Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 23 april 2011

Ibland...

Av Johanna Nordin - 23 april 2011 17:24

blir jag imponerad över mig själv! Idag blev jag det. Tog en lång härlig barbackatur med Maisan i solgasset. Red genom byn och mellan några åkrar varav på den ena höll en grannbonde på med åker och rev upp ett stort dammoln. Just  där är det en fin stig som jag brukar ha som töltsträcka, men idag fick jag för mig att just där skulle jag galoppera. Ibland tänker jag ju inte till. Maisan var redan lite i gasen av traktorn och harvmaskinen och det dammoln den drog upp. Jag tog upp henne i tölt och la galoppskänkel varpå Maisan exploderade i luften och bockade. Jag förstår fortfarande inte att jag satt kvar! Barbacka och allt.

Fortsatte sedan ridturen genom skogen utmed Mälarens strand och fram till en brygga. Red fram och fotade med mobilen och skickade en glad påsk hälsning till mina föräldrar Självklart, av hela ridturens ställen så skulle det dyngas just framför badbryggan   . Nu tycks jag ha god balans när jag sitter på hästen, men någon akrobat är jag långt ifrån! Det blir till att ta bilen och promenera ner och skotta bort den. Jag kommer inte upp barbacka utan någon pall eller sten och ides inte gå runt och leta. Fanns heller inget vettigt ställe att bara sparka högen åt sidan utan att liksom smeta ut allt så grep är nog att föredra.

Inser att maisan och jag töltar jäkligt bra när jag rider barbacka   . Jag kommer ner mer på henne och måste slappa av och sitta rätt annars åker jag ju av. Eftersom jag viktfördelar bättre och slappnar av töltar hon bättre och söker sig bitvis ner på tygeln. Drog en galoppa i en uppförsbacke och fick till en riktigt bra galopp med kraft i bakpartiet. Nöjd matte och nöjd Maisa!

På vägen tillbaka red vi genom "lillskogen" som jag kallar det. Vet inte vem av oss som reagerade först eller om vi stelnade samtidigt men det grymtade till och rasslade i slyskogen en bit fram. Jag är livrädd för vildsvin! Maisan stenstod och jag hjotade högt, för att skrämma bort det, om att vi vill inte ha några svin i skogen! Plötsligt dyker det upp en människa   ! Fy så pinsamt    . TACK och lov var han inte svensktalande! Min räddning! Han frågade om han skrämde hästen och gick nästan tillbaka till skogs igen. Jag skrattade lättat och sa "No not her, but me! I thaught you were a pig!" Han började gapskratta han också. Nu kommer jag inte ihåg vad just vildsvin heter på engelska men han fattade vad jag syftade på. Vi småpratade lite innan jag red vidare. Han höll på och leta efter sina polare som gått i förväg för att fiska. Men hur kan han ha lyckats låta som ett svin, det är en gåta för mig? Eller också hör man det man vill (eller i mitt fall inte vill) höra.

Nyduschad och ren Maisa efter ridturen. Jo jag vet...hon bantar jämt...   .


Startade dagen med att köra en långis med Maja. Hon är för fästlig och köra! Alltid på hugget och redo för full fart framåt, men lyhörd. De är definiivt igen söndagsåkarhäst, ni vet en sån som man kan åka efter med tankarna på annat håll. Rätt var det är får hon syn på spöken i diket och gör kast åt sidan med vagn och allt, även i trav förstås. Det gäller att vara med och kunna möta upp henne och driva fram. Det är verkligen helt annat att köra mot att rida. Mycker större säkerhetstänk och faror med körningen. Men kan inte få mer än en max två chanser när hästen reagerar, blir det inte övertygande rätt så kan det gå käpprätt fel. Som idag när vi kom i trav och hon kastar och försöker vända. Pisken är dessutom ingen pådrivningspinne (kan vara det ibland) utan en skänkel. Men hon är härlig! Positiv och framåt. Lät henne dra på i galopp en sträcka på hemvägen och hon var så lycklig!

Hemma igen, genom svettig och nöjd. Fram med dusch och biltvättborste. Vad skönt det är nu när det går att bada av dem efter träning.

Men vad får man för tacksamhet för det?

Vad hände med min (delvis) vita häst   ? 


Foxa tycker det är underbar med sol och värme och har hittat sig en alldeles egen  badbalja.

Att det sen råkar vara getternas dricksvatten vill hon inte lådsas höra   .


Nu är det tajm för Leira att gå ut och sen Pontus. Men det är ju ljust till nio på kvällen så jag känner ingen stress. Är bara skönt att få vara ute i solen och värmen.


Vi hörs!      

 
 
Pia

Pia

23 april 2011 18:20

Hihii som alltid trevlig läsning och härliga bilder :) Du fick en gråskäck efter ridturen :O
Ha en härlig påsk aftonskväll!

http://lillablidkulla.webs.com

Johanna Nordin

23 april 2011 18:29

Ja skojja att jag fick :) Intressant färg. Klart annorlunda.

Ha en trevlig kväll ni med! Själv ska jag ägna den på hästryggen, inte helt fel.

Kram

 
Ingen bild

Ida

24 april 2011 09:49

Jag hade nog kallat vildsvin för Wild hogs, eftersom jag sett en film som heter så! Fast Norstedts kallar det för Wild boar.
Ja, inte vet jag vad som är mest "korrekt"!?

Johanna Nordin

24 april 2011 10:51

Gör det? Aldrig hört, jag funderade efteråt på alla matmenyer jag plöjt igenom i utlandet. Nog för att jag varit på exotiska plater men vildsvin har nog aldrig legat på menyn.... Kanske ska slå upp det, fast å andra sidan hur stor är sannorligheten att möta ett nytt icketalande tvåbent "svin" i "vår" lillskog? :)

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

27 april 2011 08:10

Kan både " se och höra" synen framför mej vid vildsvinsmötet *fniss* !!

PS Apropå det där med otacksamma djur, så gjorde Lizzie exakt likadant efter att ha blivit skrubbad uppe i Grönklitt i helgen, och hon såg jättelycklig ut när hon rullade runt,runt och mera runt *harkl* så att hon mera liknade det traditionella först rullad i tjära och sen doppad i fjäder, fast det kanske var hennes sätt att likna påskkyckling *s* !!

http://www.lizzieonline.net

Johanna Nordin

27 april 2011 10:11

Är det påsk så är det :)! Hon är säkert besviken att ni inte la ut några färgglada fjädrar som fastnade i oxå ;)
Ja du djur tänker helt inte riktigt som vi, och i det där med att göra sig vacker/lukta gott skiljer vi oss avsevärt. Fast vet du, jag fick reda på för en massa år se att det tydligen är "getbock-armomer" i parfym... Vet inte om det stämmer nuför tiden. Har du varit i närheten av en brunstig bock? Den parfymen vill åtminstone inte jag ha hos min kära ;P
Kram på er

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards