Kennel Krokanden

Alla inlägg den 25 september 2011

Av Johanna Nordin - 25 september 2011 22:10

Det är bara inse, man hinner inte med allt här i livet. Igår blev jag tvungen att ställa in körkursen som jag och Maja skulle åkt på. Tiden fanns inte riktigt. Jag kände att jag kunde inte lämna allt här hemma och dra iväg utan att få väldans dåligt samvete. Det händer saker precis hela tiden och det sista jag vill är att köra huvudet i väggen, så ibland måste man tyvärr avstå från inplanerade saker. Men som en mamma i en utav barngrupperna sa idag: "huvudsaken är att ambitionen finns där" och det stämmer. Bygga boxar, starta upp verksamhet, ta hand om alla djuren och mig själv med allt det jobbet (ja jag är väl inte så jobbig just   ), fixa hagar, hämta hö osv osv. På det allt som har med bonde att göra med intervjuer och fotografering. Just nu måste vissa saker gå före andra och just nu fick Majas och min körträning stå tillbaka.

På djurfronten är det för tillfället lite upp och ner. Leira ska få en tid på Strömsholm och kolla upp sina bakben och vad det beror på att hon står på näsan när hon rids. Nått är illa med haserna, hon har svårt att lyfta bakbenen när hon skos och de görs rena och hon står med bakdelen under sig. Lyfter man normalhögt på bakbenen rycker hon och börjar tugga och smacka med munnen. Inte hugga och bitas men de smackar med munnen när något blir jobbigt och obehagligt. Syns jättetydligt på henne. Hon har alltid varit superenkel i all hantering.

Pontus fick boxvila idag. Han gick med i första barngruppen idag och gick så långsamt. Efteråt flåsade han när han andades och hade hög puls. Jäspade och la sig ner. När jag kom ner och tittade till honom senare hade han varit dålig i magen. Jag blir ju självklart livrädd för fång iom att han släpptes i skogshagen igår morse, men vi tror att det bara är "paltkoma". Dvs han har ätit alldeles för mycket! Åsa och Johan var här med Nelly som går i andra gruppen så de hjälpte mig att kolla honom. Skönt att rådfråga och be fler ögon och händer titta på dem ibland. jag tror alltid det värsta tänkbara och Pontus är både mitt hjärtebarn och olyckskorp.

Foxa har börjat löpa och kliar sig mindre igen. Men kommer ändå att allergiutredas. Har erfarenheter av allergihundar sedan tidigare. Min Olga som bodde på foder hos en kompis hade kraftig kvalserallergi och två olika kompisars hundar hade det som. Det är vanligt att de blir sämre vid löp och skendräktighet. 

Carin mår fortfarande efter omständigheterna bra och jobbar på i grupperna. Glad och positiv som alltid!

Jazzo har tappat båda framskorna i skogshagen men gick ändå med i ena gruppen på en kortare tur, men nu får han stå över tills dojjorna är på igen. var inte så poppis på gruset. även Lekis har trampat av sig en framsko och det är rätt typiskt den här kladdiga årstiden när skorna kladdar fast i leran och sugs fast. Fast i Lekis fall tror jag det beror på att han tar så långa baksteg att han trampar loss dem. Måste nog använda boots när han rids. Han har ett härligt påskjut i baksteget men till ondo för hans skor.

Äh nu tar vi bilderna istället   :

Åsa och Nelly hjälpte till med utbildning av Ida idag. Hon var spänd och stressig men är egentligen gudasnäll att hantera. Med tiden blir hon en kalasponny men med största sannorlighet har hon uppfostrats hårt med rejäla hurvlingar för hon är livrädd för händer   . Men det är bara att jobba på med tilliten, Najade var också handskygg när hon kom men är nu helt trygg och stabil. 

Söta ihop! Nelly är fantastiskt duktig. Ida blev rädd vid två tillfällen och Nelly satt kvar trots att hon red utan stigbyglar och med ena handen i luften när Ida flög framåt och flängde runt i cirklar. mest rädd blev Ida när Johan skulle fånga upp Nelly eftersom hans händer plötsligt var runt henne. Men både häst och ryttare lugnade ner sig och fortsatte träningen. Duktiga tåliga Nelly!

Gjorde iordning för verksamheten i stallet. Gerda är och inspekterar om det kan bli godkänt.

  eftersom de större barnen tycker det är roligt att veta vem som är släkt med vem har jag börjat göra "familjeträd". FB står såklart för Fjällbäckens som är stuterinamnet.

Grabbgänget i skogen: Piggelin, Pontus, Nalle, Easy, Peps, Aldon och Jazzo.

 

Peps

Nalle, som föresten liksom Piggelin kommer kastreras inom kort.

Easy

   

Det finns fantastiska skapelser i skogshagen    Det gäller bara att se dem.


Vi hörs!              

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards