Kennel Krokanden

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Johanna Nordin - 24 augusti 2011 18:51

Nu har det tredje trädet inom loppet av en månad gett vika. Jag höll på att kratta falläpplen när det hördes ett stort brak och ett mindre plommonträd gick isär. Känns nästan obehagligt att gå runt och greja i trädgården. Borde kanske ha hjälm?! Fåren blev iafall lyckliga och har plommonfest liksom hundarna. Vete tusan hur min nattsömn blir med fyra hundar med plommonmage....


Har anmält mig till körträningar i höst igen. Första gången är om drygt 1 månad. Då ska både Maja och Vaja med. Vaja ska spännas för vagn då och Maja träna allmänt. Vill gärna ha proffshjälp första gången Vaja spänns fast även om hon är en lugn och grundtrygg pålla så är hon ju trots allt unghäst. Maja är tänkt att så småningom bli min tävlingshäst. Hon är en positiv, pigg och lyhörd fröken framför vagnen.


Har lagt ut Faxe på annons. Förhoppningsvis finns det någon bra som svarar som vill köpa honom och kan ge honom hans sista hem så han slipper flytta omkring mer. Lekis är stygg mot honom och även Pontus har ett horn i sidan till Faxe. Mr Figaro vill inte ha en kille i hagen bredvid så det blir trångt och ont om platser

när de inte fungerar ihop. Egentligen är inte Faxe något problem i sig. det är Lekis som är hingstig och dum men eftersom han är min rid och framtida tävlingshäst så vill jag inte sälja honom. Pontus fick agg mot Faxe när Pontus var hingst, det minns han väl.... Lill-skiten hängde i Faxes svans och var helt rasande arg. Faxe försökte negligera honom så länge som möjligt med tillslut fick han nog och gav igen.


På måndag börjar Foxas och min kurs på brukshundklubben! Fick info och bekräftelse idag. Det ska bli så roligt! Just nu hänger hon dock löst. Hon har börjat leka med fåren och ge sig på dem på ett typiskt otrevligt schäfersätt: hon biter dem över nacken. Jag blir skogstokig på henne men som det virus hon för tillfället är spelar hon bara "Allan-ballan" och kör med aktiv underkastelse på avstånd: "-nananana du kan inte ta mig!" Måtte hon börja löpa snart så hon växer upp nån gång.


Igår var jag till frissan. En stund för bara mig. Känns lyxigt här bland 46 individer som ska ha uppassning och påpassning. Passade på att färga håret utöver att det slitna riset försvann. Bäst att se till att få så lång Johanna-tid som möjligt   . Fick hjälp och tips på hur jag ska hantera att sätta upp håret med små enkla spännen. När det kommer till flätor och håruppsättningar känner jag mig som hon som är född med en klumpfot till hand. Vete katten om jag fixar det där på egen hand men det var kul så länge det varade!

  Inte lätt att fota sig själv alla gånger! Men jodå..det är jag!


Äntligen har  det torkat upp på gården! Allt regn gör golv och mark till lervälling. Höll på att skämmas ihjäl när det dök upp en kille med kort varsel, som skulle fixa telefonjack åt mig. Golvet var bedrövligt och jag kände mig helt ofräsch och sunkig själv. "-Jomen så att det brukar inte se ut så här...eehhh..jag får be om ursäkt...känn inte att du måste ta av dig om fötterna....eehhh...." åsso står jag mitt i skiten med en flugsvärm om huvudet (nä inte riktigt men det hade varit pricken över i:et). Jag kände mig som att det hade inte varit omöjligt.... Så pinsamt! Men 16 tassar, monsunregn och stallbacke är en ytterst dålig kombination!

 

Snuskigt värre! Men efter att först sopat upp grus och hundhår, sedan moppat golvet ett varv (med ca 7 hinkbyten i min hall och kök), dammsugit och sen moppat om golvet igen blev det rent och beboligt igen. Men vaddå, tror ni det har kommit nån hantverkare eller vän nu efter städningen? Nähä då, det är bara jag som går runt här och vet att jag faktiskt brukar ha det rent och fräscht. eller så gott det går iallafall. Det är en ojämn kamp och bara jag av alla som bor inne som städar....


Vi hörs! 

Ovido - Quiz & Flashcards