Kennel Krokanden

Alla inlägg den 26 februari 2011

Av Johanna Nordin - 26 februari 2011 11:59

Antingen har jag blivit smittad av hästarna eller de mig   Sjuka är vi allihop, nästan. Började med Vaja när hon stod inne på Strömsholm. Hon började hosta och kom hem med nån jävla (rent ut sagt!) smitta. Nu är Pontus, Jazzo och aldon sjuka. Nimbus var lite grön/gul i snoret igår så han får väl räknas till gänget.

Aldon är den som är värst drabbad som det ser ut nu. Han är hängig och rejält snorig. Jag som kan vara lite av drama-queen trodde först det västa med kvarka men läste om de olika hästvirusen och kom fram till att det nog "bara" är vanligt hästvirus. Bara och bara, tack och lov att de är vaccinerade hela bunten! De drabbas ändå men lindrigare. De ska vila och tillfriskna i lugn och ro så nu blir det ingen ridning eller promenader på någon månad eller så. Inga hästar ska lämna gården heller inom två veckor efter sista hästens tillfrisknande. Hostan smittar upp till 45 meter från den som hostar. Jag som bara längtar efter barmark och sätta igång med körningen och kommit igång med ridningen nu efter uppehåll under den kallaste perioden. Så trist! Tror jag ska åka in och köpa gymkort eller nått och göra något kul när jag inte kan träna hästarna. Tur jag har vovvarna!


Så himla typiskt att jag aldrig kan få vara sjuk. Eftersom hästarna är sjuka måste jag rodda om i stallet. Grabbarna fick vara ute inatt. Nu var det nollgradigt och de tar inte skada. Men det är bara n nödlösning, de behöver skydd. Nu måste de in i sina boxar igen så Cleo, Vaja (som nu kan räknas som "frisk"), Najade, Nimbus, Nalle och Piggelin flyttar åter ut i lösdriften. Nu är det ju inte lika kallt så de klarar sig. De har ju bott ute förr. Maisan är gudasnäll med föl och unghästar. Hulda får kompisar, även om jag får hålla koll att de inte busar och stojjar omkring. Då får de byta hagar dagtid. 

Samanta och Alice är sin 10:e dräktighets månad och måste stå inne om de fölar i förtid. Hoppas vid min gud att det inte är ett abortvirus vi fått in i stallet! Aldon och Jazzo som är hängiga och Maja som inte känner islänningarna och har låg rang. Vågar inte riskera att hon inte vågar dricka. Mycke att tänka på och ta hänsyn till! Har suttit och skissat på ett papper hur de ska stå. Har 9 boxar i stallet och 30 m2 ligghall.

Fåren får flytta ut i den fd kaningården. Den har tak och väggar och är tillräckligt stor åt dem. Den står ändå tom nu. Ska sätta upp nån spillplyfa på ena kortväggen så blir det bra åt dem. En häst behöver den boxen inne. Men boxen måste mockas ur. Övriga boxar ska mockas som vanligt. Kanin/fårgården ska halmas noga och fåren flyttas.


Hur kul tror ni allt jobb blir med feber, hosta med snor i luftrören, nästäppa och nässpraysallergi så att jag konstant blöder näsblod och huvudvärk och allmänt matt? Inte kul alls, men saker måste göras. Det är bara bita ihop och göra! Får vara sjuk imorrn istället när det är klart   . Idag har jag inte möjlighet att ligga och tycka synd om mig själv. Det får ta den tid det tar, måste göras. Har precis tvingat i mig resterna från thaimaten jag köpte igår (inget gott när man har trasiga rör) och ska svälja ner en kopp kaffe. Sen är det på't! Finns inga val. Jag klarar inte av att se mina djur sjuka.


Vi hörs!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards