. Leira var inte alls på hugget idag. Inget gick som det skulle. En skitriddag faktiskt. Hon var hög i formen och trög. Svår att få att samarbeta och rakställa och orolig i munnen. Men när jag ser på bilderna så kan jag delvis förstå varför... Ryttaren var visst inte heller på hugget. Egenligen trött och huvudvärk, sitsen studtals under all kritik. Nyttigt att bli förevigad ibland och kritisk granska sig. Skulle helst vilja bli filmad, både bra och dåliga dagar. Vi jobbade i skritt, lite tölt och galopp.

Det är den här formen jag INTE vill ha hos henne! Håhåjaja bara jobba vidare och ta nya tag. Jag måste lära mig att titta upp och inte ner på hästen. Hela min hållning blir ju för bövelen katastrof! Svårt att få hästen på bakbenen om jag hänger som en säck på framdelen....

Somliga brydde sig inte ett dugg om former och arbete utan livsnjöt i ligghallen istället. Cleo och Najade (liggande).


Nu måste jag gå och sova. Är supertrött och har nog skrivit den mest osammanhängande och steriotypa blogg någonsin men jag ville få ut bilderna på mitt födelsedagsbarn Piggelin.


Vi hörs!         

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards