Kennel Krokanden

Alla inlägg den 3 februari 2011

Av Johanna Nordin - 3 februari 2011 17:27

Idag kom Brellir, "det", hem igen. Stackars liten...kan inte hjälpa att jag tycker synd om honom som säkert har ont i pungen   . Operationen hade i allafall gått bra och han fick vara ute i hagen redan dagen efter. Idag hade han varit ute i stort sett hela dagen, ändå var han svettig när jag kom och hämtade honom. Det är varmt inne på hästhotellet och stå med full islandsvinterpäls blir nästan olidligt. Som att ha dunjacka inomhus. Mattes hjärta värmdes lite när det på boxdörren stod "hingst, snäll". Karamellkungen är snäll   . Men nu är han inte hingst längre... Bad om hjälp att stänga bakom honom i transporten iom att jag åkt ensam för att hämta honom. De brukar vara tveksamma att hjälpa till, det ingår ju inte i deras jobb att lasta hästar och det kan stula och ta tid. Men inte med Karamellkungen. Han bara följer sin röda plasthink med karameller. De var åter igen imponerade över honom. Lille unghästen. Vår veterinär Laura sa att jag hade så trevliga hingstar och syftade även på Pontus som hon känner väl efter hans kolikattacker med slutligen buköppning (berodde på höet, var flera m kolik och allt började och slutade med nya höets intro och slututfodring) och käkfraktur. Kul att höra! Roligt att även vara välkänd på hästsjukhuset, även om anledning till det är mindre kul. Stod en vuxen häst vid en transport när jag kom och den stenstod när jag åkte. Trilsk med lastningen. De tittade storögt på Brellir när han kom ut från hotellet och gick rakt in utan att blinka. Skönt att han trailercam (kamera) så jag ser hur han har det där bak. Han stod så lugnt och stilla.


Imorgon ska Jazzo skos, Maisan ska dräktighetskollas. Kör åter en resa till Strömsholm. Min hovslagare är tillfälligt skadad och när jag ändå ska åka kan jag lika gärna ta Maisan som att ta ut distriktarn och kosta på deras utresa (de tar ju såklart betalt för bilåkningen) Leira fick "tassarna" fixade här i veckan.


Har enormt dåligt samvete för den minimala, för att inte säga obefintliga ridningen och motionen som hästarna får. Men det har inte hunnits med just nu och nu är det dessutom vidrigt ute. Blött, såphalt och skitigt. Hästarna ser ut som sjöhästar i hagarna. Blä! Ingen ide att kratta upp spillt hö eller allt bajs. Nått måste vi få fäste på annars slår vi ihjäl oss, hästarna och jag. Idag offrade jag pippilaternas säck med 25 kg bursand som jag köpt och sandade gården med.


Nu känner jag mig mätt på bilåkande ett tag. Har kuskat fram och tillbaka och hit och dit. Ikväll måste jag hämta hö också. I mörkret, på en loge utan lyse. Finns stunder som är roligare än andra med djuren. Hatar dessutom stegar! Hat tvågstankar om att falla igenom fotstegen, att stegen ska välta eller glida omkull. Upp är hyffsat okay, men ner! Huvaligen, om jag inte bloggat på några dagar så sitter jag kvar där uppe på logen utanför Kjula och tuggar desperat på höstrån och slickar frost. Men jävlarrr så smal och smärt jag skulle bli   !


Glömde ladda upp bilder innan texten så jag får återkomma med bilder på dem helt enkelt. Har hämtat hem mina Helsingefår. 3 dräktiga tackor födda -07, -08 och -09. Blev så hiskerligt trött på dåligt kött. Härom dagen fick jag slänga ny köttfärs som luktade f-n vid stekningen och det är långt ifrån första gången. Har alltid velat ha lite av varje och valet föll på just Helsingefår som är en gammal utrotningshotad allmogeras från Hälsingland. De är inte så stora utan behändig storlek som gärna går på skog och äter. De här har genbanksintyg (stamtavla via jordbruksverket) och har M2-status (kollade för en sjukdom). Eftersom det är en skyddad ras så är de bidragsberättigade. Nu valde jag de inte pga det utan för att det verkar vara en trevlig ras. Hade ju ryafår på 4H, men de är så stora. "Tanterna" är välhanterade och mycket sociala. Var till Alfta och hämtade de på en gård som föder upp både Helsinge- och Gestrikefår. Blev helt sjukt såld på deras tjur av rasen Fjällnära. Så fin! Men nej Johanna ingen tjur! Och ska en ko el två in måste en stor häst ut först. Men visst blev jag sjukt sugen. Älskar kor! Hade en dröm om kobonde tidigare, och skulle lätt kunna tänka mig en hushållskossa. Men med så stora djur måste principen en in- en ut följas. Dit räknas inte de som redan är tingade och på väg.

Pratade med bonde-Inger som har får och ev har vi de ihop i sommar och hjälps åt med tillsynen. Hennes är också M2-status vilket har betydelse om de ska gå ihop. Alla djuren måste enl regler vara kollade för att få gå ihop även "bara" på bete. Mycket regler är det: transportregler, Se-nr, M-status mm. Hej och hå, inte bara minsann!

Fast fåren i sig är lätta. Små trevliga krabarter som ger kött, skinn och ull och håller betet i schack. Bra att växla mellan får och hästar också och låta de gå ihop för att minska parasittrycket på betet. De har helt olika parasiter så de tar liksom kål på varann på nått sätt. Fråga mig inte hur det går till, över min vetskap. Bara accepterar fakta.

I april är det beräknad lammning   . Så gulligt! Pappa bagge är brun så förhoppningsvis blir det några bruna lammisar också. Sen får jag njuta av de några månader tills dess att höstslakten måste göras. Men så är det med får - produktionsdjur. Usch lät nästan illa, men de går ju inte samla på hög och det var inte därför jag tog hit dem. Slakt har jag varit med om förr och när djuret väl är dött är det bara kött.


Getterna Gerda och Rakel mår bra. De är inte alls blyga längre utan låter sig klappas och gosas med. De har mestadels varit inne. Rakel halkade och blev lite halt på ett framben. De bor nu ute i lekstugan och jag ska göra en inhängnad runt den och en grind till kravallhagen genom trästaketet så de och fårskallarna kan få ha egen fålla vid matdax. Hästarna går gärna och motar undan dem vid utfodringen för sakens skull. Det finns massor av högar överallt, men det getterna äter ser godast ut.  Mest troligt är att det går under begreppet maktmissbruk.


Vi hörs!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards