Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Liten arbetshäst

Av Johanna Nordin - 28 mars 2011 22:14

Har arbetat med Jazzo idag igen. Han är underbar att jobba med när det gäller grovjobb. Så himla trevlig liten arbetsmyra! Mina föräldrar var här idag och vi eldade upp mer gammalt bråte och sly. Pappa gick loss med motorsågen och jag släpade och drog. Mamma skötte elden. Jag tog hjälp av Jazzo för at hämta ett gäng stora stockar och massa ris som legat på min tomtgräns efter att de sågat för trafiken. Inga stockar som man tar under armen direkt. Jazzo stod helt stilla med vagnen och väntade tålmodigt och lydigt som en riktig arbetshäst medan jag släpade upp stockarna på vagnen. Var tvugen att släppa tömmarna och fästa dem i en risruska på vagnen. Men med Jazzo kände jag mig trygg och självklart höll jag mig intill och med ögonen på honom beredd att gripa tag om han skulle börja gå. nu stod han som ett ljus och sken av arbetslust i solen! 

Var smart och flyttade bilen idag så vi slapp köra runt huset.

Hej och hå! Här klev jag av, tyckte synd om honom i gruset. Det kändes nog så tungt utan mig på lasten.

 

Framme! Totalt obrydd om eld och rök.    

såklart duktig häst får en karamell av godismatte

På väg efter nytt lass!

Skogskörning och skogsarbete till häst är ju bara SÅ kul!!! fick verkligen se till att köra rätt och ta svängarna på rätt sätt för att inte köra fast på vissa ställen i trädgården bland buskar, telefonstolpar och träd eller små vassa stubbar som kunde ge punka på hjulen.

Gäller att spänna magmusklerna när man sitter med benen i kors utan säte. gungade rätt bra på sina ställen. Men det kändes så fel att ha fötterna på skaklarna och trycka ner dem och ge honom tryck över ryggen.

 

Utsikt från kuskbocken


Från det ena till det andra:

 

Lillgrisen har fått sitt pass! Skickade in passhandlingarna för länge länge sedan sen blev det stiljte och först när jag skulle fixa till Piggelin så hörde jag efter var tusan Samantas tagit vägen?! skönt att ha det i sin hand nu!    


Vi hörs!      

 
 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

31 mars 2011 11:02

Tycker det är så roligt att du använder hästarna i arbetet på gården! :)
Kommer gärna över en sväng i morgon eftermiddag, förmodligen kommer Jennifer med. Tror du vi kan ta en liten "sitta på hästen"-tur eller tur med vagn? Vore superhäftigt! :) Hann inte ringa igårkväll, vi hörs ikväll istället.
Kramar

http://www.rackartyg.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards