Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

En dansbana blir till!

Av Johanna Nordin - 30 september 2011 21:54

Japp här kan det till våren både dansas vals och tango! Håller på att bygga ut min veranda. Den var på tok för liten innan. Några personer, räckte med fler än två, ett gäng hundar och sen en flock får som då och då slövlar upp och hälsar på gjorde att det blev trångt som i en sardinask. Var bäst att se till att få ut allt i dukningen, var kört att försöka hämta nått i efterhand   . Utbyggnade sträcker sig även framför ytterdörren. Ibland behövs visir mot stenskott när hundarna kutar ut och tar sina första språng på grusgången. Nu kommer de landa på trädäcket och ta sina fösta accelererande steg där istället.

Verandan blir dubbelt så stor. Längtar redan till nästa säsong!

Somliga har det bra dem! Jag gick loss med skurdoningar härom dagen och städade allt som gick att skura och damma: golv, väggar, lister, tavlor, skåpluckor...ja det mesta! Hundarna njöt i solen medan jag gnodde på. Bäddarna hade åkt ut i städningen men hundarna brydde sig inte om att de låg huller om buller.


Idag har jag gnott i kravallhagen istället. Ponnysarna i den har bott ute dygnet runt nu i värmen så det blir mycket skit att lyfta bort... Joey och Maja hade studiedag och kom ut och pysslade om hästarna ihop med mammor och lillebror Jamie. 

Hästpyssel på gården: Peps, Jazzo, Cleo och Alice

  Älskade Jazzo får massor av kärlek av Maja (jo jag vet han är rund och bantar jämt, fick inget bete i somras pga detta   )

Amy och Foxa hade någon förhoppning om att det skulle vara hovverkning och "delas ut" smarriga hovbitar. Som sagt, hundar, hästar, barn, får och getter blandat   . Petra, mamma till Jamie och Joey sa att det är så fachinerande att de funkar så bra ihop alla djuren och håller sams.

  Mys! Både Maja och Joey, Peps och Jazzo njuter. Precis som det ska vara   

Alice.

När tjejerna red fick Alice och Cleo följa med på promenad och för första gången lämna fölen i hagen. Det gick jättebra! Jag var ju där hela tiden och höll på med mockningen och kunde hålla koll på dem. Precis när Saga började "gråta" lite kom mamma Cleo tillbaka. Röding brydde sig inte ett svatt, han la sig och vilade. Men så är han en månad äldre också än vad Saga är. Båda mammorna var helt obrydda med att gå iväg så imorgon ska Alice få börja praktisera som verksamhetshäst. Hon var tydligen mycket pigg på promisen så hon kommer älska det!


Var in till hästbutiker i Västerås på eftermiddagen och fyndade bland begangnade saker. Hittade bl.a säkerhetsvästar för barn och ponnyputor och två sadlar i shettisstorlek till "vrakpriser". Jag köper bara begangnade grejer och inga märkessaker. Det duger alldeles gott det! Ponnyputor är små enkla shettisadlar som dels sitter bra på hästen och ger bra stöd för små barn. Säkerhetsvästar är hysteriskt dyra att köpa in nya och för min del spelar det ingen roll om de jag har är både solblekta och lite slitna. De fyller sin funktion ändå. Dessutom är det inget stöldvärde i grejerna. Ena sadeln kostade 100:-! Jo det är faktiskt sant. Jag trodde inte det var möjligt, så sliten är den inte. Den är ju hel och har formen kvar, men enl butiksbiträdet hade den inget högre värde eftersom den var sliten "ful" och gammal. Men inte bryr sig ungar och hästar om det! Den kommer ligga bra på någon smalare ponny som Ida, Maja eller Fatima. De andra är för robusta och/eller runda i kroppsformen. Testade på Cleo, Alice och Samanta. Både Cleo och Alice är dräktiga och går med föl och Samanta har alltid varit liten och rund.


Sen veckans lycka! Jag frågade efter små boots eller tofflor till minishettis. Pontus är fotöm och gillar inte grusvägar. Trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde finnas dojjor i hans storlek. Hans hovar är minimala! Butiksbiträdet skrattade och plockade fram skor som de köpt in bara för att de var så söta   . Men åååå jag brukar inte bli så gråtblid, men jag hade nästan svårt att hålla tillbaka tårarna av lycka och att de var så söta där jag satt och plockade ut några skor till honom. Ska höra med Bengt om han har nått att testa skruva broddhål i dem. Blir bara två broddar/sko men bättre det än inga.

Lekis framsko och Pontus: Storfot och Lillfot. Lekis är islandshäst med normalstora hovar för rasen så Pontus skor är verkligen små!


Vi hörs!        

         

 
 
Ingen bild

Fia

1 oktober 2011 12:35

Hej!!Vad söööta alla är!! Åhh vad härligt det verkar vara på din gård. Frisk luft och djur och barn och snickare och löv och damm och små söta hästskor och tjo och tjim faleralla.....Nää men skämt å sido. Det ser ut att vara toppen!! Lyckliga du som kan ha det så. Sedan finns det säkert en baksida som med det mesta:)Men det bästa med baksidor(har jag lärt mig) är att det finns framsidor :)) kram till dig i höstsolen.

Johanna Nordin

4 oktober 2011 09:57

Vissst är det så, all har en bak- och framsida men så länge framsidan är vackrare, starkare och roligare så är det värt att gå om knuten ibland :)

kram

 
Ingen bild

Helena

1 oktober 2011 16:12

Vilket skönt liv hundarna har, dom bara väntar på att du ska bli klar så dom kan stöka till igen...*skratt*...

Johanna Nordin

4 oktober 2011 10:00

Oja! Lugnet föe stormn rör runt igen. Otacksamt jobb men gudas så skönt det är den lilla stunden det är rent!

 
Ingen bild

Joey

2 oktober 2011 15:20

Kan jag få lägga ut bilderna på mig och Jazzo på facebook ?

Johanna Nordin

4 oktober 2011 10:05

Helluu! Jag skickar bilderna per e-post till mamma :)

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards