Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 23 september 2011

Om att låna bilder

Av Johanna Nordin - 23 september 2011 16:51

Jag får då och då frågan om jag lånar ut bilder till sk internetstall där barn med hjälp av hästbilder bygger upp sina stall och sköter om sina hästar. Jag hade älskat den typen av lek när jag var barn, om det hade funnits alltså...


Men jag lånar INTE ut bilder. Inte för att jag är snål och dum. Utan för att jag vill inte att mina bilder används av andra än mig. Så här funkar det:


Den som fotar är den som äger rättigheterna till bilderna. Mina bilder är alltså mina och bara jag kan avgöra vem som får använda dem, även om de ligger ute på nätet på t.ex min hemsida.  Där finns även bilder tagna på hästarna, övriga djuren och mig av yrkesfotografter som lever på att sälja bilder till tidningar mm. Att sno någons bilder är samma sak som att stjäla i en butik och är straffbart. Även om bara "leker" med dem.


Jag har en alldeles sann historia på varför jag INTE LÅNAR UT BILDER:


En dag satt jag och tittade på annonser på hastnet.se och ser en bild på min islandshäst Dis. Jag kände väl igen både hästen och bilden som kom från Dis förra ägares hemsida. Någon helt okänd person hade snott bilden och försökte sälja en häst som var min! Till råga på allt hade jag lämnat iväg Dis på tillridning och hade ingen koll på om hon var stulen. Jätteobehagligt att hitta sin häst till salu av en bedrägare! Någon oärlig människa försökte få någon annan stackare att betala handpenning (bokningsavgift) på min häst! Självklart polisanmäldes historien och personen bakom bedrägeriet. 

Men efter det bestämde jag att mina bilder kommer aldrig med mitt tillstånd få snurra runt på internet. Inte ens på lekstall för barn. Visst, oärliga människor kommer sno bilder ändå. Men jag hoppas och vill tro att de flesta trots allt är ärliga och snälla människor.


SÅ var vänlig och respektera att jag inte lånar ut bilder och att det inte är tillåtet att kopiera bilder från min hemsida och blogg!



 
 
Ingen bild

Gun i Knivsta

24 september 2011 10:39

Johanna
Fy vad obehagligt att se sin egen häst i en annons som är insatt av någon annan. Du gör alldeles rätt i att nobba.
Pantertanten

Johanna Nordin

25 september 2011 17:35

Ja verkligen! Fy det vill jag inte vara med om igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards