Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

Välkommen hem Faxe!

Av Johanna Nordin - 8 augusti 2011 12:00

I lördags mötte jag Helena norr om Sundsvall för att ta emot fjordingen Faxe. Vi skulle träffas vi IKEA i Birsta, men eftersom jag kom lite tidigare hann jag åka runt och reka plats för att kunna lasta om honom och beta. Köpte min första springer i Sundsbruk så jag åkte dit och hittade en pizzeria vi kunde klämma in 2 transporter i och sen en liten industi med stora ytor, lugnt område och gott gräs. Där tillbringade vi minst 2 timmar och hade en himmelens tur med vädret! Regnmolnen lågt tungt omkring oss men vi blev aldrig blöta. 

Matdax!

Faxe och hans fodervärd Linda

Slurp slurp! Tack matte som tog med dig en soppa på betfor! Det gäller ju att lura i dem vätska efter vägen.

Resan hem var bitvis väldigt blöt med minimal sikt. De allra flesta bilister stannade och väntade ut vädret men eftersom det ändå var +20 C ute kunde inte Faxe stå stilla i väntan på ev bättre väglag. Ville dessutom korta ner varje halvtimma så gott det gick för honom.

Faxe tog resan med ro. Trots åskknallar och blixtar utan dess like. Var lite orolig att det skulle slåner i transporten. Undrar om det blir en smäll utav helvete då? Även om det inte är farligt måste han ju bli rädd! Låg 20-30 cm vatten på vägen och det gick i 50 km/h som fortast.

Killtrion är samlad igen: Lekis, Faxe och Brellir

De intet ont anande fölen leker kull medan de vuxna talar klarspråk med varann.

Faxe, Vaja och Brellir

Lilla fröken Vaja tar sig ton minsann!

Vaja

Lekis och Faxe gör upp

Faxe var tidigare den dominanta av dem två men Lekis tycker att det är hans flock nu.

Vem är tuffast och starkast?

Ser ut som Sleipnir med de 8 benen

Brellir fattar galopp (e. Svartur wom Hochwald)

Leiknir visar upp sina fina rörelser, bredvid har vi Leira

 

Saga i tölt??? Har precis brytit av från galopp.

 

Saga igen

Röding

Vilda 


Troligtvis blir det en killhage och en tjejhage i vinter hemma på gården som förra vintern. Både Lekis och Faxe är kastrerade men riktiga tjejtjusare så det är nog lugnast för dem att dela dem åt så de slipper konkurrera om damerna. Men vi får se, just nu går de på 6 ha bete så de har ytor att tala ut om var skåpet ska stå.


Vi hörs!

                                          

 
 
Ingen bild

Elisabeth

8 augusti 2011 15:47

Hej det är ingen av ponnyerna som behöver fodervärd ett tag fram över? mejla mej ifall bettan_525@yahoo.se

mvh Elisabeth i Duved

Johanna Nordin

8 augusti 2011 16:32

Hejsan!
Kul å höra från dig :) Hoppas allt är bra! Just nu behöver jag ingen fodervärd till någon men om det blir aktuellt så lovar jag tänka på dig. kram

 
anna

anna

8 augusti 2011 17:10

Underbara bilder som vanligt! :)
Jag blir alltid lite kär varje gång jag ser en fjording. :)

http://afternoontea.bloggspace.se

Johanna Nordin

8 augusti 2011 22:38

Det blir jag oxå :) Köpte en bok som 11-åring om Fjordhästen och sa att en sån ska jag ha när jag blir stor. Hm...jag är stor nu och har en fjording. De är vackra! Han ska få ståman när de flyttar hem från betet igen. Blir spännande att se om jag lyckas med frisyren ;)!

 
 Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

9 augusti 2011 17:19

Härliga bilder och den på "Sleipner" är jättehäftig !!
Har´e gott i sommarvärme !

http://icelolly.bloggplatsen.se

Johanna Nordin

9 augusti 2011 20:05

Haha nu inser jag att jag säkerligen använde islänsk stavning på gudahästen med de 8 benen :) Snacka om vanesak! Alla isländshästar heter ju Sleipnir.

Ha det gott ni med! Fast idag har de varit mysväder: ömsom sol ömsom hällregn med åska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards