Kennel Krokanden

Alla inlägg den 24 februari 2011

Av Johanna Nordin - 24 februari 2011 19:46

Jag går in i en butik och handlar massa saker utom det jag gick in för att jag behövde   . Virrig? Ja något!

Åkte in till Granngården för att köpa djurmat och en skarvsladd. Behöver flytta thermobaren från hörnhagen till lösdriftens nedre del för att se till att alla får dricka. Den skarvsladd som var till hörnet är väl upphissad från logtaket till ett träd och ner vid hagen för att ingen broddad häst skulle trampa igenom sladden. Det var inte självklart enkelt att få dit den så det var lättare att köpa ny sladd. Går in på Granngården med en bonuscheck på 330:-. Råkade hitta ett alldeles perfekt bett till Faxemannen. Hans nuvarande är alldeles för stort och glider i sidled i hans mun vilket kan skada tuggtänderna bak i munnen. ändå gick jag ner en storlek mot det han fick med sig i köpet. Nu har han två storlekar mindre. 12,5 mot 14,5 rätt stor skillnad för att inte säga enormt stor skillnad! Är rädd att han redan har tandskada   . Morris gick och sög på en halv tuggtand i stallet för ett tag sen. Syns att det är en tand som gått av. Nu har Faxe och gänget stått ett tag och nu i veckan när jag red honom var han ovillig att gå på tygeln och gick emot bettet med nosen i vädret och var allmänt tjurig och ovillig att gå framåt. Han brukar inte vara sån! Framför allt har han aldrig varit motsträvig att jobba rätt. Men det är klart som fan att det gör ont att få ett hårt metallbett som trycker mot tänderna och allrahelst om hans tand gått av! Otroligt vad snälla hästar är ändå! Han kunde ju lika gärna skickat mig till skogs med buller och bång! Om det nu är han tand. Men det var medan han stod inne om nätterna. Najade, Vaja och Pontus har checkade tänder med ok stämpel. Var innan Jazzo, Aldon, maja och Alice kom. Måste beställa tid till honom hos George de Wilde  .

Har fått ställa in Pontus körträning i helgen. Hästarna, några iallafall, har hosta. Inte Pontus dock men jag tar inte ut honom bland andra hästar utifall han smittar. Troligtvis har Vaja fått det på hästdjursjukhuset, det var hon som började hosta där inne. Men jag vet inte var och det väl egentligen oviktigt i nuläget varifrån det kommer. Vaja hade lite förhöjda vita blodkroppar vilket tyder på infektion   . Antagligen går det över med vila. Hon är inte allmänpåverkad annars. Jag tar inte ut veterinär för lite hosta om de inte är sjuka(re). Vem springer till doktorn så fort man fått lite hosta? Hoppas det inte är något sk abortvirus bara! Livrädd att få det på mina dräktiga ston. det smittar via kläder och prylar och inte bara vid direktkontakt. Känns så där när distriktarn kommer ut med samma köäder från stall till stall.... Själv försöker jag informera alla som kommer hit och be dem ha olika kläder här och på andra stall. stona behöver knappt vara direkt påverkade själva, däremot blir fölen sjuka som foster med bl.a leverpåverkan och fosterdöd el svaga vid födelseln och dör inom några dagar   .


Självklart glömde jag köpa skarvsladden på Granngården. Åkte istället till Ö&B och tänkte köpa fler djurmatskålar till kaniner och getter. det är dyrt på Granngården! Hittade en massa bra-att-ha-saker på Ö&B. Nu är ju lilla "Backstugan" städad och upprensad. Nästa projekt är logen. Köpte en massa backar med lock att stoppa grejer i. Hatar att inte hitta mina prylar när jag behövder det utan måste köpa nytt fastän jag vet att det finns någonstans i röran. Onödig utgift och irriterande med dubletter bara för att! Nu åker sakerna ner i lådor och väl märkta med vad de innehåller. Lite schampo och sånt åkte ner i kundvagnen också. Köpte ansiktsmask också, det har jag inte använt sedan gymnasietiden tror jag. Tänkte göra mig ett hemmaspa nån dag med mask och lägga mig på spikmattan med tänt doftljus och ljuv spamusik och livsnjuta en stund. 

Tror ni inte jag gick ut ur butiken igen utan varken skarvsladd eller matskålar?! Karamba  ! In igen och handla det jag egentligen åkte in till stan för.

Lite av inköpen: Ful-trosor (jag tvättar bara "sönder" mina fina trosor med spets och dylikt så nu köpte jag ett par som redan var fula   ), Faxes bett, pennor till stallet (vem har vuxit ifrån Disney och ludd? INTE JAG). Alla "arbetshästarna" har fått varsin bok där jag skriver ner det som rör dem i träning, skador mm. Håller på att märka upp alla grimmor och träns med namnlappar. Grimmorna har jag järnkoll på, men ponnytränsen kan göra mig förvirrad: vems är vems???


Imorse när jag vaknade var jag rejält förkyld med ont i halsen och ögon som rann som Niagarafallet. hiskerlig huvudvärk som extra krydda dessutom. Frös som skam inatt och sov med dubbla täcken varav det ena är supertjockt och en ullfilt ovanpå, känns som om jag var lite lätt febrig va   . Fixa stallet gick i  snigelfart idag med armar som värkte vid mockningen. Nu känner jag mig mycket bättre igen! Det tackar jag Helena för som piggade upp mig med våra två 1½-timmes telefonsamtal idag på eftermiddagen. Tur att jag hittar lika tokiga vänner som vad jag själv är! Synd att vi bor så långt ifrån varann.... Helena och hennes sambo har hästar, lamor, get, kalvar, kaniner, katter, hundar och uppfödning och barn. Glömde jag nått djurslag nu? Men om en dryg vecka får vi ses då hon kommer ner över helgen   .


Nu är det dax att tillverka nu morgonmat till djuren som får stå och svälla över natten i duschen. Även getter och får gillar betfor och suger med glädje i sig det söta vattnet. Men även de behöver extra påfyllning i kylan.

Getterna är riktigt söta när de har slickat "skålarna" rena från upplöst lusernpellets. Alldeles aliengröna i ansiktet   .

Lusernpellets-gröt och betforvatten. Mumsfilibabba!  



Vi hörs!        

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards