Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

När det som inte får hända händer!

Av Johanna Nordin - 12 juni 2011 17:25

Det här ingick definitivt inte i varken min dagsplanering eller övriga planering:

Jävla biljävel! (ursäkta men mitt humör strålar inte direkt....)


Jorå så att så är det!  Nu har jag ingen bil längre. Är strandad i Trogsta utan bil, utan bussförbindelse och med ett bittert deppigt humör! men vad fan jag ett fungerande släp, alltid nått...men till vilken glädje när det inte går att använda....

Åkte in till stan idag på eftermiddagen i ärende. Kom på att jag hade både tid och lust att passa på att åkta till Plantagen i Västerås och köpa nya hängblommor till altan. Tänkte köpa en kaninbetesbur också nu när släpet ändå var påkopplat. Har varken tid eller material att snickra ihop någon bur och ska jag först in och köpa material och sen knåpa ihop en så går det massa onödig tid och säkert halva priset minst mot en färdig. Kaninen CHips vill ut nu! Inte om 3 veckor...

alldeles i jämnhöjd med islandshästgården "Gröna Gången" slutade bilen reagera på gasen. Den lät konstigt och svajade i hastighet. Det tar några sekunder och 100 metrar innan jag fattar ett raskt beslut att köra åt sidan och stanna motorn. Alla varningsljus lyser elakt rött mot mig från instrumentbrädan och bilen luktar bränt. Jaha? Nu stod jag mellan två vajerstaket i vägrenen som inte ens är bred nog för bil och släp efter en dubbelfilig motorväg med högsta tillåtna hastighet är 120 km/h. Kan väl vem som helst lätt räkna ut att hälften kör åtmintone 10 km/h för fort... Förbannar att det ser ut som kriget i bilen som min bror gett öknamnet "Grismobil" och att varningstriangeln ligger under mitt säte under en massa bröte. Tvingas gå runt och stå med ändan ut mot trafiken när jag ska rota fram den. Tro nu inte att någon saktar ner trots bra sikt, varningsblinkets, hästsläp mitt på vägen??? Nejdå! Inte alls! Varför ens bry sig att byta fil och lätta på pedalen? Bruden får väl skylla sig själv som parkerar så korkat.... Ibland blir jag ond i sinnet och önskar dem det värsta tänkbara!! Självklart har jag en (ursäkta igen) mongofon som är påväg att somna om den inte får ström. Får tag i pappa som ringer bärgarn. HAr inte tillräckligt med kräm i batteriet för såna samtal. Går iväg och sätter ut varningstiangeln och sätter mig med min dricka på en hundfäll i diket och väntar.

Ganska snart dyker bärgarn upp. En jätterar kille som är så där härligt social som det behövs i nöd för att tänka på annat. Det var hans 3:e bil idag som självdött. En klen tröst iallafall. Hade hämtat en bil bara 100 meter längre fram någon timma tidigare. Vi konstaterade att de låg en förbannelse över området! Han liksom jag var många gånger mycket upprörd över den nonchalans övriga trafikanter visar upp, där går han oskyddat runt med varselkläder och varningslampor på motorvägarna och folk bemödar sig inte ens att byta fil! Det är hans dagliga arbetsplats! Helt sanslöst! Kan lova att det är först när man står på vägen som man inser hur hiskerligt fort 120km/h är! Man känner sig verkligen liten och utsatt. Jag var evennerligt tacksam att det inte fanns häst i släpet och frågade hur tusan man gör då. Det går ju inte lasta ur en häst på motorvägen. Han ler lugnade och klappar på mobilen "-Då ringer jag polisen så stoppar de trafiken och blockerar tills vi är klara" Skönt att veta, jag har alltid undrat. Han kopplar på släpet och skjutsar mig in till verkstan där Gun-Britt och Bengt kommer och hämtar upp mig och släpet. Kom på att jag måste nog ha låset till släpet i bilen jämt. Kändes inte alls bra att ens tänka tanken att lämna det vind för våg. De stannade vid ICA så jag kunde panikhandla lite mat för några dagar. Som sagt här ute finns det ingen affär och ingen buss heller. Får väl i värsta fall rida till stan   . Typ 2 mil tur och retur. synd att det inte finns cykelbana. Livsfarligt att cykla efter 55:an. en 90-väg utan vägren och med tung trafik. Det ger jag mig inte ut på. Då svälter jag hellre. Kanske borde sparat den där harpalten Morris gick och sög på i förra veckan... haha!

Så nu sitter jag vackert här ute och tittar på grödorna som växer...som inte ens är mina.... Undrar hur många sånger jag måste öva in och sjunga i tunnelbanan  för att spara ihop till en ny motor? Luktade dyrt om den.... det jävligaste är om det beror på det värsta tänkbara: att "någon" borde fyllt på olja i motorn   . Har för mig att jag hört det någon gång... Fast brukar inte bilen säga till innan? Eller tokdör den bara utan förvarning?

Nåja inget ont utan gott. Nu blir jag så illa tvungen att gå till betena och titta till hästarna istället för att ta bilen. nu händer det att jag går ändå ibland, men speciellt i värmen har bilen med ac varit ett hett, förlåt svalt, alternativ.


Vi hörs!


ps. Nån som vill köpa en bil som inte fungerar till priset för en ny? Nähä?! Ingen?! konstigt....   ds

 
 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

12 juni 2011 19:06

Ojojoj !!! Förstår precis hur du känner ... Vi fick en gång åka bärgningsbil från Funäsdalen till Österbybruk :-))) med vår Volvo kombi på flaket med ett stycke schäferhane därbak i kombiutrymmet ..

Hoppas att det hela löser sig på ett bra sätt !!!

http://www.lizzieonline.net

Johanna Nordin

12 juni 2011 19:25

Ja vilka äventyr man kan drabbas av! Jag hade sånt flax när jag körde från Duved en gång mot Stockholm med hela kenneln i bilen att jag fick punka 200 meter från en verksta där de var gulliga och bytte däcket gratis (dum brud vettdu ;) ). Reservdäcket låg så fiffigt under bakburen som var full av jyckar.... Yippie efter en 90-väg! Eller inte....

Jag förhoppningsvis kan Werner fon Knödel och jag förlåta varann och hans tillfälliga hjärnblödning och ev krossade hjärta läka snabbt och inte allt för dyrt...

 
Ingen bild

Alexandra

12 juni 2011 22:07

Du skriver för härligt Johanna, kan inte annat än skratta! Men jag förstår att det känns skit med bilen och jag hoppas verkligen att allt löser sig till en inte allt för dyr peng. Kram!

Johanna Nordin

12 juni 2011 23:23

Tack! Jag var lite lätt upprörd när jag skrev ;) Men men nu saknar jag mest min lilla bil. Känns naket på gården utan den! Blir till att ringa vetstan imorrn och få en dom på den och jaga rätt på en hyrbil. Går ju inte att leva på vischan utan bil. Jag menar, mina morötter är ju bara barnen än och lammen inte slaktfärdiga :o! Näää jag lovar, jag äter inte mina barnbarn!
kram

 
Ingen bild

Camilla Barosen

13 juni 2011 00:01

Hej! Kollar in din blogg ibland, du verkar haft en tuff dag med bilen :/ Du kan få byta med mig...har en bil som idag bestämde sig för att gå i lås. Får numera klättra in i baksätet för att öppna! Ha det gott. C

Johanna Nordin

13 juni 2011 00:41

Jaa du jag börjar mer om mer tycka att konvertera till Amischfolket inte kanske är så fel ändå ;)! Lugnt och fridfullt utan att behöva stå efter 120-vägen med en sjuklig bil eller som i ditt fall klättra in bakvägen. Bilar ska bara funka! Punkt!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

13 juni 2011 08:02

Själv fick jag nästan panik igår när jag trodde att bilstereon slutat fungera! Det räckte för mig... :p Ojoj, bo hos dig utan bil... Omöjligt!
Kramar

http://www.rackartyg.net

Johanna Nordin

13 juni 2011 08:26

Haha om det varit så väl att det var sån petitess som att sterion som la av :)! Jo den här idyllen på landet...det är faktskt ett hårt och tufft liv med många prövningar allt ifrån frusna vatten rör i 2½ v och totalt insnöad/plogad till billös utan kommunikation. Finns stunder när jag ser fördelarna med lägenheten jag hade i Stockholm ;)Men jag skulle ändå inte vilja byta ut det här mot allt smör i Småland!

Kram

 
Gunilla

Gunilla

13 juni 2011 14:51

Nä stackare... jag var utan bil i två veckor, för ett tag sedan...vattenpumpen.. tur har dotter en bil iaf ... håller tummarna att det inte är nått allvarligt, kanske gasvajern som hoppat av ! fast kanske hela motorn la av...
I natt fick vi ÄNTLIGEN vårt första föl, det gick jättebra, så himla söt litet stol. Finns nån bild på min blogg, men Ronja bloggar väl själv sen med bättre bilder :)

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

13 juni 2011 17:24

Oj har ni fått tillökning nu! Grattis!
Nej det var inget enkelt litet fel....det var ett stort fel!
Ska kika in på lillbarnet nu :)

 
Camilla R

Camilla R

20 juni 2011 22:34

Ha, Ha, Ha du skriver så roligt, jag skrattade nästa så jag ramlade av stolen! Min gubbe Micke började fundera på vad jag höll på med. Det där med att du skulle ha övertagit harpalten som Morris gick och sög på lät ju för roligt!!! Annars var ju hela bileländeshistorien inget roligt alls. Förstår att du var förbannad! Ha det nu så bra. / Hälsningar Camilla R i Nynäshamn

http://hjortarna.dinstudio.se

Johanna Nordin

21 juni 2011 11:25

Jamän hare har jag hört ska va rätt gott om den är vettigt tillagad (som allt annat). Palten var ju nydräpt och varm fortfarande :) Vad säger man...nöden har ingen lag ;)

Japp datorer, bilar, hushållsmaskiner och annat nödvändigt ont ska bara gå och gå och gå. På sin höjd behöva byta batteri och knappt det för att hålla mitt humör i schack!

Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards