Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Fm Foxa miljötränar

Av Johanna Nordin - 19 april 2011 11:16

Härom dagen följde Foxa med till däckverkstan för däckbyten på bil och släp. Tog bara med mig henne, det är nyttigt och viktigt att hon får komma ut i miljöer utan stöd från de andra hundarna. På däckverkstan lärde jag känna ett gäng glada finska gubbar. Vi gjorde överrenskommelser om utbytta tjänster: den ena ville ha hästdynga till trädgården och blev lycklig att de fick dit en hästtjej utan spån i dyngan. Den andra kör lastbil och erbjöd sig köra och hämta hö (går i 30 kubik i flaket!), givetvis för en slant. Själv får jag komma dit och fortsätta miljöträna Foxa när helst jag vill. Himla bra miljö för en blivande försvarsmaktshund/polishund/narkotikahund whatever she will be   . Den ena hade själv en schäfer på firman.

Den här gången var vi bara inne i själva däckhallen. Bara och bara. Det stod en stor kompressor och dånade mitt i lokalen, det var trångt som tusan och saker överallt. Allt från däck, motorer, "snusktrasor" med olja på mm. Samtidigt som vi gick runt där och undersökte och kampade höll de på med däckbytena med det ljud som det blir då från apparaterna. Jag filmade med mobilen, men tyvärr kommer de inte in i datorn. Grr, måste nog tömma hårddisken igen. Blev inga höjdar bilder/filmer. dels pga mobilkameran men även pga att det inte är så enkelt att vara kameraman, hundförare och samtidigt se var man går.

Sammanfattningsvis så är jag imponerad av Foxa! Hon var miljöstark och brydde sig inte om oljudet, lukterna och den brötiga miljön. Hon letade glatt efter leksaker som jag slängde ut i däckhögen och kampade med diverse prylar hon själv hittade och plockade upp i miljön. Jättekul hund! Intensiv och högljudd till tusen och kan spinna igång sig som en turbin, men otroligt bra hundämne för framtiden. Gissningsvis får jag inte behålla henne i framtiden. Men jag är väl medveten om det och jobbar för att hon ska ut i verkligheten och arbeta som sökhund inom militära, polisen eller tullen. Hon har ett bra liv här på gården och det fungerar bra med henne, men hon får ett ännu bätte liv om hon fortsättningsvis har så mycket "go" i sig om hon får utlopp för sina kvaliter. Jag får se det som en god samhällstjänst och en lärdom rikare! Det är väl också så jag ser på det. Jag tycker själv hon är för bra för att bara vara gårdshund även om hon skulle få träna lydnad och spåra ibland.

Som sagt jätteusla bilder....

Lite jobbigt om man tittar på öronen. Men vad sjutton hon är nyss fyllda 4 månader!

Här står hon i stort sett bredvid den otroligt högljudda kompressorn

trångt men fram ska hon!

 

Mental paus

Social till tusen! Älskar folk och gör ytterst glada "attacker" för att få uppmärksamhet. Men så lever hon med glda öppna spanniels och setter också och gör som dem. Hit till gården kommer det ofta besök av vänner, familj, hovslagare, medryttare osv. Många kontakter att knyta från folk som gillar djur. Men även den sociala biten är något hon har i sig från början. Sen gäller det att ta tillvara på de som hunden har i sig. En valp är otroligt formbar till det positiva eller negativa beroende på vad man plockar upp hos dem. Små oskriva blad kan man säga.


Nästa gång vi åker till däckverstan så ska vi undersöka bilkyrkogården på baksidan. Då tar jag med riktiga kameran och ett lass godis/leksaker. Fast å andra sidan hittade hon egna prylar att leka med och kommer glatt fram till mig och delar med sig av sakerna. Godis är på gott och ont. Risken finns att hon blir avtrubbad i miljön av godisfixering. Dvs att hon bara tänker på godiset och inte upplever miljön och tar ordentliga intryck så hon vänjer sig. Men en gotta kan var bra till annat att ha tillgänglig i fickan. Är urslarvig att ta med godis nu för tiden. Förr hade jag alltid godisfettfläckar på fickorna. Men inget ont utan gott. Jag belönar nog mer frikostigt på mig själv nu när det inte bara går att trycka ner en karamell som belöning.  


Har planterat i mina krukor nu också. Dessvärre finns det någon huligan som titt som tätt rycker upp penseerna i korgarna   . Men eftersom jag varit med förr så köpte jag ett extrapack om 6 stycken. Vis av erfarenhet   .

Nej det är inte Morris som saboterar, så mycket kan jag avslöja.

Typisk mig att köpa för många blommor. Jag blev tvugen att åka och köpa till ett set med krukor. Älskar att gå på plantskolor! "-Först en sån... sen en sån... nämen titta vilket fin blomma...och där med...!" Lite vuxenpoäng så här några år innan 40 också: har för första gången fallit för att köpa pelagoner. Jag har aldrig gillat dem tidigare men iår föll jag trots allt. Se hur saker kan förändras! Märkligt det där med att bli äldre.


Vi hörs!              

 
 
Helena

Helena

19 april 2011 13:17

Jisses vad Foxa har vucit!!
Stora tjejen :)
ursäkta om ja inte ringde igår/inatt. Kom hem sisådär 23 nånting och då var mina lår alldeles röda och kalla :) så de blev dusch 1 timme.....

http://www.lafurs.se

Johanna Nordin

19 april 2011 16:33

Ja Joxa hal inga bäbiölon längle, Joxa stol tej nu! ;)

Helt ok, vi hörs nån annan dag istället. Har ni kallt? Har inte vi :) Vi har typ +17 C och helt underbart ;) Fast visst inte nattetid... Hoppas ni hade en härlig tur, läste att Linda bråkat med Faxemannen lite, hihi tar han sig ton?
kram till er alla

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

19 april 2011 13:37

Ja, annars får jag väl ta och övertala familjen här hemma om att det finns en superhund som behöver nytt hem... ;) Blev otroligt förtjust i henne när jag träffade henne!
Ses jättegärna i påsk, är du ledig söndag eller måndag?
Kramar

http://www.rackartyg.net

Johanna Nordin

19 april 2011 16:30

Hon skulle göra en lysande karriär som räddningshund :D

Jag är hemma och drar benen efter mig i påskhelgen så kom ni! Ni är alltid välkomna (ta med Robban oxå så kan vi käka gott ihop)och det är alltid roligt med besök! Upptagen lördag dock, men det var ju ändå inte aktuellt :)
Kram

 
Ingen bild

Eva

19 april 2011 13:47

Jag har alltid tyckt att pelargoner var hur fula som helst, men nu är dom en riktig favorit... Jätte fint med gammelrosa eller lätt lila, tantpoäng jag vet...
Eva

Johanna Nordin

19 april 2011 16:28

Jag vet, värsta sortens tantblommor...men det är väl det vi snart är, tanter menar jag haha!
Fast mina dog visst inatt :( Lämnade de ute under en täckduk, men det hjälpte inte. Synd.... men å andra sidan betyder det en sväng TILLBAKA till plantskolan. Inget ont utan gott ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards