Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 25 februari 2011

Går snart ut i strejk!

Av Johanna Nordin - 25 februari 2011 16:30

Undrar hur man förklarar för djuren att matte är sjukskriven eller strejkar pga obetald obekväm övertidsarbete   ? Den senaste vackan, eller en och en halv, har varit allt annat än bekväm arbetstid. Skiftarbete utan avlösning. Undrar vad facket skulle säga? Är fortfarande med i lärarförbundet, kanske borde ringa och kolla med dem   .

Igår kväll kändes det som om jag kunde komma i säng i normal tid, som normala människor. Jaja. lite senare då men det beror på att jag är kvällspigg och morgonseg så det är själv valt för att jag funkar bäst så. Gick ner och började fixa i stallet. Såg inte hästarna i lösdriften men de har ju hagen som går bakom stallet och ofta står de och hänger i "skogen" (den väl avbarkade nakna skogen). Gjorde tvärtom mot för hur jag brukar. Alltid har jag tagi in småhästarna och gjort klart allt inne innan jag nattar ute. Något sa mig att jag skulle göra tvärtom. Undrar om det finns nån som sitter med en radiostyrning och programmerar i min hjärna. Varför gjorde jag tvärtom just igår?

Gick ut och började dela höhögar och såg genast att Faxe saknades. Hittade honom i mörkret bakom stallet liggande i snön och skaka. Han var totalt genomblöt från öron till hovar, hela han såg ut som han stått i en duesch minst 1 timma. Han skakade av köld och chock och tog knappt notis över att jag gick fram och tog i honom. Rusade in efter grimman och ett spö och fick slå upp honom från marken. Han låg med halvslutna ögon och andades knappt märkbart. Enda livstecknet var att han skakade. Har aldrig sett ett djur skaka så tidigare. Var fruktansvärt otäckt! Känns hemskt att slå upp ett djur men en häst på 500-600 kg lyfter man inte upp med råstyrka hur gärna man än vill. Fans inte tid att ringa efter hjälp och vänta in fler. Hur många skulle inte behövas för att lyfta honom? En kranbil! Faxe var på väg att ge upp och dö bort och här var varje minut livsviktig! Fick upp och in honom i stallet. Drog på honom dubbla tjocka vintertäcken och en halsdel och tempade honom. 37,9 - puh! Ringde Strömsholm och konsulterade hur jag skulle göra. Jag har bara kallstall. Hans mage lät normal och han visade inga tecken på kolik eller lös mage. Han var inte uppsvälld. Slängde åt honom en mindre hötuss som han började äta på. Matlusten fanns iallafall. Men en fjording äter väl in i döden....Det är det sista som sviker dem skulle jag tro. Gun-Britt kom tack och lov förbi och hjälpte mig att "slänga" in shettisarna för att värma upp stallet. Stängde mellandörren mellan stora och lilla stallet och täppte till bakdörren med tyg och halm. Bäddade upp extra med halm till Faxe. Skönt att vara två när han var så risig. Min första känsla när jag hittade honom var att jag inte för allt i världen ville vara ensam med honom om han dog. Vanlig avlivningsdöd klarar jag ensam men det är ju organiserat och jag vet hur det går till. Hemskt på sitt sätt en ändå smärtfritt och fint. Men plötslig ond bråd död är en helt annan sak! Hade han ont? Han frös ju som ett as stackarn, måste varit fruktansvärt!

Skönt också att vara två så den enda kunde hålla koll på honom medan den andra jobbade vidare med kvällsysslorna. Alla djur måste ju få sin mat och nytt isfritt vatten, allt från minsta kanin till största hästen. Var jag tvugnen att åka in med honom så ville jag veta att alla hemma hade det bra och inte komma hem till mera kaos. HUndarna fick vara med vid insläppet med småttingarna. Lite besvärligt med de ivägen, speciellt Foxa som inte har kroppskoll eller vidvinkelseende utan lätt skulle hamna ivägen för en hov. Men de var också tvunga att få vara ute och rasa och rasta av sig så lilltjorven skulle kunna sova om jag akut var tvungen att lämna gården. Det går ju inte släppa allt bara för att han var sjuk! Gäller att kunna organisera i kaoset och prioritera rätt. Borde nog jobba på akuten istället. Verkar vara piece of cake i jämförelse   . Jag skötte stallet medan Gun-Britt tog hand om transporten. Mellanväggen var urtagen eftersom jag kört sjuka shettisar som trampat ner snö i halmen som frusit fast där väggen skulle stå. Det var ju så kallt att det frös fast på en gång. Inser nu vikten av att ta hand om sånt skitgöra i lugna lägen. Men jag hade å andra sidan inte en tanke på att lite smält snö från hovarna kunde göra sån skada. Nu vet jag bättre.  

Nu behövde jag aldrig använda transporten. Faxe blev varm av täckena men höll mig vaken och uppe till fyra inatt. Gick ner till stallet flera gånger i timman och tittade och kände på honom. Byte innertäcke tre gånger. När jag la mig lämnade jag honom med ett ulltäcke underst och ett fleece med hals över. Ville inte riskera att han blev FÖR varm heller. STällde klockan och gick upp halv sju och såg till honom igen. Allt var lugnt och jag matade lite i stallet och ute och sov vidare till nio-tiden. Då var han så pass torr att han kunde gå ut med ett fleecefodrat regntäcke och äta hö i hagen.


Nu är grbbarna tillbaka på hörnet igen och allt är frid och fröjd. Faxe mår bra och alla verkar, peppar peppar, må bra. Alla utom jag som har en redig förkylning och en "svullen" hjärna som skaver och trycker i huvudet. Näsa som inte fungerar som andningsorgan och en röst som sviker och lungor som börjar krångla med hosta som en tuberkelossjuk stackars sate. Beror säker på vanlig smitta, men störd nattsömn gör en ju knappast motståndskraftigare. Kan jag få vara sjuk och stå i centrum nu eller? Kan det få vara mattes tur att tas han om nu? Åtminstone få tillfriska i lugn och ro utan kaos och sjuka/döende djur. Men men, jag ska inte klaga. När jag nu snart åkt in och fixat nässpray kommer jag nog, nästan, må bra igen. Jag är ju ingte sjukare än att jag kunde åka till IKEA med mamma och shoppa lite.


En olycka kommer sällan ensam. Fjodor hoppade upp på kaminen i köket och brände sina tassar så han fått blåsor så honom fick jag brotta ner i diskhon och svalka fötterna på för en stund sedan.


Men hur mycket jobb det än är så älskar jag dem ändå vill inte byta bort mitt liv mot allt guld i världen! Fast hade jag all världens guld skulle jag köpa en traktor och anställa ett antal drängar.


Vi hörs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards