Kennel Krokanden

Alla inlägg den 17 augusti 2011

Av Johanna Nordin - 17 augusti 2011 22:41

Idag har varit en sån där dag när jag skulle kunna gå runt med ett plakat ovanför mig med ordet "varför". Ja varför då? Jo för att allting blivit helt galet och inget fungerat och jag undrar varför....


Förmiddagen kommer jag inte ens ihåg. Den gled på nått sätt helt obemärkt förbi.... Jo jag minns en sak! Minns att jag fick hö innanför trosorna vid morgonfordringen, gick in i stallet, drog ner brallorna och skakade bort det. Minns att jag tänkte att det räcker med att jag går in innanför dörren, det brukar sällan komma nån vid den här tiden. Jo tjena! Självklart kom det en bil när jag stod med brallorna vid knäna. Varför?


Vid lunchtid körde jag ut Jazzo och tog Fatima på släp. Tog samma sväng som igårkväll på lite över 1 timma. Det går inte fort med shettiskörning i skritt, man får inte vara stressad. Jag känner mig extremt lat när jag sitter baktill och jäser i långsam mak, men jag försöker tänka bort det och se till hästarnas motion istället. Jag får väl försöka hitta tid att motionera mig själv på annat sätt.

På hemväg ringer mobilen, det var grannen: "- Hej vi har en liten brun häst i trädgården..." NALLE nu igen! Eftersom Fatima var lätt halt (hon kan bli det ibland) och vi körde på asfalt kunde jag bara glida vidare och be böner om att han inte skulle hitta in till deras enormt välskötta odlingar och rabatter! Nalle gnäggade glatt åt oss när vi körde förbi men valde att stanna kvar vid skottkärran med äpplen. Var tvungen att lämna av Fatima och Jazzo först. Hämtade hem Nalle som lydigt travade emot mig på inkallning. Gick sedan igenom stängslet och drog om och spände trådarna. Nu jäklar skulle han inte kunna åla ut!


Satt och fnulade på annonsen och telefonen ringer. Grannen igen. Nalle var åter i deras trädgård! Förgrymmade hästskrälle! Hämtar hem honom och inser att elen jordar så det finns inget el i trådarna. Brukar vara så när Nalle går ut. Skottar bort dynga vid trådarna intill gödselstacken, där brukar det jorda. Ingen el ändå. Försöker vifta bort brännässlor som växer intill staketet med grepen. Det hjälps inte. Går och hämtar röjsågen. Nu jäklar ska nässlorna väck och elen funka! Den läcker bensin...Varför? Ids inte ta reda på vad som är fel. Nalle står i kravallhagen med Fatima och faktiskt accepterar Figaro att pojkspolingen hos hans dam.


Gun-Britt kommer över och vi leder hem Maisan, Leira, Lekis, Vaja, Maja och Faxe. De som ska börja jobba och... hmpf... banta. Iallafall några av dem har mer eller mindre "trivselvikt". Har gjort planer och skisser på vilka som ska gå ihop i hagarna i vinter och tanken var alla 5 stora i lösdriften. Den planen sprack omedelbart. Faxe och Lekis slogs och Lekis gick igång på alla och en var. Det var nog bara Leira som inte åkte på en smocka. Faxe och Pontus var en ren chansning. "Lill-Hitler" som han kallades i vintras när han fortfarande var hingst och patrullerade utmed staketet och gjorde attacker mot Faxe. Nu har Pontus lugnat ner sig och. Tänkte att eftersom Lekis och Pontus fungerar med varann borde ju även Faxe och Pontus fungera nu. Men icke sa nicke! Pontus har ett horn i sidan till Faxe. Det slutade med att Faxe la omkull Pontus och höll på att lägga sig över honom när de stegrade upp mot varann. 500 kg Fjordhäst mot 130 kg shettis kändes inte som en ok match. Jag tog ut Pontus först. Då bröt helvetet loss mellan Lekis och FAxe. Stackars Jazzo sprang för livet och kom emellan då och då och hade båda emot sig. Alla mot alla rådde i hagen. Hämtade ut Faxe och tog tillbaka honom till betet. Det räcker med en söndersparkad häst! Vore ju självaste den om jag står med trasiga hästar nu när jag ska komma igång och träna igen. Lekis var vild och galen och fortsatte med sin ångtågs framfart. Han fightades med bästisen Maisan. Jazzo fick bli räddad i nöd och lämna hagen och till och med Pontus och Lekis som annars är goda vänner bråkade. Varför?

Jazzo borde ju ha vett och ettikett att inte ta ut sin ilska på de som är mindre, men han gick på stallgången med Nalle som blivit utplockad ur kravallhagen iom att Vaja kom hem (hon brunstar). Jazzo uppförde sig styggt mot Nalle och jagade och bet honom i rumpan. NAlle sprang med svansen mellan benen och tuggade undergivet med munnen. Det fick bli en tidig kväll för Jazzo att gå till sängs.


Det blir en dag imorgon med sägs det. Nu ska jag sova och drömma söta hästdrömmar och inte verklighetstrogna där hästar slåss, rymmer, äter sig feta på betet.


I morgon har jag att göra: få elen att fungera, röja brännässlor, spänna trådarna i skogshagen så den går att använda igen. Utöver det vanliga att göra förstås och rida 3 hästar och tömköra 2. Vi får väl se hur långt jag hinner. Men vissa saker är ett absolut måste. Så är det bara!


Vi hörs!  

Ovido - Quiz & Flashcards