Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 13 juni 2011

Massa förändringar i livet!

Av Johanna Nordin - 13 juni 2011 14:28

Å jag är så glad!!! Vet inte vad som känns roligast. Den här otroligt spännande sommaren med det som jag har på agendan och planerat in och/eller mitt nya jobb som börjar i augusti! Jag skulle kunna hoppa runt som en barnunge av lycka!

  

Jag var på anställningsintervju idag på medicinavdelningen på sjukhuset. Jag fick jobb!!!! Helt makalöst roligt! Jag som inte jobbat som undersköterska sen gymnasiet   . Däremot i förskolan 17 år, på 4H-gårdar och min egna gård förstås. Vårdat och tagit hand om sjuka djur med sprutor, provtagningar och omläggningar. Jag har den inställningen att det jag inte kan ber jag om hjälp med och det går att lära! Jag har varit inne på att vidarutbilda mig till sjuksyrra flera omgångar men kände att det här är ett ypperligt tillfälle att prova på. Men jag känner redan nu att jag hamnat rätt! Älskar att jobba med människor, både stora och små. Men efter mina år i förskolan är jag less på handlingsplaner, lekplatser, personalbrist pga av att det är mycket möten, samtalsgrupper etc, och förskolemiljön. Kännt att det att dax att gå vidare med livet och ta mig an nya utmaningar och "umgås" mer med vuxna. Jo lönemässigt går jag ner mig några kliv, men det handlar om livskvalite också! Livet är för kort för att slarvas bort och gå och vara missnöjd. Faktum är att många bäckar små blir en rätt stor å tillslut. Gillar att göra olika saker. Undersköterskejobb, ridlekis, husuthyrning och lite saluhästar då och då. Tusenkonstnär ... eller nått åt det hållet. Hinner och orkar? Jo det är inget problem! Jag hinner och jag orkar. Det jag inte gör idag gör jag imorrn är min livsfilosofi. Som ett citat jag hittat: "Ordning är till för idioter, genier behärskar kaos!" Utan inkomst blir det dessutom surt och stressigt och det är ingen livskvalite det heller. Den dagen då det under en längre period det känns för tufft och slitsamt och ljuset i tunneln inte går att skymta, den dagen kommer jag behöva tänka om och dra ner på gårdsarbetet. Men den dagen den sorgen. Livet är för kort för att spilla tid och gå och grubbla över vad som kan ske. Livet är här och nu!


Beträffande min lille Werner Fon Knödel.... Han mår inte så bra   . Mortorn har skurit ihop helt och hållet. Det fanns ingen olja... Men det är faktiskt inte pga av mitt slarv! Nej bilen var inne 12 januari iår på service och i servicen ingår oljebyte som de på Bilia påstår sig gjort. Lite undringar har jag allt.... Oljelampan i bilen har inte indikerat på att det är låg nivå vilket också är märkligt och ingen läckars har stått och droppat. De påstår att det kan vara nått i motorn som gått sönder eller slitits ut, nån packning eller nått. Han på Bilia försökte påstå att min bil var gammal! Både Marie, som var snäll och skjutsade mig till intervjun och sen Bilia, och jag stod på oss. Kom igen! En -05:a är INTE en gammal bil!! Men eftersom den är så "gammal" (kan den då kanske säljas som veteranbil eller   )  och gått över 10.000 mil tar inte Volvo eller försäkringen nått ansvar. Undrar om jag får sätta upp en hage på sjukhusområdet? Vad betalar man försäkring till? Fler personalfester? Var lite lätt upprörd på Agria som anullerat mina häst veterinärvårdsförsäkringar och sen inte ens betalat tillbaka en spänn av det jag betalat in 1½ månad tidigare! Jag var så arg att jag stammade!

Jag försökte höra efter vad min bil var värd, med hel motor givetvis för ett ev inbyte och vad mellanskillnaden skulle bli. Vad en ny bil kostade osv för att se på olika alternativ. Har egentligen inga planer alls på en nytillverkad bil men vill ändå ha att jämföra mot. Jag blir galen på nonchalanta säljare! Han pratade med en axelryckning åt mig. Svarade svävande och ointresserat och verkade mest tycka att jag var jobbig och upptog onödig tid. Idiot! Han har för fan inte en aning om jag har råd att gå runt och sätta en nyckelreva i varje bil där inne och skratta samtidigt. Lägga betalkoret på bordet och säga "-Hoppsansa, men dra det på kortet". Nu har jag inte det, men det kan inte han veta och jag ska bli behandlad som om jag kunde det!!!! Blir rasande och tänker definitivt INTE köpa ny (begangnad) bil om det blir aktuellt på Bilia i Enköping! Kommer osökt att tänka på filmen Pretty Woman   


Nänä säljare med taskig attityd ska inte få ta min glädje idag! Jag ska svära runt på molen och vara lycklig, så det så!


Vi hörs!

  


 
 
Ingen bild

Tina Nygren

13 juni 2011 18:01

Grattis till nya jobbet! Ang. bilen, kommer osökt att tänka på Big Bengt som byggde upp High Chapparal utanför Värnamo. Han var på besök i Sthlm och gick in i en antikaffär. Han frågade efter priset på en stor kristallkrona. Biträdet tittar på honom, klädd som han alltid var, i slitna jeans, slitna träskor, skjorta och skinnväst. Hon svarar att den är nog lite för dyr, men hon visar gärna en billigare variant. Då tar han av sej träskon, kastar den på kronan, så kristallflisorna ryker, sen säger han: Vad kostar den nu då? Mannen var nerlusad med pengar!
Lycka till med nya jobbet :0)

Johanna Nordin

13 juni 2011 18:46

Vilken cool gubbe! Det finns inget värre när de är så där nedlåtande. Skulle för massa år sedan på en stor gigantisk bjudning på Blå Salen i stadshuset (låter som jag är nån värsting märkvärdig person hihi). Gick in i en parfymbutik och skulle köpa läppstift direkt efter jobbet på 4H-gården i lumpna kläder. Jag fick ingen hjälp, de tittade snett på mig och tyckte nog jag borde gått ner i kloakerna igen däremot fick fina damen som kom in gensat två expediter efter sig enda tills jag fick ett samtal där jag råkade nämna vart jag skulle....då gick jag ut och handlade på HM istället!

Tack det ska bli jättekul att börja jobba som uska :)!

 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

13 juni 2011 21:03

Är du med i motormännen? De har jurister som kan hjälpa till. Samma sak hände oss när vi skulle till fjällen (gick i mellanstadiet?), pappa hade servat bilen någon vecka innan och hade kvitto på vad som (skulle) vara gjort. Motorn skar på vägen upp och ingen ville stå för det. Pappa ringde Motormännen och deras jurister fixade allt! Det var givetvis inte pappas fel!
Veteranbil från 2005 och gått över 10.000 mil?! Kiss my as! Be att få veteranbilsförsäkring i så fall, mycket billigare! Se vad de svarar på det!
Annars kan man hota med Allmänna reklamationsnämnden - det har hjälpt mig ett par gånger (tänkte vända mig det men behövde aldrig det när jag nämnt vad jag tänkte...).
Lycka till!!
Å du - STOOORT GRATTIS till jobbet!!!
Kramar

http://www.rackartyg.net

Johanna Nordin

13 juni 2011 21:23

Nej tyvärr...jag är lite allergisk mot klubbar efter allt som man var tvungen att vara med i på hundtiden för att få tävla det och det, träna där och där, starta det eller det.... ja du vet ju :)
Kruxet är att den gått 17500 mil.... Blir så när man bo i Norrland vettdu ;) Många mil för brödfödan hahaha.
Tror tyvärr inte jag har så mycket att vinna...motorn måste obduceras för att kunna bevisa nått och en trasig motor vill jag inte lägga pengar på. Kan ju va nått som gått knäck i den som gjort att oljan sögs ut. Det märkliga är den icke fungerande oljelampan isåfall. Ja allt är ett myserium! Men skit i den bilen nu, jag vill ha en ny och fräsch! Ha och ha...men ändå...du fattar hur jag menar :P

TACK det är så roligt! Längtar till min introduktion! Hur ofta går man och längtar efter ett jobb så långt i förväg? hihihi är så glad!!!

 
Gunilla

Gunilla

14 juni 2011 08:05

Grattis till jobbet !! va skoj!!Fy bubblan, tummen ner för dessa försäljare..vilken utbildning har dom ? heja big bengt ...haha

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

14 juni 2011 19:39

Tack :)
Tror du man har nån utbildning för att sitta bakom en disk och kränga bilar?? Haha vad skönt det kändes att få trycka till lite och ge igen (dock tror jag inte försäljaren läser det här :/). Han fattar säker inte att "dagistanter" har 3 år högskoleutbildning... Ja det var en perentes, blir lite upprörd ännu när han kommer upp i minnet. Arroganta skitstövel!
Ha det! Har ni föresten döpt fölis än då?

 
Gunilla

Gunilla

15 juni 2011 08:25

Matte (18 åringen) som "äger" henne :)... har döpt henne till Holly Hobbie, efter nån seriefigur, blir väl Holly som "tilltalsnamn" :)
Hur fort växer fölen ? när blir dom "fullstora" ? du som har koll :)

http://www.gugge67.wordpress.com

Johanna Nordin

15 juni 2011 14:12

Vid ca 1½-2 år ungefär, beror på hur de växer. Vissa växer längre än så, upp till 3 år men största tillväxten på höjden sker fram till 2 år. Men så länge bakdelen är högre växer de ännu på höjden :) Fast vissa föl/unghästar ränner inte iväg och blir gängliga och "fula". Jag har några som växer jämt och som ser ut som vuxna hästar vid snabbt ögonkast och ett otränat öga, sen har jag en parvel som verkligen se ut som en tonårskille :D.

Holly är gulligt :)! Jag hade Holly Hobbie dockor som liten, nån trasdockevariant. Rätt fula faktiskt, men namnet är gulligt ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards