Kennel Krokanden

Alla inlägg den 14 juni 2011

Av Johanna Nordin - 14 juni 2011 19:01

Idag gjorde jag kaninerna lyckliga! Egentligen var det meningen att mamma Muffins med sina fyra telingar skulle få flytta in i nya "hyresrätten" eftersom dem börjar bli trångbodda nu när ungarna kommit ut ur boet. Men jag insåg rätt snabbt att de än så länge är för små. De kryper nog ut och det vore förfärligt med tanke på Mördarhunden Morris som väntar utanför. Istället fick pappa Chips flytta dit. Det värsta är att han trivs så bra och blev överlycklig så nu har jag inte hjärta att flytta på honom. Nåja, när bilen pajjade var ju faktiskt påväg att köpa en bur till. Djuren ska ha det bra!

Ni ser ju hur fint han har det! Klart som tusan han vill bo kvar!

Så idylliskt att sitta på altan och titta ut över gården och djuren och regnet som droppar.

Somliga andra fick inte en fullt lika påkostad bur. Ska sätta upp när som skyddar jordgubbsland som tak så ingen rovfågel tar lille Lakrits. Hundarna  är jag inte ett dugg orolig för. Möjligtvis att de hoppar in för att käka upp kaninmaten. Botten i den här buren är täckt med plastat kycklingnät och i Chips bur med kompostnät.   

Lakrits bryr sig inte ett dugg om utseende på sitt sommarställe! Han är lycklig för sin spartanska hus och gröna gård.


Imorse flyttades grabbarna över till stora betet så nu ligger deras hage i vila och på återväxt. Har bestämt mig för att flytta dit Figaro med hans harem sen istället och låta de andra gå kvar där de är nu. Den hagen är så stor att där tar betet aldrig slut. Förra året var de kvar in i november utan att gräset var slut. Eftersom det är så myggigt går ju inte skogshagen att använda. Blir Lekis för porrig så får jag ta hem honom ihop med Maisan, men det är ju ingen större fara skedd. Det blir ju inga föl iallafall och han är inte stygg mot de andra killarna. Faktum är att även Jazzo gör sitt bästa att betäcka. Måste vara frustrerande att vara så kortväxt!

Utöver att gått med hästar och knåpat ihop kaninburar så har jag mockat ut Samantas box också. Nu får hon föla i nyspånad box. Hade önskat att hon skulle hinna föla i gamla bädden eftersom det blir så blött av allt fostervatten, men jag kunde inte vänta längre med att ha bädden kvar. Det började bli vidrigt med flugor där inne och bädden luktade illa. Det kommer ju inte bli ens häften så jobbigt att lyfta ut några kärror spån efter fölningen som att ta ut en permantent bädd. Fast faktiskt så tänkte jag på det idag. Förr om åren när jag bara hade 1 häst tyckte jag det var pust och stön att mocka ur bädden. Nu har jag 9 boxar, ett fårhus på 12-15 m2 och en ligghall på 30 m2. Tycker inte alls det är tungt och jobbigt längre. Kul är det inte, men inte jobbigt. Tror jag har blivit stark minsann   


imorrn kommer min systerdotter hit så jag får rå om henne några dagar. Blir perfekt nu när ligghallen ska tömmas. Är det nått fel på barnarbete   ? Hon kan ju dra några lättare lass med skottkärran och tömma på plattan, diska ur vatten karen osv. Om det blir väder tar vi nog något dopp eller fem också   . det börjar visst bli bra badtemperatur.


Vi hörs!  

Ovido - Quiz & Flashcards